Ik ben opgelicht via telegram, en nu word ik bedreigd.
Ik ben opgelicht via telegram, en nu word ik bedreigd, want ik wil geen geld meer sturen naar de oplichter, wees voorzichtig met die persoon met de naam @MichaelPetit56 via telegram , hij maakt deel uit van een grote groep mensen die geven Oplichting, De gegevens van de persoon naar wie ik het geld heb gestuurd en deze. K******* A*********
LTXXXXXXXXXXXXX .
Ik heb het profiel al gemeld bij Telegram en er gebeurt niks het profiel blijft actief
Dit bericht is aangepast door een beheerder.
Bezig met laden...
1 Reactie
Beste Emad-51,
Wat ontzettend naar om te lezen dat je in deze situatie terecht bent gekomen. Het is al erg genoeg dat je geld bent kwijtgeraakt door oplichting, maar dat daar nu ook nog bedreigingen bovenop komen, is echt heel beangstigend. Ik kan me voorstellen dat je je op dit moment erg onveilig en machteloos voelt, zeker omdat Telegram niet direct actie lijkt te ondernemen.
Het is heel dapper en goed van je dat je de gegevens hier deelt om anderen te waarschuwen. Het plaatsen van namen is echter tegen de huisregels. Vandaar dat ik dat zal aanpassen. Overigens kan je er van uit gaan dat deze professionals nooit onder eigen naam zullen werken.
Toch wil ik je vooral meegeven: het is niet jouw schuld.
Je staat hier niet alleen in
Het is belangrijk dat je weet dat je te maken hebt met professionele criminelen. Dit zijn mensen die er hun dagtaak van maken om anderen te manipuleren, onder druk te zetten en angst aan te jagen. Zij zijn hierin getraind en weten precies welke knoppen ze moeten indrukken om iemand te laten twijfelen. Dat jij hierdoor bent geraakt, zegt niets over jou, maar alles over de sluwe methoden van deze daders.
Wat kun je nu doen?
Omdat er sprake is van bedreiging, is de situatie serieus. Ik wil je een paar adviezen geven voor je veiligheid:
Verbreek het contact volledig: Hoe lastig dat ook is als ze dreigen, stop met reageren. Criminelen hopen dat hun dreigementen leiden tot meer geld. Als ze merken dat er niets meer te halen valt en er geen reactie komt, ebt de aandacht vaak weg.
Leg alles vast: Maak screenshots van de gesprekken, de gebruikersnamen en de bedreigingen. Dit is belangrijk bewijsmateriaal.
Doe aangifte: Zeker bij bedreiging is het belangrijk om naar de politie te stappen. Zij kunnen je ook adviseren over je persoonlijke veiligheid.
Beveilig je accounts: Blokkeer de accounts op Telegram en pas eventueel je privacy-instellingen aan, zodat onbekenden geen contact met je kunnen opnemen.
Weet dat je bij Slachtofferhulp Nederland altijd terechtkunt voor een luisterend oor, maar ook voor praktische hulp bij de aangifte of emotionele steun om dit te verwerken. Je hoeft dit niet alleen te dragen. Contactgegevens staan op onze site. Je kunt je ook aanmelden voor een online bijeenkomst voor mensen die fraude hebben meegemaakt.
Henk
SHN Community ambassadeur