Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van stalking

Stalking door vriendin van vader kind

Hallo allemaal,

Lange tijd geaarzeld om een account aan te maken, maar ik denk dat hier toch wel enigszins mensen met ervaring zitten.

Sinds oktober 2023 word ik gestalkt door de dame met wie mijn ex een relatie heeft. Met deze ex heb ik een kind samen. Lang verhaal kort, samen betrapt en in elkaar gemept, maar zij heeft getuigt voor hem dat ik begon, dus meneer is vrijgesproken, lang leve het Nederlands Strafrecht.

Enfin, 2x aangifte gedaan tegen deze dame. Eerste keer nam men het op als smaad en laster en de tweede keer als belaging. Beide keren de zaak binnen 24 uur geseponeerd. En nu komt het, er is nooit een Hulpofficier van Justitie bij de aangifte betrokken geweest, iets wat wel moet bij een klachtdelict. Echter recent pas vernomen.

De bewijzen waren mi echt wel groot. Facebook die een e-mail adres beaamde die van mevrouw was, en dat account mijn nr deelde, echter moest de politie een vordering doen, maar men deed dit niet wegens Amerikaans Grondrecht. De telefoontjes die door mevrouw zelf werden gedaan, maar dit was volgens mevrouw “Spoofing”. Spoofing kon niet, want een spoofer verstuurd veelal betaalverzoeken en hoe weet een spoofer de link tussen mij en haar (en ze zou m’n nr niet moeten hebben, want kende haar enkel van het betrappen en de mishandeling). Nieuw nr genomen, enkel aan ex gegeven (prepaid) en dag voor de civiele zitting voor contact en straatverbod belde dat nr me weer 3x.

Contact en straatverbod voor jaar opgelegd voor mij en minderjarig kindje met dwangsom eraan hangend.

Echter, alles wordt overtreden. Al tweemaal voertuig van de dame door mijn straat heen met 4 getuigen + foto van voertuig met kenteken. Mevrouw woont in een andere provincie en heeft in mijn straat niks te zoeken, sterker nog, dit mag niet! Politie zegt, je moet de dame in kwestie op de foto hebben. Beste politie agent, ramen weerkaatsen, dit is onmogelijk! Daarbij, je hebt het kenteken. Ja bewijs jij maar dat zij erin zat. Politie ik heb getuigen die haar exact kondem omschrijven. Dikke kans dat als men de camera beelden van de voordeur van mijn ex opvraagt, zij na het rijden door mijn straat daar aan komt voor bezoek aan hem! 

Ik krijg vele e-mails met exacte details met wat zij aan het ondernemen zijn. Mail adressen waarmee zij de rechtbank ook heeft aangeschreven. De details zijn aardig privé, maar mijn ex wil er niks over horen en gelooft haar.

Elke keer maak ik mutaties en dus meldingen van nieuwe overtredingen. Binnenkort zal ik de dwangsommen in 1 klap gaan beuren, echter is voor mij onduidelijk hoe dat te doen? Daarbij vraag ik mij ook af, dat als ik weer aangifte doe en er is ditmaal wel een HoVJ bij, welke bewijzen ze dan moeten hebben? Ik wil niet mijn telefoon hoeven in te leveren voor uitlezen bijv. Daarbij zegt politie ook, haar telefoon uitlezen doen we niet, want als alles vanaf andere toestellen cq pc’s gebeurd, ze delete de mails uit verzonden items en de prullenbak, is er niks te vinden en kost het ons veel geld (plus het is een pools email adres en een gmail en gmail is mi ook Amerikaans Grondrecht?). Kortom, wat heeft de politie nodig aan bewijs? De mails uitgedraaid en printscreens? Hoe doet de politie uiteindelijk onderzoek, doet men dit obv alle printscreens en uitdraaien? Daarbij zit Veilig Thuis ook erop, en die schijnen ook een speciale afdeling te hebben hiervoor, iemand bekend met hoe VT handelt hierin en hoe men daar onderzoek doet?


Daarbij wil ik haar ook uit zorg stellen van onze minderjarige kind. VT zegt dat ik dan goed mort aangeven waarom zij een gevaar is voor ons kindje. Nu heeft vader ooit voor alles begon een app gestuurd dat zij psycho was ;-). Dus dat heb ik al en mevrouw vind het ook nodig een middelvinger op te steken als zij mij tegenkomt met kindjes in de auto. Dit is inmiddels door de agent van 0900 nr aan kindje uitgevraagd en een hulpverlener die bij mijn kind op school meeloopt ook. Dus dit verhaal is al dicht getimmerd en helaas waar; al beweert vader van niet. Kortom, alle bovenstaande vragen hoop ik op een antwoord op, maar ook of iemand bijv kan verwoorden waarom ik haar als een gevaar zie voor ons kind en haar uit zorg wil stellen (ze wonen niet samen overigens).

