Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

#informatief - Belastingdienst bankoverstap: Wees alert

Het is een spannend bericht om te lezen in het Dagblad van het Noorden: de Belastingdienst die overstapt naar een andere bank. Juist dit soort nieuwsberichten zijn precies waar oplichters bovenop duiken. Als ambassadeur van deze community zie ik helaas dagelijks hoe geraffineerd zij dit soort feitelijke informatie misbruiken om mensen geld afhandig te maken.

​Het klinkt misschien als een kleine administratieve wijziging, maar als ik de details van die overstap zo bekijk, zie ik meteen waar de risico's liggen voor ons. Oplichters maken namelijk dankbaar gebruik van het moment waarop we even twijfelen. Ze sturen je bijvoorbeeld een sms of een mail waarin staat dat je je rekeningnummer moet 'verifiëren' vanwege die nieuwe bank van de Belastingdienst, of dat er nog een bedrag openstaat dat je via een handige link moet betalen.

​Het gemene is dat ze vaak heel geloofwaardig overkomen omdat ze inhaken op de actualiteit. Maar de Belastingdienst zal je echt nooit zomaar via een linkje in een appje of mail vragen om geld over te maken of om je inloggegevens te delen. Als je zo’n bericht krijgt, is dat eigenlijk altijd foute boel, hoe officieel het logo er ook uitziet.

​Het is volkomen logisch als je hier onzeker van wordt of als je zelfs al een keer op zo’n link hebt geklikt. We zijn allemaal wel eens moe, afgeleid of gewoon even niet op onze hoede. Mocht je zoiets meemaken, weet dan dat je hier je verhaal kwijt kunt zonder dat iemand je veroordeelt. We begrijpen hier hoe het voelt als je vertrouwen wordt beschaamd.

​Heb jij onlangs een vreemd bericht gehad dat over deze bankoverstap leek te gaan? Of twijfel je over een mail die je hebt ontvangen? Deel het gerust hier in de community, we denken graag even met je mee.

Henk, SHN community ambassadeur

Bezig met laden...