Regionale actiedagen tegen digitale criminaliteit
Op woensdag 2 april wordt in de regio Oost Nederland een actiedag tegen digitale criminaliteit gehouden.
In andere regio's gebeurt dat op latere data dit jaar.
Zelf ben ik al in contact met onze gemeentepolitie die overmorgen twee informatie-bijeenkomsten gaat verzorgen. Ik heb ze een dossier met informatie gegeven over mijn persoonlijke ervaringen met boilerroom-fraude waar ze zeer geïnteresseerd in waren.
Misschien een tip voor mensen die in de oostelijke provincies wonen? Een mooie kans om in actie te komen!
https://www.echtnietvandaag.nl
Bezig met laden...
4 Reacties
Er volgen nog meer actiedagen in het land dit jaar!
Hier in ons stadje is het volledig mislukt. De bijeenkomst werd gehouden in een buurthuis waar senioren hun kaart- en bingo-avondjes houden en iedereen elkaar kent. Het waren dan ook diezelfde senioren die waren komen opdraven. Ze kwamen meer voor de gezelligheid, denk ik.
De politie, drie man sterk, kwam nauwelijks aan het woord. De oudjes hadden het veel te druk met het vertellen van hun eigen verhalen, b.v. over een slotenmaker die teveel geld had gevraagd, of een gevelreiniger die zomaar ongevraagd had aangebeld en ook veel te duur was. En dan waren ze minutenlang bezig om elkaar uit te leggen hoe dat precies was gegaan, want ze willen natuurlijk allemaal het naadje van de kous weten.
Het onderwerp 'digitale criminaliteit' kwam helemaal niet aan de orde.
Ik denk trouwens dat het gros van de bezoekers niet eens weet wat het woord 'digitaal' betekent.
Nou ja, één lichtpuntje: dan zullen ze ook niet zo snel slachtoffer worden van digitale criminaliteit :-)
Verhalen van slachtoffers kunnen misschien een beetje troost bieden aan andere slachtoffers, maar iedereen die opgelicht is wil natuurlijk maar één ding, en dat is je geld terug.
Ik herinner me een video waarin werd uitgelegd hoe die geldstromen in de criminele wereld van hot naar her worden doorgesluisd waardoor het praktisch onmogelijk is om die bedragen op te sporen, laat staan terug te vorderen.
Het is heel triest.