Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online seksueel misbruik

Sextortion: de gevaarlijke realiteit van online afpersing

Vorige week heb ik de documentaire Jojanneke en de sextortiontapes gekeken. Deze documentaire heeft mij erg geraakt. Vandaar dat ik heb besloten er een artikel over te schrijven. 

Sextortion is een vorm van online afpersing waarbij iemand je chanteert met seksueel getinte foto's of video's. Vaak begint het onschuldig: een leuk gesprek op Instagram, Snapchat of een datingapp. Maar dan vraagt die persoon om een pikante foto… en zodra je die stuurt, verandert alles.

De afperser dreigt je foto’s te verspreiden tenzij je geld betaalt, meer beelden stuurt, of doet wat ze eisen. Het is manipulatie, intimidatie en pure misdaad.

Iedereen kan slachtoffer worden, vooral als je vaak actief bent op sociale media, nieuwsgierig bent en kwetsbaar bent voor online verleiding. Daders spelen daarop in:

• Ze doen zich voor als leeftijdsgenoten.
  • Ze gebruiken flirterige taal om vertrouwen te winnen.
  • Ze weten hoe ze druk kunnen uitoefenen: “Als je niet stuurt, laat ik het aan je vrienden zien.”

Wat kun je doen als je slachtoffer bent geworden. 

1. Stop direct met communiceren met de afperser.
  2. Maak screenshots van alle berichten en profielen.
  3. Blokkeer en rapporteer de persoon op het platform.
  4. Praat met iemand die je vertrouwt—je hoeft dit niet alleen te dragen.
  5. Meld het bij de politie of bij organisaties zoals Helpwanted.nl.

Ik hoop dat bovenstaand artikel je kan helpen als je slachtoffer bent geworden. 

Zijn er slachtoffers van sextortion die hun verhaal en eventuele tips willen delen?

Bezig met laden...