Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Het gebruik van AI kan begrip kweken

We komen er niet meer omheen. Ai beheerst steeds meer ons leven. Naast de commerciele toepassingen kan een goede AI steun of informatie bieden. Belangrijk om te blijven realiseren, het antwoord is sterk afhankelijk van de juiste vraag. Filter de antwoorden, er kunnen soms foutjes in de antwoorden zitten, hoewel dat steeds minder voor komt. Ik stelde de Gemini chatbot van Google de volgende vraag:

Wat weet je over de impact op mensen die slachtoffer zijn van internetcriminaliteit?

Het antwoord volgde in een fractie van een seconde:

Als taalmodel heb ik toegang tot een enorme hoeveelheid informatie, waaronder veel over de impact van internetcriminaliteit op slachtoffers. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste bevindingen:

Emotionele impact:

• Angst en onzekerheid: Slachtoffers kunnen zich angstig en onzeker voelen, zowel online als offline. Ze kunnen het gevoel hebben dat ze niet meer veilig zijn.
  • Schaamte en schuld: Veel slachtoffers ervaren gevoelens van schaamte en schuld, vooral wanneer ze financieel zijn benadeeld of persoonlijke informatie is gelekt.
  • Verlies van vertrouwen: Het vertrouwen in anderen en in technologie kan ernstig worden geschaad.
  • Stress en depressie: De gevolgen van internetcriminaliteit kunnen leiden tot stress, angststoornissen en zelfs depressies.

Financiële impact:

• Verlies van geld: Financiële verliezen zijn vaak een directe gevolg van internetcriminaliteit, zoals bij phishing of identiteitsdiefstal.
  • Kosten voor herstel: Slachtoffers kunnen hoge kosten maken om de schade te herstellen, bijvoorbeeld voor het vervangen van gestolen identiteitsdocumenten of het beveiligen van hun computers.

Sociale impact:

• Schade aan relaties: Internetcriminaliteit kan leiden tot problemen in relaties met familie, vrienden en partners.
  • Sociale isolatie: Sommige slachtoffers trekken zich terug uit sociale contacten uit angst voor verdere schade.

Andere gevolgen:

• Slaapproblemen: Slachtoffers kunnen last krijgen van slaapproblemen door de stress en angst die ze ervaren.
  • Concentratieproblemen: Het kan moeilijk zijn om zich te concentreren op werk of studie.
  • Verminderde levenskwaliteit: De gevolgen van internetcriminaliteit kunnen de algehele levenskwaliteit aanzienlijk verminderen.

Belangrijk om te weten:

• De impact is individueel: De impact van internetcriminaliteit verschilt per persoon en hangt af van verschillende factoren, zoals de aard van het delict, de persoonlijkheid van het slachtoffer en de beschikbare steun.
  • Onderzoek is nog ongoing: Er is nog veel onderzoek nodig om de langetermijneffecten van internetcriminaliteit volledig te begrijpen.

Wat kunnen slachtoffers doen?

• Meld het: Het is belangrijk om internetcriminaliteit te melden bij de politie.
  • Neem contact op met een hulpverlener: Een gesprek met een psycholoog of maatschappelijk werker kan helpen om de emotionele gevolgen te verwerken.
  • Zoek steun bij anderen: Praat met vrienden, familie of een steungroep over wat je hebt meegemaakt.
  • Neem maatregelen om jezelf te beschermen: Zorg voor goede beveiliging van je online accounts en apparaten.
  • Neem maatregelen om jezelf te beschermen: Zorg voor goede beveiliging van je online accounts en apparaten.

Bezig met laden...

13 Reacties

06 september 2024
Hoi Henk,
Bedankt voor het delen.
Mvg
13 augustus 2024 (bewerkt)
Met twintig jaar ervaring in het begeleiden van ondernemers die gescamd zijn (inclusief gepensioneerde accountants en zelfstandig gevestigde ziekenhuisdirecteuren) kan ik verklappen dat voorlichting en campagnes meestal pas gezien wordt nadat de scam heeft plaatsgevonden.

Wel effectief zijn sites die zoekbegrippen (de naam van de oplichter of fake adviesdienst/werkgever) vindbaar maken en potentiële slachtoffer waarschuwen en/of gedupeerden bijstaan in hun directe reactie.

