Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Jobscam ( telegram )

Ik werd benaderd via Facebook en moest telegram downloaden. 
Kreeg als eerst 15 euro van hun en moest daarna 10 euro overmaken en op TikTok moest ik bepaalde mensen liken en dan kreeg ik er weer geld voor. Na bepaalde taken moest ik geld overmaken en dat begon met €50.- euro en zou er 30% erboven op krijgen. Dat was ook zo maar na de 2de dag weer hetzelfde alleen het bedrag werd €100 en zou daar €440 voor terug krijgen maar ik kreeg die pas als ik de volgende taak ook zou uitvoeren en dan toen moest ik €300.- betalen en zou daar 30% erbij bovenop krijgen.
maar gelukkig hield mijn bank het tegen, want hun vertrouwde het niet en hebben mijn bedrag wat naar het buitenland zou gaan geweigerd . Toen ik de bank belde waarom het geld niet over was gemaakt legde hij mij alles uit en zei dat ik op jobcam moest gaan opzoeken op Google en kwam uw bericht tegen. 
. De €300 heb ik gelukkig terug gestort gekregen.
Omdat ik heel blij ben dat ik hier terecht ben gekomen weet ik 100% zeker dat het fraude is want ik twijfelde toch nog even🥴🙈. 
Dit maakt mij de omslag om alles te blokkeren en te verwijderen. Ik moet nog aangifte gaan doen en dat ga ik morgen ook meteen doen. Ik had hier ook nog nooit van gehoord. Maar toch goedgelovig en inderdaad wat extra geld zou fijn geweest zijn. Was toch te mooi om waar te zijn. 

Heel veel mensen weten niks van jobscam af maar ben aan het bedenken hoe ik de mensen eerder kan bereiken voordat ze erin zitten en te laat is.

Bezig met laden...

3 Reacties

28 februari 2025
Beste Ingrid-87,

Met dat vraagstuk zitten veel hulpverlenende instanties en hulpverleners zoals de ambassadeurs in deze community's. Het blijft erg lastig.
Ondanks de vele campagnes blijven mensen in de val trappen. Is het uit geldbejag, onwetendheid, nonchalance? Wie zal het zeggen. Voor die mensen is het blijkbaar reden genoeg om in de val te trappen.
Heb het probleem voorgelegd aan de AI die ik regelmatig gebruik. Let wel, AI is een handig hulpmiddel maar zeker niet zaligmakend. Toch komen er soms suggesties uit die niet voor de hand zouden liggen. Andere suggesties zullen al bekend zijn en zelfs al uitgevoerd.

"Het is inderdaad belangrijk om anderen te waarschuwen voor deze vorm van fraude, die helaas steeds vaker voorkomt. Hier zijn enkele suggesties om mensen te bereiken en te waarschuwen:

Online platforms:
Sociale media:
Deel uw ervaring op uw eigen sociale media-accounts (Facebook, Instagram, etc.) om uw vrienden en familie te waarschuwen.
Word lid van groepen op Facebook of andere platforms waar mensen ervaringen delen over online fraude en waarschuw daar anderen.
Maak gebruik van hashtags zoals #fraude, #oplichting, #jobscam om uw berichten een groter bereik te geven.

Forums en discussieplatforms:
Deel uw verhaal op online forums en discussieplatforms waar mensen advies zoeken over financiële zaken en online veiligheid.

Offline acties:
Informeer uw omgeving:
Praat met uw familie, vrienden en kennissen over uw ervaring en waarschuw hen voor deze vorm van fraude.
Informeer oudere mensen in uw omgeving, omdat zij vaak een doelwit zijn van online fraude.

Neem contact op met lokale media:

Neem contact op met uw lokale krant, radio- of televisiestation en vertel uw verhaal. Zo kunt u een groter publiek bereiken en mensen in uw regio waarschuwen.

Werk samen met organisaties:
Neem contact op met organisaties zoals de Fraudehelpdesk of Slachtofferhulp Nederland om uw ervaring te delen en bij te dragen aan hun voorlichtingscampagnes.

Extra tips:
Wees alert op signalen:
Leer de signalen van online fraude herkennen, zoals te mooie aanbiedingen, ongevraagde berichten en verzoeken om geld over te maken.

Controleer de betrouwbaarheid:
Controleer altijd de betrouwbaarheid van een online platform of bedrijf voordat u er geld aan overmaakt of persoonlijke informatie deelt.

Doe aangifte:
Doe aangifte bij de politie. Dit helpt de politie om een beeld te krijgen van deze praktijken.

Belangrijke organisaties:
Fraudehelpdesk:
De Fraudehelpdesk is een onafhankelijke organisatie die mensen helpt bij het herkennen en voorkomen van fraude.
Website: fraudehelpdesk.nl

Slachtofferhulp Nederland:
Slachtofferhulp Nederland biedt ondersteuning aan slachtoffers van criminaliteit, waaronder fraude.
Website: slachtofferhulp.nl
Door uw ervaring te delen en anderen te waarschuwen, kunt u helpen om online fraude tegen te gaan."
26 februari 2025
Ik heb vandaag het zelfde meegemaakt, moet ook aangifte gaan doen 1600 kwijt
27 februari 2025
Dat is balen, er moet toch een manier zijn dat we mensen van te voren kunnen waarschuwen.