Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

boilerroomfraude

Hallo Allemaal,

Ik wil graag mijn verhaal kwijt bij jullie.

2 weken geleden ben ik door middel van boilerroomfraude opgelicht voor 12.000 Euro nadat ik in contact kwam via social media met ene koreaanse Jin Soo.  

Normaal blokkeer ik dit soort berichten meteen maar vanwege een blinde vlek en dat is mijn interesse voor andere culturen en uit nieuwsgierigheid er toch in mee gegaan.

Het begon met onschuldig contact en na een tijdje ging het over een keer wat afspreken en ook over het bespreken van financiële vrijheid met een hoog rendement bij een beurs dat zich (waarschijnlijk) voordoet als Euronext.

Ondanks dat ik mijzelf nog gewaarschuwd had en de checks die ik heb gedaan met de sitegegevens die ook veilig leken te zijn toch over stag gegaan.

Na eerst een paar keer met een klein bedrag van 100 euro overgemaakt te hebben kreeg ik deze ook terug totdat ik meer geld over moest maken omdat mijn account geblokkeerd was i.v.m. zogenaamde verificatie vereisten. Als ik hieraan voldeed zou ik weer normaal verder kunnen met handelen. Na 2 keer een bedrag van 4600 euro overgemaakt te hebben en nog een laatste keer een bedrag van 1850 met aanvulling van de zogenaamde Jin Soo. Omdat zij haar bedrag overgemaakt heeft naar mijn trading account van "Euronext" werd deze transactie gezien als witwassen omdat haar transactie gezien werd als zijnde afkomstig van een derde partij. Na dit was ik natuurlijk woest en heb onmiddellijk alle contacten verbroken.

Dit alles dus als een gevolg van je geld terug willen en onder druk gezet worden...

Hierna heb ik contact gezocht via een e-mailadres die ik van hun "klantenservice" gekregen heb. Hierbij gaf ik aan dat ik mijn geld terug wil hebben en dat het niet klopt dat ik eerst geld moet storten om mijn geld terug te krijgen. Hun antwoord was dat mijn geld veilig stond bij hun. Mijn laatste reactie hierop was dat ik geforceerd werd om hun te rapporteren bij de financiële autoriteiten waarna het ineens heel stil werd.

Ik heb gelijk mijn paspoort laten blokkeren en een melding gemaakt bij het CMI en bij de gemeente van vermoedelijke fraude. Ik wil er nog aangifte van doen maar ga er niet vanuit dat ik mijn geld terug krijg.

Nu alles voorbij is en na het analyseren van de gebeurtenis besef ik dat de vrouw die contact zocht met mij niet Jin Soo was maar scammers die haar foto´s gebruikt hebben.

Het is ongelofelijk hoe geraffineerd deze gasten te werk gaan.

Hoe heb ik het toch zover laten komen en ik schaam me zo diep en voel me ook dom dat ik er toch ingetrapt ben.

Na veel vergelijkbare verhalen gelezen te hebben sta ik open om hierover met elkaar in contact te komen om over elkaars ervaringen te delen. 

Bezig met laden...

10 Reacties

24 juli 2024
Beste Thomas Dit is niet normaal zeg dat wat jou is overkomen, kan je na gaan hoe slecht deze aardkloot in elkaar zit, en om te schrijven jou verhaal leren andere mensen wat ze niet moeten doen, ze kunnen eigenlijk eerst kijken wat schrijven andere alvorens er in te stappen. dus een leer moment voor iedereen die dit leest sterkt Thomas
15 juli 2024
Hoi Thomas. Ik stuur je een prive bericht. Groetjes, Lydia
14 juli 2024 (bewerkt)
Beste Thomas, buiten het feit van schaamte en het gevoel zó stom te zijn geweest (het heeft tijd nodig, maar het zál slijten; geloof me), is vooral ‘het goed van vertrouwen willen zijn tov de medemens’ erg herkenbaar en erg frustrerend. Het is een goede eigenschap waar anderen misbruik van maken. Ik wens je heel veel sterkte!
14 juli 2024
Hoi Thomas, ik ben ook geld verloren en de schaamte speelt mij parten
14 juli 2024
Beste Thomas, iets soortgelijk is mij in 2021 overkomen. Ook via een gehackd account eerst vertrouwen wekken, dan beginnen over financiele vrijheid en langzaam maar zeker binnhalen via fake sites. In mijn geval ging het om €50.500, de overwaarde van onze woning na een verhuizing. Hoewel een aangifte altijd raadzaam is, moet je er niet veel van verwachten. Politie mist namelijk kennis en mankracht op adequaat te acteren. Veelal wordt het gegooid op het feit dat het via het buitenland is gedaan, wat in meer dan 90% het geval is volgens mijn bescheiden mening. Ben er inmiddels overheen en nu een van de betrokken ambassadeurs van Slachtofferhulp. Als een van de weinige die nu vrijelijk over de scam kan vertellen wordt ik regelmatig gevraagd om voor Slachtofferhulp in de media aandacht te schenken aan deze vorm van oplichting. Maar hoe gaat het nu met je? Welke stappen heb je ondernomen en kan je het al een plaatsje geven? Laat gerust weten, we zijn er voor, omdat het hier veelal om lotgenoten gaat. Sterkte man.
14 juli 2024
Beste Henk, Vorige week maandag heb ik voor het eerst contact opgenomen met Slachtofferhulp en advies gevraagd bij de AFM. Vanuit hun advies heb ik melding gedaan bij de CMI en de gemeente. Ik heb nog wel wat last van spanning in mijn lichaam. Dit is meer vanwege de schaamte omdat ik er nog niet durf over te praten. Alleen met mensen die dicht bij me staan zoals familie. Ik wil best telefoonnummers uitwisselen om het er verder over te hebben.
14 juli 2024
Hallo Thomas, Voor mij is het nog enkele weken vers, heb er aangifte van gedaan maar politie gaf aan dat de kans klein is dat je ooit iets terug krijgt. Maar sowieso goed om aangifte te doen ook ivm id of rijbewijs dat je het hebt gemeld bij de politie. Ik schaam mezelf nog steeds kapot, hoe kon ik zo erin zijn gelopen en wat een verlies, maar de oplichters zijn sluw en sociaal gewiekst. Gelukkig kan ik er al wat beter mee omgaan dan net erna, hopelijk slijt het allemaal steeds wat meer. Het is wel fijn om hier je verhaal kwijt te kunnen en te weten dat je niet de enige bent. Als je vragen hebt of meer wilt delen, reageer gerust dan kunnen de mensen op dit forum je aangeven hoe zij met bepaalde dingen zijn omgegaan.
14 juli 2024
Beste Abdelhalim, Bedankt voor je bericht. Goed dat het weer wat beter gaat met je gaat. Zelf denk ik door het erover te hebben met lotgenoten dat je er uiteindelijk sterker van zult worden. Het is inderdaad fijn om te weten via deze community dat we er niet alleen voor staan.
14 juli 2024
Ooh, wat vervelend en herkenbaar. Ik reageer later uitgebreider. Heb je wel al aangifte bij de politie gedaan? Wordt altijd aanbevolen.
14 juli 2024
Hi Jojeko, aangifte doen staat nog op de planning.