Dit kost me mentaal teveel energie en ben ook op aan het raken. Wellicht kan iemand mij van antwoorden voorzien. Alvast enorm bedankt! 

Bezig met laden...

6 Reacties

04 juli 2024 (bewerkt)
Lvandaag getracht opnieuw aangifte te doen van belaging. Politoe neemt het niet op. Moet de email adressen van de dame maar blokkeren incl de social media accounts. Rijden door m’n straat desondansk civiel Contact verbod, ach ze doet niks en u heeft auto met kenteken maar niet de persoon op de foto dus kan ook iemand zijn die de auto leent (ik woon Utrecht zij zuid holland). Strafrechtelijk kunnen we niks mevrouw alles is civiel rechtelijk opgelegd dus u moet maar dwangsommen beuren mrt uw advocaat. We nemen geen nieuwe aangifte op, blijven niet aan de gang’ yop land dit
18 juni 2024
Beste Burhan-28, Wat naar om te lezen dat het strafrecht niet echt meehelpt. Helaas heel herkenbaar! Met betrekking tot bewijzen is het altijd goed om screenshots van de mails/berichten (met daarbij tijd en datum vermeld) te hebben. Ook is het goed om zoveel mogelijk geluid- en video opnames te maken. Bij een gedragsaanwijzing met contact- en locatieverbod, dient de politie actie te ondernemen als het kenteken van mevrouw daadwerkelijk binnen de verboden straal is gesignaleerd. Mevrouw mag dan gaan uitleggen wat haar auto daar deed, ongeacht of zij hier wel of niet in reed. Ik heb namelijk ook een melding moeten maken van de vader van mijn ex die in mijn straat geparkeerd stond, terwijl hij hier niks te zoeken had. Ik heb geen gedragsaanwijzing, maar dit was duidelijk wel een provocatie. De politie heeft mij toen zelf laten weten dat dit zeker meldingswaardig was. Zij hebben toen enkel het kenteken gecheckt, wat voor hun voldoende was. Op het moment dat Veilig Thuis een zorgmelding van de politie binnen krijgt, bellen ze altijd eerst het slachtoffer om te vragen wat de situatie is en of het 'veilig' is om ook contact met de stalker te leggen (omdat ze in principe wettelijk verplicht zijn om alle betrokkenen in de melding ervan op de hoogte te stellen dat VT betrokken is). Blijkt uit jouw verhaal dat contact leggen met de stalker voor meer onveiligheid kan zorgen, dan leggen ze geen contact met diegene. De melding wordt door VT gescreend en er moet contact met de politie zijn over het SASH-formulier dat door de politie moet worden ingevuld bij stalkingszaken. Dit is een risico-taxatie formulier waarbij de politie jou een aantal vragen stelt. Als er op meer dan 2 vragen 'Ja' is geantwoord, komt hier een score HOOG (=gevaar) uit. Dit houdt in dat er een plan van aanpak gemaakt moet worden met VT, het OM en de politie. VT heeft geen speciale afdeling met betrekking tot stalkingszaken, maar wel een andere aanpak dan huiselijk geweld zaken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld schakelen met de Blijf Groep voor de aanvraag van een AWARE-knop. Dit is een alarmknop die je altijd bij je draagt en kan indrukken als de stalker in de buurt verschijnt. Hier geeft de Blijf Groep ook een training voor. Als er minderjarige kinderen betrokken zijn, kijkt VT eerst naar de veiligheid van de kinderen. De vriendin van jouw ex heeft niks met de kinderen te maken, omdat zij ten eerste geen biologische ouder is en ook geen gezag heeft. Jij en je ex zijn verantwoordelijk voor de (veiligheid van de) kinderen. Tijdens het onderzoek van VT kan het zo zijn dat ze wel jouw ex, als vader van de kinderen, willen spreken over de situatie. Je zal in dit soort situaties altijd twee verschillende verhalen hebben en daarbij is het goed om te weten dat VT niet aan waarheidsbevinding doet. Zij kunnen enkel eventuele hulpverlening voor jou en de kinderen inzetten die jullie verder helpen. Ook kunnen zij een 'balletje opgooien' bij de politie en Justitie en benadrukken dat het hier niet enkel om een 'ruzie' gaat, maar dat er daadwerkelijk sprake is van stalking en dit voor het kind/de kinderen gevaarlijk kan zijn. Uiteindelijk is het aan de rechter om te bepalen dat mevrouw daadwerkelijk een gevaar vormt voor de kinderen. Zij kunnen voor een civiele zitting de Raad voor de Kinderbescherming vragen om hier onderzoek naar te doen en een advies uit te brengen in het belang van de kinderen. Hopelijk heb je hier wat aan. Veel succes en kracht toegewenst!
