Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Miranda (47) werd als kind jarenlang seksueel misbruikt: ‘Maar vergeving geeft mij ruimte’

Als klein meisje werd ze jarenlang seksueel misbruikt door haar neef. Het misbruik vond plaats in de buurt van Apeldoorn, waar haar familie woonde. Nu, ruim dertig jaar later, gaat de 47-jarige Miranda Freriks het gesprek aan met de dader in de tv-documentaire Niks aan de hand. Op zoek naar de laatste puzzelstukjes. ,Kennelijk heb ik dit podium nodig, zo groot en voor zoveel mensen.’

Iéts met vergeving, daar heeft dit mee te maken. Of nee, het heeft juist álles met vergeving te maken. Miranda Freriks zoekt naar de juiste formulering, ze wikt en weegt de woorden zorgvuldig. Woorden die ze heel lang niet had en toen ze die eenmaal vond en uitsprak, werden ze niet gehoord. Tot nu. ,,Zonder vergeving stagneert alles. Ik ben niet gelovig of zo, maar voor mij geldt: als je niet in staat bent te vergeven, leg je niet alleen de dader maar ook jezélf levenslang op. Ik zeg niet dat het makkelijk is en ook niet dat iedereen dit zo moet doen, maar vergeving geeft mij ruimte. Daarom kan ik dit nu doen, denk ik. Ik moest er alleen wel 47 voor worden.’’

Lees het hele verhaal hier.

 

Bezig met laden...

1 Reactie *

30 maart 2020
*zucht