Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van geweld

Geestelijk manipulatie

Na 25 jaar samen, 20 jaar getrouwd sta ik op de punt te gaan scheiden. Ik schaam me dat ik nu pas zie wat is gebeurd over de jaren. Door zijn verleden ben ik getrouwd met een onzekere man die control wil en neemt toe. Als ik voor mijzelf opkom, voelt hij gekritiseersd. Hij schiet snel de slachtoffer rol in. Ik kan het wel handelen tot ik aan mijn dochters denk en het idee hebben dat de sfeer thuis aan mij ligt. Dat breekt mijn hart. Mijn man is zo slim om in ons ongeving te laten zien dat hij de 'life and soul of the party is' terwijl thuis is hij boos en mopperig. Hij begint te liegen tegen mij om zijn zin te krijgen. Ik maak me zorgen om dat onze meiden van 16 en 18 zien ons huwelijk als normaal. Om de vrede te houden ben ik stiller geworden, bang om iets te vragen of zeggen tegen mijn man waar ik een boze reactie zou krijgen. Ik kan niet meer omgaan met bepaalde narcissitsche trekjes die hij heeft ontwikkeld. Ik herken mijzelf niet meer. Maar nu hoe verder. Ik heb geen familie om me heen, ze wonen in het buitenland, ik ben heel bang dat hij de meiden gaat hun ook manipuleren in de zin van 'mama' is de boosdoener omdat ik weg wil. We hebben niks meer samen. Zo veel vragen, ik werk deeltijd, kan ik een huis betalen en alles regelen alleen. Ik ben eenzaam. Mijn lichaam stort in, slaap slecht, ervaar paniek aanvallen in de nacht. Hoe kan ik het niet laten escaleren, de situatie onder control krijgen? Ik voel me desperate...en eenzaam.

Bezig met laden...

3 Reacties

05 november 2025
Dag Chantal0151, goed dat je je gedachten en gevoel hebt gedeeld, je staat midden op het kruispunt en gaat twijfelen of je er wel goed aan doet. Ik kan alleen maar zeggen: JA! Kiezen voor je geluk (en je leven) is één van de zwaarste beslissingen die een mens kan nemen. En pas na dit besluit komt het besef dat je hier goed aan hebt gedaan, want het pakt altijd beter uit dan blijven hangen in de situatie. Uit je verhaal maak ik op dat je hier jaren over hebt gedaan en nu de koek op is, ga je kiezen. Maar vroeg of laat was dit toch wel gebeurd, want langer blijven heeft geen zin. Dat je nu verder moet zonder steun van familie en de vele uitdagingen die op je af komen zal zwaar zijn. Maar neem van mij aan dat dit het waard is. Hou daarom vol en pak iedere dag, iedere hindernis en iedere tegenslag aan om sterker te worden, want ook jij hebt recht op een gelukkig leven. Je zal zien dat het met ups en downs gaat, maar altijd vooruit.
En wees gerust, je bent niet de enige die deze uitdaging aan gaat; er komen altijd gelijkgestemden op je pad die je verder helpen. Maar blijf delen, schrijf, praat en bel met wie je als hulplijn kiest; daar zijn we voor.
Heel veel kracht en geduld wens ik je toe.
08 november 2025
Hartelijk dank voor de reactie en tips. Fijn om ergens mijn verhaal kwijt te kunnen. Ik neem zeker binnenkort contact op.
18 november 2025
Hi chantal,
Ik las je verhaal en herken heel veel.
Bij mij heeft het 34 jaar geduurd maar sinds 3 jaar gescheiden en heb mijn eigen huis.
Helaas kan ik mijm veilig gevoel nog niet terug krijgen en leef elke dag in angst.Mijn zelfvertrouwen is tot de grond gelijk gemaakt.
Ook ik heb niemand om hierover te praten en het voelt heel eemzaam.Je wilt een (althans ik) iemand die je vastpakt en zegt dat het goed komt en dat je niet bang hoeft te zijn
Dus ik begrijp je heel goed.
Jij hebt nog jonge kinderen is het geen idee om anoniem contact op te nemen met Veilig thuis.
Veel sterkte je bent niet alleen!
Gr Silvia