Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online seksueel misbruik

Sextortion via Tinder/Whatsapp

Hi Lotgenoten,

Recent contact gehad met een (wat ik dacht) leuke meid. Veel gechat en toen contact gehad via Whatsapp, daar zei ze dat ze naaktfoto’s wilde sturen maar dat ik dat dan ook moest doen. Heel dom maar uiteindelijk via FaceTime expliciete beelden laten zien met mijn gezicht er op. 

Het gesprek was helaas opgenomen en er werd daarna gedreigd om het te verspreiden met vrienden op Instagram, hij stuurde screenshots dat het al klaar stond om te versturen, maar het zou niet verstuurd worden als ik zou betalen. 

Uiteindelijk gevraagd aan ChatGPT. Die stelde mij voor om niet meer te reageren screenshots te maken, en te blokkeren. Veder ook mijn Instagram op privé zetten en niks betalen. 

Ik schaam me kapot en durf eigenlijk ook niet aangifte te doen omdat ik me zo erg schaam. 
Tips? 

Vriendelijke groetjes “Koelkast24"

Bezig met laden...

2 Reacties

17 maart 2026

Hoi Koelkast24,

Wat ontzettend naar dat je dit is overkomen. Ik schrik er echt van als ik lees dat diegene meteen dreigt screenshots te sturen naar je Instagram-vrienden om je zo onder druk te zetten. Dat is ook precies waar ze op mikken: die enorme schrik en de schaamte die je nu voelt, waardoor je bijna verlamd raakt en alleen maar denkt aan hoe je dit kunt stoppen.

Het klinkt misschien makkelijk gezegd, maar probeer jezelf niet te hard te vallen over die beelden. Je dacht dat je leuk contact had met een meid en op zo’n moment ben je gewoon in een bepaalde vibe, daar is niks stoms aan. Die daders maken daar misbruik van op een heel berekenende manier. Het is echt pure chantage en dat ligt volledig bij de ander, niet bij jou.

Ik vind het eigenlijk heel knap en verstandig dat je die tips van ChatGPT hebt opgevolgd. Niet meer reageren en vooral niks betalen is echt het beste wat je kunt doen, hoe tegennatuurlijk dat ook voelt als je zo onder druk wordt gezet. Vaak druipen dit soort figuren af zodra ze merken dat er geen geld te halen valt en ze geen reactie meer krijgen. Je account op privé zetten is ook een goede zet om de rust even terug te brengen.

Dat je je kapot schaamt en geen aangifte durft te doen, begrijp ik heel goed. Het voelt heel kwetsbaar om dit verhaal hardop te vertellen tegen een wildvreemde agent. Weet wel dat de politie dit helaas heel vaak ziet; je bent echt niet de enige die dit overkomt. Maar neem daar vooral je tijd voor, je hoeft nu niks te overhaasten.

Hoe gaat het nu met je, nu je het contact hebt verbroken en alles op privé hebt gezet? Hebben ze je daarna nog geprobeerd te bereiken, of is het sindsdien stil gebleven? Je kunt hier altijd je hart luchten als je daar behoefte aan hebt.

Henk
SHN Community ambassadeur

17 maart 2026

Dag Koelkast24,

Als volwassene maak ik speciaal een account om te reageren op jouw bericht en je hopelijk te kunnen geruststellen.

Je bent lang niet de enige die hier tegen aanloopt, integendeel. Het is heel typerende dat jongeren - die een groot deel van hun tijd online besteden - hier tegenaan lopen. Jij treft hier 0,0 schuld aan. Ik zou je willen vragen mijn raad geheel op te volgen:

- Van alle beelden die er zijn, rapporteer ze: in welke vorm en op welk plaform dan ook. Stop élk contact met de oplichters en blokkeer ze op elk mogelijke manier.
- Zet je schaamte stop, hoe moeilijk ook. Jij bent het slachtoffer. Het verspreiden van zulke beelden is strafbaar. Zelfs een iedereen die de beelden ontvangt en nogmaals doorstuurt, is strafbaar.
- Hoe erg het ook klinkt: het is met de komst van AI kinderlijk eenvoudig om zulke fake videos te maken, zonder dat je ooit écht iets hebt gestuurd.
- Betaal nooit. Doe je dat wel, dan stopt de afpersing niet. Ze blijven immers een melkkoe hebben.
- Het allerbelangrijkste: doe aub wél aangifte. Vertel dit aan je ouders/vertrouwenspersoon en ga hier instant mee naar een politiekantoor. Meer mensen moeten dit doen, want dit is een ernstig probleem aan het worden dat dringend om zéér gerichte oplossing vraagt.
- Bekijk alles (maar dan werkelijk alles) wat je online doet met een extreem kritisch oog. Beveilig al jouw tools (2 factor authenticatie) deel geen gevoelige info en beperk online contact tot mensen die je kent.

Jij bent opgelicht, jij bent slachtoffer en treft 0 schuld.
Draag bij tot het stopzetten van zulke praktijken en ga aub zéker aangifte doen. Verzamel alles en bespreek het met de bevoegde instanties.

Laat gerust weten als je toch nog vragen hebt.

A.