Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

e-matching dating poging tot oplichting

Beste mede Community members,

Dacht ga weer wat daten online en kwam deze site tegen. e-matching

Dacht leuk was een week gratis en zo. Toen reageerde een Bianca *****. Ze zei leuk wil je verder praten via Skype of zo. Ik Prima (dacht wie gebruikt dat nog maar goed)

Nu en dan wat gesproken over hoe was je dag etc (small talk)

Maar tja was af en aan. Soms na een week kreeg ik een reactie.

Maar goed was vriendschap zij had een dochter en een druk met haar werk. 

Ik ook druk met werk en 3 kids maar goed. paar weken terug zag ik weer ene bericht en dacht we pakken het op en gaan verder praten is toch vriendschap.

Toen begon het gesprek een vreemde draai te krijgen. Ze zei ze handelt in Goud en reist naar tal van landen om antiek te kopen en zo. Heeft een goede opleiding Bedrijfskunde en een eigen zaak. Is een jaar geleden gescheiden en ex heeft haar met ene hoop schulden achter gelaten maar ze is bezig haar leven weer op de rit te krijgen. Toen vroeg ze heb je een eigen huis en goede baan. (waarom zou dat van belang moeten zijn dacht ik). Maar goed ik zei ja . Toen kwamen de vragen hoe wat voel je voor mij en zo en wat vindt je leuk aan mij en welke gevoelens wek ik bij je op. Ik nou we kennen elkaar pas en wil niet op de zaken vooruit lopen. Maar laten we het rustig aan doen en we zien wel of het vriendschap goede vriendschap of meer wordt.

Lang verhaal kort. vader was Nederlands en zij en haar dochter wonen in Zweden.

Mailden elkaar elke dag ongeveer een week of anderhalf. De manier waarop ze schreef leek het soms alsof ze de text door google translate haalde. Ik vroeg haar of ze Nederlands sprak en of ze wat over haarzelf wilde vertellen hoe haar dag eruit zag en zo.

Toen werd het een dag of 3 of 4 stil. Dacht laat het zo en kijk wel. En paar mails gestuurd geen antwoord. Op skype een bericht achtergelaten.

Toen kreeg ik zaterdag een bericht voel me niet zo lekker en ben een beetje uitgeput.

Ik zei jammer om dat te horen . Neem een dagje de tijd voor jezelf ga naar de Spa of zo.

Toen kwam het ik heb wat rekeningen die ik moet betalen van me internet en nog een paar andere. maar ze zei ik krijg het geld terug.

Ik huh dacht ok stuur ze maar op dan kijken ik wat ik voor je kan betalen. (ik ben gekke Henkie niet dacht ik). Toen zei ze ow ik heb ze betaald maar nu heb ik geen geld meer om dingen voor me dochter te kopen. Ging om een bedrag van 575 euro. Of ik haat dat wilde lenen / overmaken. Zij was in Turkije en of ik het via Bitcoin of Paypall wilde overmaken. Ik nee die heb ik niet (en dacht ik ben niet gek). Ik zei geef me je IBAN en BIC dan doe ik ik op de normale manier. Toen kwam het verhaal ja ze had geen toegang omdat het een gezamenlijke rekening was. (weer een smoes). Ik probeerde haar zo lang mogelijk aan het lijntje te houden (wist al waar het naar toe zou lijden)

Ineens begon ze engels terug te mailen van je wil me niet helpen en zo.

Op onderzoek uitgegaan (message header van haar mail bekijken)

En zag dat zij gebruik maakte van een open proxy om haar mails te versturen die in Engeland gevestigd was en dat er meerdere meldingen van misbruik vanuit dat ip-adres  waren gemeld.

Dus weer een wijze les als het te mooi is om waar te zijn dan is het meestal zo.

Wantrouw soms jezelf ook en wees voorzichtig bij online dating.

En nooit geld lenen aan een ander die je pas kent. Als de situatie omgekeerd was zou de ander persoon jouw geld lenen als je elkaar pas kent . En als het antwoord nee is moet jij het ook niet doen.

En een goede tip google mensen en kijk of hetgeen mensen zeggen ook klopt. Soms worden foto's gebruikt van iemand Instagram  of Facebook pagina.

En als je een foto heb kan je die in google foto search gebruiken. Of een gehele email text in google zetten om te kijken of die al eerder gebruikt is of elders bekend staat.

 

Bezig met laden...

4 Reacties

08 juli 2024
Het mooie ervan is probeer ze vaak zo lang mogelijk aan het lijntje te houden. En tegelijk te doen alsof ik het niet helemaal snap bitcoin wat is dat ? De meer tijd ze aan mij kwijt zijn des te minder ze aan ander kunnen besteden. Ze vergeten dat ik in de ICT werk en heb geleerd om fraude / oplichting om poging daar toe te detecteren . ga zo lang mogelijk door en verzin smoesjes tot zij boos worden en het opgeven. Vaak kan je hun fot's of verhalen of toekomstige mails vinden. En dan kan je je beter op voorbereiden . Zo was er ook een die me op me werk telefoon nummer had gebeld. Die had de moeite genomen om me persoonlijk te bellen. Die kwam met een smoes of ik haar geld wilde lenen voor een vliegtuig ticket. Ik zei prima ik betaal je ticket wel geef me je naam dan boek ik een ticket voor je bij de KLM of zo en betaal ik hem wel .. maar dat wilde ze niet. Zo jammer. En wilde niet dat ik naar haar toe kwam. Zei was toevallig in de buurt en een extra stop maken was geen probleem. Maar helaas wilde ze dat ook niet .. pffffff . Die had ik heel lang aan het lijntje gehouden en wist alle toekomstige mails te vinden met foto's dus was goed voorbereid. Tip je kan een mail vertalen naar het engels en in google zoeken en kijken of de text niet elders een keer is gemeld. Zijn meestal niet zo origineel. En met wat speur werk kan je soms de echte persoon achterhalen van wie ze de foto's hebben gestolen. In dit geval was het een model die ook melding had gemaakt dat ze haar icloud gehacked hadden en foto's gestolen hadden.
08 juli 2024
Beste Raoul, Het overkomt dus iedereen, het is mij ook zo overkomen en voor je er erg in heb zit je er midden in. Het zelfd eoverkwam mij ook ik wild email blokkeren en een dag later via een ander account kwam er weer 1 binnen, En weer om geld vragen, en ook dezelfde jammer verhaaltjes je laat mij in de steek, je wil mij niet helpen, waarom doe je mij dit aan, ik kan niet meer slapen, ben bang. maar ik heb dan 250,00 verspeelt en gelukkig niet meer. Maar de mails blijven komen ik heb iemand gevraagd om deze te blokkeren maar dat lukt zelfs niet. Voor iedereen die dit overkomt let op kijk uit vraag of beeld bellen doen ze niet dan weet je al hoe laat het is. Sterkte in de strijd Hennie
03 juli 2024
Dank je wel voor de Tip Raoul, als ik dit eerder had geweten had ik hoop ellende mee kunnen besparen. Heelaas is het bij mij net effe anders afgelopen dan die van jouwe, Maar ik ben blij dat jij ieg goed vanaf ben gekomen.
01 juli 2024
Beste Raoul, Ja, dat is er weer één! Je begint het patroon ook te herkennen toch?! Goed gezien en bedankt voor de tips! Succes met het vinden van een echte vrouw. Groetjes, Rileen Noordermeer (Ambassadeur)