Emotionele steun van slachtoffers is uiteraard ook van groot belang.
11 augustus 2024
Heel bijzonder, wat die AI allemaal kan.
Eigenlijk weten we dit allemaal wel, wat de gevolgen zijn.
Het zou interessant zijn te vernemen van die chatbot hoe wij ervoor kunnen zorgen dat de rest van Nederland massaal geïnformeerd wordt zodat niemand meer slachtoffer wordt van internetfraude.
Maar dat is misschien te veel gevraagd...
11 augustus 2024
Hi Angeliek-48,
neen, dat is niet teveel gevraagd. Wil dat wel uitwerken hoor.
Maar, zoals je zegt, het is allemaal wel bekend wat er geantwoord werd, toch blijven er dagelijks slachtoffers vallen. Ook zijn er bij meerdere organisaties en media veelvuldig informatie en campagnes te zien.
Je zou toch zeggen dat de cijfers daardoor naar beneden zouden moeten gaan. het tegendeel is waar. Dus je vraag is absoluut gerechtvaardigd, hoe kunnen we Nederland massaal informeren? Tips zijn altijd welkom.
11 augustus 2024
Dat verbaasde mij ook, inderdaad, dat er ondanks al die campagnes en publiciteit toch weer steeds nieuwe slachtoffers worden gemaakt.
Het lijkt wel vechten tegen de bierkaai.
Misschien heb ik wel een tip. Maar eerst moet ik het een beetje uitwerken.
12 augustus 2024 (bewerkt)
Om nog even op de opmerking van Angeliek-48 terug te komen, AI gebruikt bestaande bronnen maar weet die uit een gigantische database met informatie alsmede internet te combineren. Op de vraag hoe SHN massaal Nederlanders zou kunnen bereiken, kwamen dan ook veel al reeds gebruikte kanalen en oplossingen.
Maar mogelijk ook nog oplossingen die (nog) niet voldoende uitgediept zijn.

Het is een uitstekende vraag hoe Slachtofferhulp zoveel mogelijk Nederlanders kan bereiken om hen te waarschuwen voor internet oplichting. Dit is een groeiend probleem waar veel mensen mee te maken krijgen.

Hier zijn enkele suggesties om de boodschap zo effectief mogelijk te verspreiden:

Digitale Kanalen:

Sociale Media:
Actieve campagnes op platforms als Facebook, Instagram, TikTok en LinkedIn.
Creëer korte, pakkende video's of animaties die de meest voorkomende oplichtingspraktijken illustreren.
Gebruik influencers en bekende Nederlanders om het bereik te vergroten.

Eigen Website en Blog:
Regelmatige updates met nieuws, tips en praktijkvoorbeelden van internet oplichting.
Maak gebruik van SEO (Search Engine Optimization) om de website hoger in zoekresultaten te laten komen.

E-mailcampagnes:
Bouw een e-maillijst op en stuur regelmatig nieuwsbrieven met waarschuwingen en tips.
Personaliseer de berichten zoveel mogelijk om de betrokkenheid te vergroten.

Online Advertenties:
Plaats advertenties op zoekmachines en websites die veel bezocht worden.

Samenwerking met Techbedrijven:
Werk samen met internetproviders, banken en social media platforms om waarschuwingen direct bij gebruikers te krijgen.

Traditionele Media:

Televisie en Radio:
Plaats commercials en doe interviews in populaire programma's.
Kranten en Magazines:
Schrijf artikelen en plaats advertenties in verschillende media.

Posters en Flyers:
Plaats posters op drukke locaties en deel flyers uit.
Community Outreach:

Scholen:
Geef voorlichting aan leerlingen over veilig internetgebruik.
Seniorenverenigingen:
Organiseer workshops en presentaties over internet oplichting.

Lokale Overheden:
Werk samen met gemeenten om informatie te verspreiden via gemeentelijke nieuwsbrieven en websites.

Andere Strategieën:

Hulplijnen:
Zorg voor een makkelijk te bereiken hulplijn waar mensen terecht kunnen met vragen en meldingen.
Samenwerking met andere Organisaties:
Werk samen met consumentenorganisaties, politie en andere relevante partijen.

Data-analyse:
Gebruik data om te begrijpen welke doelgroepen het meest kwetsbaar zijn en pas de boodschap daarop aan.

Belangrijke Boodschappen:

Wees Alert: Maak mensen bewust van de verschillende vormen van internet oplichting.
Deel Niet: Benadruk het belang van het niet delen van persoonlijke gegevens.

Controleer: Leer mensen hoe ze websites en e-mails kunnen controleren op oplichting.

