Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Bewustwording van trauma

“Het Pad naar Heling en Zelfacceptatie”

Toen ik 15 was, net na wat er met mij gebeurd was, had ik constant vragen in mijn hoofd: Hoe nu verder? Hoe kan ik mijn leven weer zorgeloos oppakken? Hoe kan ik mijn ervaringen zo snel mogelijk vergeten en zorgeloos door het leven gaan? Wanneer wordt dit allemaal beter? Krijg ik ooit rust, zonder stress, woede en verdriet?

Deze vragen waren destijds mijn dagelijkse metgezellen – en soms komen ze nog steeds even langs. Maar wat ik in de loop van de tijd heb geleerd, is dat geen enkel leven volledig probleemloos is. Je kunt zeker manieren vinden om je ervaringen een plek te geven, en er zijn mogelijkheden om je gevoelens en emoties niet allesoverheersend te laten zijn. Maar ik besef nu ook dat ik mijn ervaringen altijd met me meedraag. Ze maken deel uit van wie ik ben geworden, vormen mijn kracht en mijn veerkracht.

Iedereen bewandelt zijn eigen pad, en iedereen doet dat in zijn eigen tempo. De één doet er misschien langer over dan de ander, maar de eerste stap richting heling begint altijd bij jezelf. Wat wil je veranderen? Hoe zie jij je pad voor je? Wat is je doel om professionele hulp te zoeken?

Voor iedereen die zich ooit dezelfde vragen heeft gesteld: onthoud dat jouw ervaringen, hoe zwaar ook, je hebben gemaakt tot wie je bent. Je hoeft het niet perfect te doen. Het is oké om af en toe te vallen, om verdrietig, boos of moe te zijn. Dit zijn momenten die horen bij het leven, bij de groei en het helen.

Laat jouw reis jou inspireren en anderen hoop geven. Jouw verhaal doet ertoe, en het pad dat je bewandelt, is waardevol en uniek.

Bezig met laden...

3 Reacties

31 oktober 2024
Hoi Rim Ik wil je hartelijk bedanken voor jouw krachtig mailtje. Het doet zo goed om eens zo een krachtige mail te lezen . Ikzelf zit nu al 2 maanden thuis op trauma β€˜s te verwerken . Ik heb al spirituele paden bewandelt alsook de opnames in psychiatrie waarover ik twijfel . Door een ademcirkel en truffelceremonie met cacao is mijn keelchakra geopend . Alle gevoelens , kwaadheid , onmacht , verdriet noem maar op laat ik nu komen en omarm ik ipv van weg te duwen. Het is niet het simpele pad die ik kies maar hopelijk wel het meest efficiΓ«nte op termijn . Bedankt πŸ™ πŸ’œ
31 oktober 2024
Dag lieve Jane, Dank je wel voor je mooie reactie en voor het delen van jouw proces. Wat je doet vraagt zoveel moed, en ik bewonder hoe je je emoties omarmt en je eigen weg zoekt. Dit is nou precies wat ik bedoelde met mijn post 😊! Blijf vertrouwen op je kracht en jouw unieke pad – stap voor stap. Weet dat je hierin niet alleen bent. En altijd steun uit mij en anderen kan vinden Liefs, Rim
31 oktober 2024
Dank je wel lieve Rim , het vraagt idd veel moed en nog veel meer energie . Ik ben nog nooit zo moe geweest. Huishoudelijke taken en mijn gezin onderhouden is een gigantische opdracht maar ik ben er open over en probeer niet streng te zijn voor mezelf . Maar eens zacht te zijn en het mezelf gunnen om zorg te dragen. Eigenlijk is het wel erg dat 1 iemand of meerdere zoveel zelfwaarde van je afnemen door hun daden . Maar ook daar moet ik vergiffenis leren zoeken … Alvast een grote knuffel vol positieve energie πŸ™πŸ€