Bitcoin fraude via coinbase
Werd gebeld dat er nog een hoop van mijn geld op een rekening stond. Ben gewoon stom geweest en voel me daar behoorlijk schuldig over. In base zie je het bedrag. En dit zou dan overgezet moeten worden naar coinbase. Daarvoor heb ik de nodige transacties gedaan die ook zichtbaar zijn op coinbase. Maar ben daarmee wel het nodige geld verloren. En ben nu enorm gestresst.
Bezig met laden...
2 Reacties
Heel herkenbaar, dank voor het delen
Wat een vrijmoedige en eerlijke reactie, Arno-57. Het doet me verdriet om te lezen dat je door dit telefoontje in zo'n stressvolle situatie bent beland en je nu zo schuldig voelt.
De Schijn van Schuld
Laat ik heel duidelijk zijn over dat schuldgevoel: dat is volstrekt onterecht. Jij bent niet 'stom' geweest. Je bent benaderd door doortrapte criminelen die precies weten hoe ze via telefoon en online platforms als Coinbase en 'base' (wat vaak een nepsite is die legitiem lijkt) mensen moeten overtuigen.
Deze oplichters zijn professionals. Ze creëren een vals gevoel van urgentie en autoriteit ("er staat nog geld van u klaar!"), waardoor het heel moeilijk is om helder na te denken. Iedereen, echt íedereen, kan het slachtoffer worden van deze geraffineerde trucs. Wat jou overkwam, is een daad van criminaliteit tegen jou, niet een fout van jou.
Financiële stress en Coinbase
Ik begrijp volledig dat je nu enorm gestrest bent. Het zien van die transacties en het besef van het verlies is een zware last.
Het feit dat ze je belden en zeiden dat er nog "een hoop geld" op een rekening stond, is een klassieke truc om je te verleiden. Door je vervolgens te laten inloggen of transacties te laten doen op wat leek op Coinbase, hebben ze je directe toegang tot je geld of crypto ontfutseld.
* Het geld dat je zag staan op die 'base'-rekening was waarschijnlijk nep; enkel een cijfer op een scherm om jou te motiveren de "nodige transacties" te doen.
* De stress die je nu ervaart is een logische reactie op een traumatische gebeurtenis. Geef jezelf de ruimte om dit te voelen.
Je bent het slachtoffer, zij zijn de daders
Jouw prioriteit nu is je mentale welzijn. Neem afstand van de schermen en de crypto-wereld voor een moment, en focus op jezelf.
Onze experts bij Slachtofferhulp zijn er voor jou om je door deze emotionele rollercoaster te helpen, zonder oordeel. Wij kunnen je ook helpen de juiste stappen te zetten bij de politie en de bank, mocht je dit willen, op een tempo dat voor jou goed voelt.
Henk
SHN Community ambassadeur