Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Alweer ....

En als je dan denkt dat je jouw portie wel hebt gehad kondigt zich de volgende neppert aan, en nog een…. ZUCHT!

We hadden contact via de app. Hij belde heel vaak. Ik heb met een vriend van hem gemaild, hij stuurde talloze foto’s. Zelfs een met een bord in zijn handen waarop stond Sylvia no doubt I love you. En zelfs een kopie van zijn paspoort om te laten zien dat hij echt was. Toch zei een stemmetje in mij dat er iets niet klopte… De laatste dagen begonnen er ineens gaten in zijn verhaal te vallen. Hij woonde ineens in Den Haag ipv Dordrecht en zijn huis in Schotland stond niet meer in Aberdeen maar in Edinburg. Ergens in het script ging iets mis denk ik.

Ik heb zelf gezocht naar hoe je een paspoort kan checken. Dat is nog niet zo gemakkelijk bleek. Ik heb een locatie check op beide telefoonnummers gedaan via www.celltrack.eu. Heel simpel en je krijgt 1 gratis credit bij aanmelding. Beide lagen in de Atantische Oceaan voor de kust van Zuid Afrika in de buurt van Congo. Toen de check op mijn eigen telefoonnummer gewoon in Nederland lag wist ik genoeg. Omdat ik die kopie paspoort toch niet helemaal snapte heb ik contact gezocht met de fraude helpdesk. Ik kreeg 2 tips:

  1. Als je een paspoort check wilt laten doen kan dit via KMAR.IDDESK.SCHIPHOL@MINDEF.NL
  2. Fotos zijn nog beter te checken via www.Yandesk.com. Als je jouw foto niet terug kan vinden zegt dat nog niet dat de persoon wel echt is.

De neppert vroeg mij naar mijn slechte ervaring op de datingsite. Nou die wil ik wel even vertellen hoor. Schandalig dat het bestond en hoe konden anderen daarvoor worden behoed bla bla bla. De volgende dag had hij mijn profiel geblokt. Toen heb ik maar een melding gemaakt van zijn profiel en een dag later was zijn profiel uit de lucht. Ik begin er inmiddels een soort van sport van te maken om te reageren op dit soort profielen: Engelstalig, interessante jobs met veel reizen en een hoog salaris en vaak een overleden partner.

Lieve lotgenoten: blijf op je hoede als je op een dating site zit! De meeste van ons hebben een harde les geleerd. Maar de vele aandacht welke je krijgt blijft fijn en doet iets met dat afgebrokkelde zelfvertrouwen. Het is niet een enkele neppert die op dit soort sites zit. Het zijn er schijnbaar velen.

En natuurlijk kan ik stoppen met de datingsites. Maar ja waar kan ik die leuke man dan tegenkomen? In de supermarkt ben ik hem al jaren niet tegengekomen net zo min als op de sportschool. En met een opgroeiende puber en een fulltime job ga ik niet zo vaak uit.

En ik weet zeker dat daar buiten iemand voor mij rondloopt die wel echt is! 

Bezig met laden...

3 Reacties *

25 december 2019
Profielen in t Engels ga ik al niet meer op in. Leuke maken genowg en meestal zo gecheckt via Linked in. Pad op met alles lieve dames. En ergens is een leuke man voor ons!
07 december 2019
Besos, ik klik niet eens zelf op ze, ze zoeken contact met mij... Ik maak er nu een soort van sport van om ze te betrappen dat ze fake zijn. Je ziet het vaak al aan de schrijfwijze. Dan rapporteer ik ze direct. Binnen een dag is het profiel dan uit de lucht. Ik heb inmiddels ook wel een paar normale contacten. Nog geen dates gehad maar dat vind ik ook wel even prima zo. Als ze me echt leuk vinden komt dat vanzelf wel.
04 december 2019
Sylvia, je bent niet de enige die op de verkeerde types klikt op een datingsite. Hahaha, ik heb er ook een handje van, maar ik ga kort in gesprek met ze en laat niet teveel los, stuur geen xtra foto's etc meer. Ik zit nu met iemand te chatten met een profielfoto die ik via een ander ook heb gekregen. Moet je nagaan, waarschijnlijk binnen dezelfde scammergroep, diverse profielen aangemaakt. En inderdaad allebei verlaten door hun vrouw. Op zoek naar een nieuw liefje. Maar ik heb gelukkig ook redelijk normale matches met bestaande personen, morgen opnieuw een date, bij die meneer thuis in Rotterdam.