Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Mijn verhaal

Ik had dit al eerder geschreven, maar toen ik het wilde posten was het weg. Dus nogmaals.

 

Hoi lezer(es),

Ik ben nieuw hier en ik wil graag mijn verhaal van mij af schrijven. Ik heb dat zelf al ontzettend vaak gedaan voor mezelf. Maar ik heb behoefte om mijn verhaal te delen onder lotgenoten. Ik ervaar weinig steun vanuit mijn familie. Zij zwijgen erover, waarschijnlijk omdat ze het te moeilijk vinden.

 

Ik had sinds ongeveer 5 jaar geleden een jongens-vriend. Ik vond hem wel aantrekkelijk, maar hij was heel intens, heel direct en recht voor zn raap. Ik vertrouwde hem. We hadden af en toe contact via whatsapp. Prima. Ik was wel geïnteresseerd in wat hij zoal deed. Ik was een beetje aan het aftasten wat ik van hem vond. Hij was wel 9 jaar ouder dan dat ik ben, dus dat hield ik altijd wel in mijn achterhoofd. 

Ons contact intensiveerde nadat hij een ongeluk had gehad. Een jaar later hadden we nog redelijk veel contact. Ik zat niet lekker in mijn vel en in die tijd overleed ook mijn oma plotseling. Dat was een heel trauma op zich, want ik was de eerste die mijn oma vond nadat zij een hersenbloeding had gehad. Ze was buiten bewustzijn en ik heb op adrenaline 112 gebeld en hulp ingeschakeld. 

Na deze gebeurtenis bleef ons contact erg veel. Ik voelde mij eenzaam, was gaan studeren in een nieuwe stad, ver weg van mijn oude, vertrouwde dorpje. Dus ik vond het contact wel prima. 

Toen ging er een jaar voorbij waarin ik psychisch door een heel diep dal ging. Ik wilde niet meer verder, ik had flashbacks naar het trauma van oma, ik probeerde te settlen in de nieuwe stad en ik probeerde mijn propedeuse te halen. Om met alles om te kunnen gaan begon ik met am. Ik had na de eerste keer al spijt, maar het luchtte zo enorm op, voor even, dat ik er mee door ging. En dan wordt het een verslaving. 

Mijn zelfbeeld kelderde, of eigenlijk: dat was nooit helemaal goed geweest want op de basisschool werd ik al gepest omdat ik 'anders' was. Ik twijfelde aan alles. Ik probeerde iedereen en alles aan te klampen om hoop te krijgen en een beetje positiviteit. Maar na een tijdje kwam ik tot de conclusie dat mensen je alleen maar teleur kunnen stellen. Op studie ging alles prima, niemand merkte iets van mijn struggles. 

Toen was het 28 januari 2019. Ik had tentamenweek en ik had een hele belangrijke verdediging van een assessment gehad. Hij, die vriend, had het weekend ervoor ge-appt met de vraag of hij kon blijven eten 's avonds. Prima, maar als je maar direct erna opdondert want ik heb tentamens. Daar was hij oké mee, want 'de nachten zijn niet zo lang met een ziek kind'. Ja.. ondertussen was hij getrouwd en had hij een kind van bijna 1. Afspreken deden we wel vaker, dus ik vond het goed. Hij was ook al vaker op mn studentenkamertje geweest. 

Maar toen ging het anders. Hij zei zelf dat hij moe was en niet goed in zn vel zat en blablabla... (Achteraf dan hè)

We hadden gekletst. Ik was ontzettend open geweest naar hem. Hij ook. En toen vroeg hij of ik naast hem kwam liggen op de grond. Ik was meteen bang, op mn hoede, maar deed het wel. Want waarom zou ik het niet doen? Ik vertrouw hem toch? Anders ruikt hij onraad en ik vind onze vriendschap waardevol. Wel een beetje héél veel van het goede, maar dat hoort gewoon bij hem.

Dus ik lag naast hem. Ik was moe, herinnerde een moment met (overleden) oma en was niet helemaal aanwezig. Hij probeerde mijn aandacht te trekken. Maar daarna zat hij aan mijn borst(kas) en hals en 'cheek'/wangen(?). Liever niet dacht ik. Maar prima, blijkbaar hoort dit bij een vriendschap.

