Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Heb je even?

Afgelopen jaar ben ik lid geworden van het gilde van de lotgenotenbegeleiders bij Slachtofferhulp Nederland. In de 5 jaar daarvoor, als ambassadeur voor de online community, heb ik ervaren hoe zinvol het is in een online community lotgenoten te treffen. Het van je afschrijven, er woorden aangeven, tips en steun krijgen, dat zijn goudklompjes. Vaak, meestal eigenlijk, krijg je dezelfde dag al een reactie op wat je post. 

Zoals je weet kent Slachtofferhulp naast de online community ook onlinebijeenkomsten en de live-groepen voor lotgenoten. Ik ervaar, naast dat ze op zichzelf waardevolle initiatieven zijn, dat ze ook aanvullend op elkaar zijn. In de onlinebijeenkomst ervaren en voelen lotgenoten de herkenning van wat hen is overkomen. Een laagdrempelige vorm die al erkenning geeft voor jouw gevoel.  Voor de onlinebijeenkomsten maakt het niet uit waar je in Nederland woont. Zelfs vanuit het buitenland sluiten lotgenoten aan.

Jaren geleden heb ik deelgenomen aan een life groep van Slachtofferhulp. Dat heeft mij opgeleverd dat ik onderkende slachtoffer te zijn en heeft mij op het spoor gezet professionele hulp te vinden. Hier wil ik dan ook een pleidooi houden voor de life-groepen. Het kost je tijd die je terugverdiend. Het is hard werken, met steun van lotgenoten, wat je veel oplevert. Je maakt stappen om de regie over je leven te herpakken en te versterken.

Voor de live-groep moet je de deur uit. Uit ervaring weet ik dat lotgenoten  bereid zijn grote afstanden te overbruggen.  Maar ook weet ik dat het voor een aantal afstand een belemmering is.  Als een live-groep iets voor je kan zijn, meld je; Contact met lotgenoten - Slachtofferhulp Nederland. Wellicht dat dichterbij een lotgenotengroep gevormd kan worden.

Succes,

Anton

Bezig met laden...