Datingfraude via Instagram & Telegram
Beste lotgenoten,
Begin augustus 2025 heb ik via mijn Instagram een vrouw uit Zwitserland leren kennen, Brenda. Na een kort chatgesprek ging ons gesprek verder via Telegram. Haar ouders waren kort na geboorte overleden, vriend(inn)en had ze niet. Al snel zat ik lange tijd met haar berichten te sturen via Telegram.
Ook vroeg ze me elke dag om nieuwe foto's. Ze vond mij een knappe man, intelligent, en ze voelde liefdevolle gevoelens voor mij, en vroeg of dit ook wederzijds was. Foto's werden intiemer. Ze wilde een groot gezin met mij opstarten.
Vorige week begon Brenda mij ineens om geld te vragen. De eerste keer middels een cadeaukaart die ik bij een tabakszaak of station kon halen, dit om haar internet op te waarderen. Dit geweigerd in verband met mogelijke oplichtingsmethode. Zij reageerde emotioneel hierop en ik was er niet voor haar.
Een dag later was Brenda op weg naar een notaris, maar kreeg onderweg autopech. Of ik een cadeaukaart van 80 euro kon aanschaffen om auto-onderdelen en de servicedienst te betalen. Haar saldo op de bank was ontoereikend. Na twijfel en een goed lijkende foto van de autopech toch zo'n cadeaukaart van 100 euro gekocht via KaartDirect.nl (Franse site kon ik niet lezen).
Het fraudeteam van mijn bank heeft mij hierna opgebeld en vertelde dat mijn bankrekening tijdelijk geblokkeerd is en dat ik opgelicht werd.
Later vertelde Brenda mij over een groot geldbedrag op een geblokkeerde rekening van haar overleden ouders. Hier niet op ingegaan.
Een dag later kreeg ik een foto dat Brenda zich niet lekker voelde en overgaf in het toilet. Wie maakt die foto? Daarna spoedopname in ziekenhuis. Binnen 40 minuten op opname in ziekenhuis en diagnose al gesteld. Een duur medisch nieronderzoek was nodig. 25.000 euro in het begin, daarna 750 euro voor elk jaar daarna. Of ik haar kon helpen. Hierop haar direct geblokkeerd op Telegram.
Hierna begon de ellende, een tweede account op Telegram en via vijf accounts op Instagram (ook door anderen) werd ik continue benaderd en werd ik gebeld op mijn WhatsApp (nooit gegeven en niet gereageerd), Ook een intieme foto zou gepubliceerd worden op YouTube als ik niet zou reageren. Alles geblokkeerd.
Telefoonnummers en Instagram-accounts kwamen uit Tunesië en Frankrijk. De gebruikte foto's zijn op ca. 50 websites terug te vinden. Telegram en Instagram gerapporteerd. Mijn eigen Telegram verwijderd, Instagram leeggemaakt (verzoek ingediend om te verwijderen).
Uiteindelijk heb ik aangifte bij de politie gedaan en is proces verbaal opgemaakt. Mijn bank is ook ingelicht. Ik heb gebeld met Slachtofferhulp Nederland. In verband met lopend onderzoek is mijn naam en haar naam fictief verzonnen.
Groet,
Peter
4 Reacties
Wat een vervelende ervaring!
Helaas is dat wel de realiteit in de dating wereld. De scammers zorgen dat je je in redelijk korte tijd emotioneel bind en gaan dan om geld (of cadeaukaarten) vragen. Met het social media gedrag van tegenwoordig en natuurlijk de techniek van AI is het simpel om aan foto te komen voor een beetje overtuigend bewijs.
Zoals je inmiddels op de community hebt kunnen lezen ben je niet de enige. Ik hoop dat je hier steun kunt vinden voor het verwerken. Weet dat je hier altijd een luisterend oor kan vinden.
Groetjes Sylvia
Slachtoffer I ambassadeur
Stop direct met communiceren
Als je twijfels hebt en geen tastbaar bewijs van echtheid hebt (bijv. videobellen, bewijs van identiteit), verbreek dan het contact.
Geef geen geld of persoonlijke gegevens
Hoe overtuigend en emotioneel de berichten ook zijn, stuur nooit geld. Zelfs kleine bedragen zijn vaak het begin van een langere poging om je financieel uit te putten.
Meld het bij een instantie
Je kunt dit soort pogingen melden bij:
Fraudehelpdesk Nederland
De politie via meldpunt internetoplichting
Ook kun je het rapporteren bij de datingsite of het platform waar je haar hebt ontmoet.
Goed van je dat je deze vervelende ervaring deelt, en ja het staat niet op zich zelf.
Als ik kijk wat er allemaal in mijn mailbox voorbij komt daar word je overspoeld met dit soort verzoeken.
De een is nog geloofwaardiger dan de ander.
Het kan niet vaak genoeg gezegt worden, betaal nooit geld
Het zijn criminelen die alleen maar uit zijn op uw geld
🚩 Waarschuwingssignalen in de brief
Intens emotionele taal te vroeg in de relatie
De brief is zeer gepassioneerd, met veel nadruk op liefde, vertrouwen en diepe gevoelens — terwijl echte relaties doorgaans geleidelijk groeien. Dit soort brieven zijn ontworpen om je emotioneel te raken.
Een plotseling verzoek om geld
Alles bouwt op naar het moment waarop ze zegt:
"Ik wil bij je zijn... maar helaas, ik kan mijn reis niet betalen."
Dit is hét centrale kenmerk van romantische oplichting: na het opbouwen van vertrouwen komt er een emotioneel smeekverzoek om financiële hulp.
Geen concrete details of bewijs van realiteit
Er wordt gesproken over ouders, een reis, werkdruk, maar nergens krijg je bewijs, echte foto's, of iets dat je zelf kunt controleren.
Druk om snel te beslissen
De toon suggereert dat jij de enige bent die haar droom mogelijk kan maken. Dit creëert een gevoel van urgentie en verantwoordelijkheid, wat veel slachtoffers onder druk zet.