Daarna stonden we tegenover elkaar, hij deed mijn vest uit. Ik dacht: o hij wil even controleren hoe het gaat met de am. Oké, dat wil ik wel. Maar hij controleerde niks. Daarna gaf hij een knuffel. Hij tilde mij op, maar dat wilde ik niet! Ik verlamde van angst/schrik. en hij zette mij neer. Ik was beduusd. maar hij ging door. Trok mijn hemd uit mn rok en verdween zo met zn handen onder mijn kleren. Zonder enige aarzeling...!! Ik stond verlamd van angst tegenover hem. Dit meende hij toch niet echt? Dit gebeurde echt niet?!? Maar jawel... helaas was het wel waar. een realiteit. Ik wilde weg, ik wilde los uit deze armen. Maar hij begon me te zoenen, hij schuurde tegen mij aan, hij genóót van mij... Hij ging los. Hij ging maar door en door en ik ging mee. Ik was zó bang om er tegenin te gaan. Want wat zou er dan wel niet gebeuren. Ik vertrouwde hem niet meer. Bang dat dit zn ware aard was. Dat dit zn enige doel was in het afgelopen jaar. Hij wilde mijn rok nog verder naar beneden doen. O wat vernederend.. Moet ik dan zijn broek los maken? Wil hij dat? Nee dat ga ik echt nóóit doen. Ik ben hier niet, ik doe hier niets. Maar shit, je bent wel hier. En alleen jíj kan hier verandering in brengen!! DOE IETS. 

'Stop'. 

En hij stopte. Wat een opluchting, maar wat een verdriet, wat een angst. Dit had niet mogen gebeuren. Hij besefte dat ook maar al te goed. Bij de deur zei hij sorry.  

En o.. wat hoopte ik dat ik het na een week vergeten kon zijn.. Dat ik zelfs misschien weer contact met hem zou opnemen, want nu raakte ik in een isolement, waarin ik alleen studiegenoten zag. Maar daar had ik geen contact mee.

Maar da was nie..

Nu, 1 jaar en 2 en een halve maand verder, en ik heb eindelijk, door middel van emdr, de gebeurtenis enigszins kunnen 'afsluiten'. Het lijkt niet meer of ik nog in dat moment zit. Maar het moment is verleden tijd. Eindelijk. Nu komt er een nieuwe periode waarin ik een soort manier moet/wil vinden om er mee om te gaan. Hoe zorg ik ervoor dat het regelmatig bespreekbaar blijft, maar ook dat ik de ruimte die ik nu voel ontstaan in mn hoofd goed in kan zetten. 

 

Ik ben blij dat ik stop heb gezegd. Ik moet er niet aan denken wat er anders was gebeurd...

Thanks voor het lezen. Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden.

Bezig met laden...

6 Reacties *

12 maart 2024

Hoi ik heb je verhaal even gelezen op het voren ik kan me er zo in vinden wat moeder van je dat je dit hebt opgeschreven Liefs

