Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Angst na datingfraude

Een stuk over angst na datingfraude in deze angstige Coronatijd. Wat een datingfraude-ervaring met je kan doen jaren nadien.

Angst

In deze Coronatijd zijn veel mensen bang. Bang om ziek te worden, bang om te sterven. Angst is ook een ‘hot item’ voor mij sinds de oplichting. Na de oplichting ben ik snel in een nieuwe relatie gerold. Veel te snel zeg ik achteraf. Maar ja, ik zocht veligheid en geborgenheid.  Na die traumatische oplichtersperiode was ik beschadigd. Mijn zelfvertrouwen had een enorme deuk opgelopen (hoe kon ik nou zo stom zijn?!) en ik was het liefst thuis. Ik heb me jarenlang zo ongeveer opgesloten in mijn (nieuwe) thuis in Groningen. ’s Nachts werd ik zwetend en met hartkloppingen wakker: ik had wat je noemt last van ‘traumatische angst’. Dat was verschrikkelijk en had ermee te maken dat ik mijn trauma, wat die oplichtingstijd voor mij was geweest, voor me hield. Ik praatte er niet over en droeg een geheim met me mee. Ik werd ziek en ging met hulpverleners praten. Mijn ervaring met hun was dat ze er niet goed raad mee wisten. Ze kenden het fenomeen datingfraude wel, maar in feite werd ik niet gehoord. Er was een psychologe die per se het geldbedrag wilde weten dat ik had weggegeven/ geleend! Dat schoot bij mij verkeerd en riekte naar nieuwsgierigheid! Wat maakte dat bedrag nou uit? Het ging erom dat ik totaal kapot was gemaakt en niet goed kon functioneren. Ik werkte in die tijd niet en kon met moeite studeren. Mijn concentratie was slecht en ik was ook doorlopend zo moe. Uiteindelijk werd ik alleen maar zieker. Bij een traumatherapeut ben ik pas vooruit gekomen. Zij liet mij inzien dat eerdere trauma’s uit mijn kindertijd de oorzaak waren van hoe ik mij na mijn scheiding had opgesteld en waarom die oplichter zo’n vat op mij kon krijgen.Tevens ben ik in een lotgenotengroep gegaan en heb de relatie beëindigd. Vervolgens ben ik weer op mezelf gaan wonen en ben weer iemand tegengekomen (zonder te zoeken). Maar nu komt het: ik ben nog steeds heel angstig. Gaandeweg wordt het mij duidelijk dat die oplichting en de daaropvolgende slechte relatie mij dermate hebben veranderd dat angst mijn leven beheerst. Niet dat ik daar bewust voor kies, maar elke keer en dan met name in de relatie ben ik bang! Bang dat hij mij gebruikt. Bang dat hij mij niet serieus neemt. Bang om weer alleen te moeten zijn. Vanuit die angst ga ik met regelmaat ‘flippen’. Ik ben dan totaal overstuur en heb depressieve neigingen. Ik voel me weer totaal op mezelf teruggeworpen, zoals na de ontdekking van de datingfraude.Voor mij hoeft het dan niet meer. Ik denk dan: hoe  lang moet ik nog leven? Was ik maar dood. Ik hoop dat ik niet oud word. En meer van dat soort gedachtes. Is dat niet verschrikkelijk? Het is heus niet dat ik die gedachtes doorlopend heb, want dan zou ik mijn werk als juf niet kunnen doen. Maar regelmatig slik ik een pilletje als ik weer uit mijn doen ben. Wanneer het mij allemaal overweldigt.

Het goede nieuws is dat het langzamerhand beter gaat met mij. Ik heb steeds meer ups en dan ben ik weer blij en gelukkig. Ik kan ook echt weer genieten van de kinderen op school, de ontluikende natuur, enzovoorts. Maar de liefde blijft moeilijk voor mij. Ik ga weer her-ensceneren. Verval weer in oude patronen. Mijn emoties gingen bij de oplichter van hemelhoog tot heel diep. En dat heb ik nu nog steeds: ik ben heel blij met nieuwe partner, maar wanneer hij iets ‘triggert’ dan ben ik weer vreselijk boos en verdrietig. Oftewel: de balans is nog een beetje zoek. Ik schaam me ervoor ook al ben ik eigenlijk slachtoffer. Maar dat wil ik liever niet zijn. Ik wil verder met mijn leven, gelukkig zijn. En dat lukt, zoals gezegd, steeds beter. Maar het blijft hard knokken, die weg terug.

