Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Twee jaar later en nog steeds met angst over straat

Hoi hoi, 

Ik ben net nieuw in deze omgeving en hier via een ander incident terechtgekomen, maar vroeg me ineens af of jullie misschien tips voor mij hebben. 

Een aantal jaar geleden heb ik voor de grap een profiel aangemaakt op een datingsite, niet met de intentie ooit met een van de personen waar ik een match mee had af te spreken. Echter ben ik in één geval toch gezwicht voor het verzoek om een date. Na een kopje koffie te hebben gedronken op een terrasje in de stad en daarna (na veel overtuiging van zijn kant) langs een coffeeshop te zijn gegaan. Werd het wat mij betreft toch langzaam tijd om afscheid te nemen (zo leuk was het niet en hij vertelde dingen over zichzelf waar ik van schrok en waar ik liever niet mee in aanraking kwam). Toen hij me probeerde te zoenen en ik dit niet toestond hebben we nog even staan praten. Hierna kwam hij plots op me afgestapt en zoende me vol op mijn mond, door zijn houding en de kracht die hij uitoefende met zijn armen om me heen kon ik geen kant op. In shock ben ik naar huis gelopen ( ik had bewust voor een verder van huis gelegen punt gekozen om afscheid te nemen zodat hij mijn adres niet wist), een aantal dagen later kreeg ik een sms dat hij geld nodig had en of ik dat aan hem kon geven, ik weigerde en werd gebeld met hetzelfde verzoek. Hij dreigde naar mijn huis te komen en me iets aan te doen, geen specifieke daden zijn genoemd maar het voelde toch niet goed. In de weken daarna werd ik door verschillende nummers gebeld en steeds met het zelfde verzoek. Ik herkende zijn stem maar steeds gebruikte hij een andere naam. Toen ik er klaar mee was en aangifte wilde doen kon ik zijn profiel (voor een foto) niet mee terug vinden en ook wist ik niet meer welke naam of welk nummer ik kon gebruiken. Nu twee jaar later merk ik dat ik het nog steeds lastig vind om hier over te praten omdat ik me er echt heel erg voor schaam, dit zou mij namelijk nooit overkomen toch?! Ook vind ik het moeilijk om langs de plek te lopen waar we afscheid namen, mede door de angst dat hij daar weer opduikt en me dan als nog iets aan doet. Ik neem eigenlijk geen telefoontjes meer aan van onbekende, wel zichtbare nummers of privé nummers. En ben als ik s' avonds met de hond overstraat loop echt bang om hem tegen te komen. Hebben jullie tips voor wat ik kan doen tegen de angst en de stress die ik ervaar? 

Bezig met laden...

4 Reacties *

21 januari 2020
Wat een verhaal. Even misschien domme vraag? Heb je aangifte gedaan bij de politie? Iemand zoenen zonder toestemming is ook aanranding. Verder wat de rest al heeft gezegd, zoek hulp. Je hoeft je je er echt niet voor te schamen, het is jammer als het je leven gaat beheersen.
15 januari 2020
Hoi, wat een vreselijk verhaal maar ik wil je wel zeggen dat jij ontzettend goed gehandeld hebt. Wat sterk! Ik snap dat je nog steeds bang bent ook. Je zegt dat je je schaamt, als ik je verhaal lees hoef jij je nergens voor te schamen je hebt t zo goed gedaan. Zoek wel hulp om je weer bevrijd te voelen! Ik wens je heel veel sterkte!
13 januari 2020
Hi Bambi86 Wat een naar verhaal. Zo zien we maar dat datingfraude niet alleen is met mannen danwel vrouwen die niet bestaan. Als je zo bent lastig gevallen snap ik dat je het nog niet zo gemakkelijk vindt om over straat te gaan in de angst dat je hem tegenkomt. Ik sluit me volledig aan bij het advies van Thijs om naar je huisarts te gaan voor advies. Hier kan ondersteuning bij trauma verwerking vast bij helpen. Daarnaast helpt het praten erover. Dat kan je hier op de community doen of misschien met een goede vriend of vriendin. Ik wens je veel sterkte en als je nog iets kwijt wilt of vragen je kan het hier kwijt. Groetjes Sylvia
10 januari 2020
Beste Bambi86, Heel goed dat je jouw verhaal hier wilt delen. Het is schering en inslag dat er personen zijn die via datingsites misbruik willen maken van de ander. In jouw geval heeft de betreffende persoon op brute wijze geprobeerd je te zoenen, wellicht met de intentie om een relatie aan te gaan met de bijbedoeling om geld af te troggelen. Uiteindelijk probeert deze persoon via sms en telefonisch contact druk op je uit te oefenenen. Logisch dat jij je daar onprettig en onveilig bij voelt. Ik begrijp dat zijn pogingen gestaakt zijn en ik denk ook dat hij je niet verder zal lastig vallen, immers hij is uit op geld en dus op zoek naar andere slachtoffers die hem dat wel geven. Ik weet niet of de betreffende site een (anoniem) meldpunt heeft waar je deze ervaring kunt melden. Zij hebben er baat bij om zulke dating kandidaten uit hun bestand te verwijderen en te weren. Het verhelpen van angst en stress is per persoon verschillend. Ik adviseer je om hier eens met jouw huisarts over te praten. Die kan beoordelen in welke mate de stress en angst jouw functioneren beperkt en kan jouw verder verwijzen. Heel veel sterkte. Met vriendelijke groet, Thijs