16 april 2020
Dat is wel een goede tip, dat ga ik eens proberen. Dankuwel
16 april 2020
Hoi Annelise, Het erkennen bij jezelf dat er echt iets ernstigs is gebeurd is een hele herkenbare reactie. Voor mijn EMDR traject heb ik de trauma's eerst moeten beschrijven en werden deze naar mate de heftigheid op een volgorde gezet. Tijdens de exposure werden de beelden, geuren, de kleuren opgehaald om in de EMDR te behandelen. Die combinatie heeft bij mij gewerkt, naast een heel actief fysiek programma. En ja, eerst de trauma's verwerken, met EMDR bv, voordat je de draad van je leven kunt oppakken. Dat je familie er niet overpraat vind ik dan niet zo gek. Als jij er al geen woorden aan kunt geven, zij wel? Als ze je maar de ruimte geven en begrip tonen. Om de heftigheid van de trauma's te handelen bij het op papier zetten en het zoeken van de beelden deed ik net als of het niet over mij ging, maar dat het de ervaringen van iemand anders waren. Dat werkte voor mij. Annelise, je bent onderweg, met professionele hulp, Heb geduld met jezelf dan kom je er wel. Geniet ondertussen ook een beetje van het mooie weer.
16 april 2020
Beste Philip, Dankuwel. Ik heb afgelopen week EMDR gehad, voor de 5e keer ongeveer. Maar ik durfde steeds het trauma of de beelden niet onder ogen te komen. Het was te eng. En nu merk ik sinds maandag wel een verandering. Ik ben wel heel erg bezig met dingen opzoeken over het onderwerp. Ik accepteer niet dat het echt is gebeurd zeg maar. Ik herken heel erg: Ik ben niet meer dat bange vogeltje, maar wat ben ik dan wel? Familie praat er niet over en dacht dat het 'wel over zou gaan', maar beseft nu meer dat het niet overgaat, maar dat ik het moet verwerken. Dankuwel Recovering
16 april 2020
Beste Recovering, Je schrijven is hartstikke duidelijk en zeker niet te lang. Schrijven is ook iedere keer een stukje verwerken. Verwerken dat jouw integriteit is aangetast en het vertrouwen in de ander een flinke knak heeft gekregen. Wat mij opvalt, is dat je EMDR hebt gehad en het trauma toch blijft opspelen. Het heeft je wel een stuk geholpen. Ik vindt het wel herkenbaar. EMDR bracht mij veel opluchting en kon ik de trauma’s handelen. Maar waar ik in mijn nazorgtraject aandacht heb besteed, is het volgende. Ik ervaarde de therapie als een “resetten”, maar daarmee ben je nog opnieuw “geprogrammeerd”. (Sorry voor de terminologie.) Door het trauma heb je je leven op een bepaalde manier vorm gegeven. Nu moet je je leven opnieuw invullen. Er weer van uitgaan dat mensen wel te vertrouwen zijn. Je eigen waarde en zelfvertrouwen een boost geven. Je bent niet langer dat gekwetste, schuwe vogeltje. Maar wat dan wel. Daar had ik wel professionele hulp bij nodig. Door die hulp werd de relatie met mijn partner en kinderen echt anders, heel gelukkig, en ervaren zij het verschil tussen voor en na de therapie. Snappen ze, al begrijpen ze het niet, wat de invloed is geweest van het trauma op mij en mijn omgeving. Ik moet wel bekennen dat het trauma wel een litteken blijft. Iedere keer als ik met de problematiek te maken heb, merkt ik dat het mij wat doet en energie vraagt. Dat slijt hopelijk wel. Beste Recovering, ik hoop dat je schrijven je brengt waar je op hoopt. Misschien is dit een sprankeltje hoop op weg om de contacten met je familie te optimaliseren. Hoe meer jij verandert, hoe meer zij zich daar op gaan instellen. Veel succes en op een nieuwe liefdevolle relatie. Philip
16 april 2020
Gecondoleerd met je oma. Wow, ja wat goed dat je "Stop" hebt gezegd en dat hij jullie vriendschap ook zodanig waardeerde dat hij daadwerkelijk is gestopt. Dat vergt veel zelfcontrole als een vent eenmaal "een move" maakt. Hij heeft zich zelfs verontschuldigd, dat is best bijzonder meen ik. Fijn dat je geen herbelevingen meer hebt, ik begrijp alleen even niet dat je ervoor wilt zorgen dat je je traumatische ervaring nog regelmatig zou blijven willen bespreken, want mocht t zo zijn dat je toch nog ergens mee vastloopt kun je je toch gewoon weer aanmelden bij een therapeut, al dan niet dezelfde therapeut die jou behandeld heeft. Wat heeft hij/zij daarop geantwoord, toen je vroeg: "hoe kan ik de ruimte in mn hoofd goed benutten" Heeft een verslavingskliniek niet vaak nazorg trouwens, misschien opzoek naar een kliniek die bij je past. Zodat je je geen zorgen hoeft te maken over met wat voor goede dingen je je geest gaat vullen. Dan word je goed geholpen je leven weer op de rit te krijgen. Je bachelor af te ronden bijvoorbeeld. Sterkte