Ik zou graag van jullie horen of jullie jezelf in mijn verhaal herkennen? Ben je ook nog vaak angstig? Heb je ook die nachten gehad waarin je doodsbang wakker werd? Is een nieuwe relatie ook voor jou soms confronterend?

Bezig met laden...

4 Reacties

28 april 2020 (bewerkt)
Dankjewel voor je reactie Rileen. Steun van lotgenoten doet me goed.
Want over dit onderwerp praat je niet met íemand anders. Uit schaamte!
Ik krijg ook tranen in mijn ogen, bij het lezen van dit berichtje . Dat is een teken dat de pijn en alles wat gebeurd is nog diep zit, en vers is denk ik.
Pas één jaar geleden ongeveer.
Ik ben wel met een hulpverleners traject bezig nu.
Op een gegeven moment kom je jezelf tegen, door te zwijgen..
28 april 2020
Hoi Ster 22! Dank je. Het heeft echt tijd nodig er overheen te komen. Gun jezelf die tijd. Je hebt vooral lieve mensen om je heen nodig en succeservaringen. Dan win je weer aan zelfvertrouwen. Maar open jezelf niet te snel als je nog kwetsbaar bent. Kies daarvoor mensen of hulpverleners uit die te vertrouwen zijn. Je kan het niet hebben nog meer gekwetst te worden!
26 april 2020 (bewerkt)
Je verhaal is héél herkenbaar Rileen.
Angst...en schaamte. Dát ik niet meer over het fraude gebeuren geen kom. Nog intens veel pijn. Angst, om hier open en eerlijk over te zijn. Angst om wéér de fout in te gaan, en gekwetst te worden... héél wantrouwend en voorzichtig, zó bang..
Emotioneel iemand écht toelaten is heel moeilijk!!
19 april 2020
Hi Rileen
Jouw verhaal klinkt deels bekend. Angst heb ik in mindere mate maar wel boosheid.
Vorige weekend ben ik voor de eerste keer dit seizoen weer naar mijn chalet gegaan. Datzelfde chalet waar ik vorige zomer te horen kreeg dat mijn lieve vriend, mijn prins op het witte paard, diegene die mij helemaal leek te begrijpen, mijn ideale man helemaal niet echt was. En het geld wat ik geleend had nooit meer terug zou zien.
Het voelde heel dubbel. Ik was blij dat ik na 5 dagen thuis zitten er uit kon. Ik kwam her en der nog wat herinneringen tegen die ik vorig jaar niet weg kon doen of niet heb gedaan.
Boos heel boos was ik weer. Hoe durfde ze...
Toen ik mijn scammer leerde kennnen kwam ik net uit een tijd van zwaar overspannen thuis zitten. Ik zat in de lift het ging de goeie kant. In een klap was ik bijna terug bij af.
Maar ik moest verder. Ik heb heel heel veel gepraat met verschillende behandelaars. Waaronder een aantal mensen van slachtofferhulp. Dat heeft mij geholpen. Ik had mijn verhaal klaar en vertelde alleen dat wat ik zelf wilde vertellen. Zo had ik 3 verschillende versies. Maar tot op heden zijn er aantal mensen in mijn directe omgeving die het nog steeds niet weten. Te moeilijk!

Ik heb sinds kort een lieve nieuwe vriend maar weet het soms niet. Kan ik het wel aan.., kiest hij echt wel voor mij...?
Twijfel en angst voeren regelmatig de boventoom.
In deze rare tijd probeer ik vooral in het nu te leven en te genieten van de kleine dingen in het léven ook al is dat niet gemakkelijk.