Coping strategy
Hoe ga je ergens mee om? Hieronder mijn aanpak en persoonlijke gedachtegang. Ik hanteer een vooral rationele aanpak omdat ik weet dat ik er met een emotionele aanpak minder goed uitkom.
Je moet de realiteit accepteren maar je dat betekent niet dat je de gevolgen hoeft te accepteren. Je hoeft je niet bij neer te leggen bij de situatie en het hier en nu hulpeloos te ondergaan (leiden). Ik zie het voor me alsof je per dag een beperkte hoeveelheid tijd en energie hebt. Besteed deze zo mogelijk aan dingen waar je invloed op hebt (lijden).
Analogie: per dag heb ik EUR 24. Als ik hiervan EUR 20 uitgeef aan het verleden en toekomst, hoe het was en dat het niet meer zo is of zal zijn... heb ik EUR 4 over voor het hier en nu, om de dag door te komen. Ik beloof je dat ik zulke dagen heb (gehad) maar ik probeer bewust de balans precies andersom te leggen. Nee dat is niet makkelijk maar daar heb ik invloed op dus dat is waar ik mijn tijd en energie aan besteed.
Iemand wiens mening ik erg op prijs stel riep ooit: besef je wat je doet als je de obstakels op je weg heel goed in beeld hebt en je alleen hierop concentreert? Wat is je doel: de obstakels of iets dat daarachter ligt? Denk je dat je dat doel bereikt door je uitsluitend op de obstakels te concentreren, wil je leiden of lijden?
Als (voormalig) motorrijder had ik me aangeleerd om altijd te zoeken naar de vrije ruimte, de uitweg, de route die ik wel wilde volgen. Niet passief als struisvogel maar actief, zelf bepalen wat je wel kan en kiezen om te doen waar je invloed op hebt.
Live life today, tomorrow today is yesterday!
1 Reactie
Dank je wel voor je verhaal.
Het is zeker helpend om daar waar het kan de regie in eigen hand te houden. Het is goed om vooruit te kijken naar de mooie dingen die gaan komen en daarvan te genieten. Dit geeft energie en kracht om door te gaan.
Vergeet niet dat het ook best okay is om een dag je kop in het zand te steken en te rouwen om dat wat je niet meer hebt, Wanneer ik zelf zo'n dag heb merk ik dat je ook weer blij bent met dat wat je wel kunt en hebt.
Mijn overleden zoon heeft ons Pura Vida ( vier het leven, geniet van het leven) meegegeven en daar kiezen we ook bewust voor.