Hoe Triggers Mijn Reactie op Negatieve Feedback Beïnvloeden
Hallo allemaal,
Ik wil een ervaring delen die ik denk dat velen van ons kunnen herkennen: het omgaan met negatieve feedback en de impact die dit kan hebben, vooral als ZZP’er. In mijn geval merk ik dat ik vaak veel emotioneel reageer op kritiek of klachten, zelfs als die terecht zijn. Dit is niet altijd makkelijk voor mij, en het heeft me lang gekost om te begrijpen waarom.
Hoewel het normaal is om soms geraakt te worden door kritiek, merk ik dat ik veel dieper reageer dan ik had verwacht. Soms voel ik me intens onzeker, zelfs op momenten dat ik weet dat ik mijn best heb gedaan. Deze reacties zijn vaak sterker dan ze zouden moeten zijn en kunnen dagenlang door mijn hoofd blijven spoken.
Wat ik heb geleerd, is dat deze sterke emoties vaak een gevolg zijn van triggers – dingen die me herinneren aan eerdere ervaringen die me onzeker of niet goed genoeg deden voelen. Het is alsof oude emoties opnieuw naar boven komen wanneer ik kritiek ontvang, waardoor ik automatisch in een emotionele reactie schiet. Mijn instinct is dan om me terug te trekken, te twijfelen aan mijn capaciteiten of zelfs mijn waarde als professional in twijfel te trekken.
Het kan soms moeilijk zijn om te begrijpen waarom ik op deze manier reageer. Het voelt niet altijd logisch, zeker niet wanneer ik mijn werk met toewijding en zorg uitvoer. Toch weet ik dat deze reacties meer te maken hebben met de manier waarop mijn emoties zijn gevormd door bepaalde ervaringen in het verleden, dan met de huidige situatie of de feedback zelf.
Ik besef nu dat het belangrijk is om mijn reacties te herkennen en mezelf niet te veroordelen om mijn gevoelens. Het is oké om emoties te ervaren, maar het is ook essentieel om ze te begrijpen en te leren hoe ik er anders mee om kan gaan. Negatieve feedback betekent niet dat ik niet goed genoeg ben; het betekent alleen dat er ruimte is voor groei en verbetering, wat een kans is in plaats van een bedreiging.
Het is een proces om deze patronen te doorbreken en mezelf meer ruimte te geven voor groei. Voor iedereen die zich herkent in mijn ervaring: het is belangrijk te begrijpen dat onze reacties niet per se het volledige verhaal vertellen. We kunnen leren om met triggers om te gaan en de ruimte in onszelf te vinden om te groeien, zelfs als het moeilijk is.
Met geduld voor jezelf,
Rim