Meld het: Moedig mensen aan om verdachte activiteiten te melden.
Door een combinatie van deze strategieën en een duidelijke, heldere boodschap kan Slachtofferhulp een groot verschil maken in de strijd tegen internet oplichting.
14 augustus 2024
Dit is een hele lijst met initiatieven, Henk. Enkele daarvan had ik zelf ook al in gedachten, maar alvorens verder te gaan met brainstormen denk ik dat ik eerst mijn eigen verhaal maar eens op papier moet zetten.
Ik kan me namelijk voorstellen dat er mensen zijn in deze groep die denken: wie is die Angeliek-48 die ineens om de hoek komt kijken? Nog nooit iets van gelezen.
Ik ga dus eerst mijn verhaal schrijven.
Daarna 'praten' we verder.

24 augustus 2024 (bewerkt)
Vandaag las ik een klein berichtje in de krant:
bij de politie in Zwolle heeft iemand aangifte gedaan die slachtoffer was geworden van boilerroom-fraude en voor 40.000 euro was opgelicht.
En wéér dacht ik: wat kunnen we in vredesnaam doen om heel Nederland hiervoor te waarschuwen?
Zelf had ik al een waarschuwing geplaatst op FB, en over mijn ervaring verteld. Ik heb een gesloten account en alleen maar echte vrienden, dus mensen die ik persoonlijk ken, ongeveer 70 man. Ik krijg altijd veel reacties als ik iets post. Nu kreeg ik er maar 3 (!)
Wat was er gebeurd? Binnen no time was mijn verhaal uit het algemene overzicht van berichten verdwenen.
Waarom? Had FB dat gedaan? Zij verdienen aan de advertenties die om de haverklap op FB verschijnen. Had ik hun verdienmodel in gevaar gebracht met dat bericht van mij? Dat kan ik me haast niet voorstellen. Maar ik blijf het raar vinden.
Het gros van mijn FB-vrienden heeft mijn verhaal dus helemaal niet gelezen.
Ik ga mijn verhaal nu opsturen naar de redactie van ons huis-aan-huis krantje wat wekelijks gratis in de bus valt. Je moet klein beginnen :-)
Als mijn artikel geplaatst wordt kan dat misschien een aanmoediging zijn om het ook naar andere dag- of weekbladen te sturen.

09 oktober 2024
Beste Angeliek-48, kwam onze conversatie weer eens tegen en ben best benieuwd of je je verhaal nog naar het huis-aan-huis krantje hebt gestuurd en wat daar de impact van was. Wil je dat delen?

Je komt op me over als een gedreven en gepassioneerd 'slachtoffer'. Al eens overwogen om ook ambassadeur te worden bij Slachtofferhulp, of ben je dat ondertussen al soms? :-)
09 oktober 2024
Hallo Henk
Op dit moment ben ik onderweg naar Italie.
Ik kan morgen uitgebreid reageren op je vragen.
Vr. groet.
09 oktober 2024
Goeie reis (hmmmm verse pizza)
10 oktober 2024
Nog geen verse pizza, wel een nogal drukke en chaotische dag. Nu gelukkig even alle rust om te schrijven.
In augustus heb ik inderdaad al een artikeltje geschreven voor ons huis-aan-huis blad, maar het leek me verstandig om te wachten met insturen tot de zomervakanties voorbij waren. Heel veel mensen zouden het anders niet lezen.
Maar ook in september kwam het er niet van omdat mijn verhaal, waarvan ik dacht dat het inmiddels wel afgerond en afgesloten was, ineens nieuw leven werd ingeblazen door weer een hele reeks telefoontjes van scammers, allemaal met verschillende smoesjes. Ook sommigen die beweerden namens blockchain te bellen.
Dat wil ik nog meenemen in dat artikeltje van mij, over die recovery-scammers die je zogenaamd willen helpen je geld terug te krijgen.
Nu ben ik in Italië, maar zodra ik terugkom (over 2 weken) ga ik eindelijk dat artikel versturen.
Ik heb ook nog andere plannen. Ik zou daar graag eerst met jou over willen overleggen. Kan dat privé? Hoe kom ik met jou in contact?

10 oktober 2024
PS - over dat ambassadeurschap. Het klopt dat ik me nog steeds gedreven voel om iets met mijn ervaring te doen. Het laat me namelijk niet los. Niet omdat de een of andere boef me 250 euro heeft afgepakt, maar omdat ik zo gegrepen ben door de verhalen van zo veel mensen die enorme bedragen zijn kwijtgeraakt aan die oplichters.
Ik heb niet veel talenten maar ik kan wel goeie teksten schrijven. Als ik door het schrijven van artikelen een heel kleine bijdrage kan leveren aan het bestrijden van die oplichterij, dan ben ik al heel tevreden.
Maar voor het ambassadeurschap ben ik geloof ik niet geschikt. In elk geval veel dank voor het vertrouwen.