18 juni 2024
Ik reageer morgen even inhoudelijk op jou en al je advies. Ga proberen te slapen voor nu! Ook op de ander zal ik morgen reageren! Dank jullie wel
30 juni 2024
Hoi Anoniem92, Sorry voor de late reactie en bedankt voor jouw enorm uitgebreide reactie. Mevrouw beweert dat ik een auto heb gehuurd en haar kenteken heb gekocht. Heb al aangegeven dat dit onmiddellijk is, omdat dit bij het RDW wordt geregistreerd + er een kentekenbewijs nodig is. Mijn advocaat zei ook, als je al een auto hebt gehuurd, moet het dezelfde datum zijn waarop omstanders de auto door je straat zagen gaan, dat is er niet. Politie doet hierin niks, waarom? Het is naar hun zegten civiel rechterlijk opgelegd dit verbod, dus men mag niks. Ik kan niet aantonen dat zij in de auto zat, want heb geen foto van haar gezicht aldus de politie. Wel heeft men een AOL melding op mijn adres gezet. VT heeft geen zorgmelding gehad mbt de stalking. M’n ex heeft mij vorig jaar augustus samen met haar in elkaar gemept. Ik deed aangifte en zij getuigde voor hem dat ik begon. Hij is door haar getuigenis vrijgesproken, lang leve het strafrecht hier in Nl. ik onder de blauwe plekken, zij beide niks.voor de goede orde, deze dame heeft dus een civiel rechterlijk contact verbod voor mij en mijn minderjarige dochter (van mij en mijn ex samen). Zij wonen niet samen dus zij zal sowieso niet gehoord worden. Risico taxatie formulier is ook niet gehanteerd bij mij. Er is gewoon een aangifte opgenomen en binnen 24 uur geseponeerd. Ik moet dus aangeven waarom ik haar als gevaar zie. Tijdens de omgangszitting (vader heeft overigens omgang) heb ik dus een raadsonderzoek aangevraagd. Ik weiger dat zij door de raad gehoord wordt omdat zij niet samenwonen en zij ons kindje nog nooit heeft gezien of gesproken. Alhoewel, zou je vanuit gaan maar ze overtreed wel meer contactverboden ;-). Weet jij hoe het gaat met dwangsommen beuren? Dit moet via de deurwaarder. Zij gaat sowieso zeggen dit ben ik niet, maar het mail adres dat mij mailt, heeft zij de rechtbank ook mee aangeschreven: de specifieke details die zij benoemd kan ik niet weten, enkel zij en mijn ex. Hoe gaat een rechter daarmee om als zij bezwaar aantekent en weer beweert is spoofing? Een civiele rechter kijkt mi enkel naar de bewijzen; ik stel, zij moet bewijzen dat het niet zo is. Ze heeft overal tweestapsverificatie op gezet zag ik (ook op haar gmail waarmee zij mailt). Ik neem aan dat een civiele rechter niet een strafonderzoek inzet? Want in het vonnis staat duidelijk dat er gesteld en bewezen is door mij, en voor de overige vorderingen een andere rechtszaak moet zijn / onderzoek politie. En dwt weigert de politie. Ik neem dus aan dat een civiele rechter geen telefoons laat uitlezen (kans dat alles via ander toestel gaat is groot zegt politie) maar dat hij/zij naar de feiten kijkt en als zij dit niet kan weerleggen behalve te komen met “spoofing” progtammas, de dwangsommen toegekend worden zonder verdere onderzoeken in te zetten? Het zijn overigens niet alleen emails, maar ook social media verzoeken (fb en snapchat).
18 juni 2024 (bewerkt)
1. Plaats een camera (wel een sticker op je raam of deur plakken dat je camerabewaking hebt om in orde te zijn met de wet). Laat de camera alles registreren en opslaan. Kijk de beelden telkens na of je haar kunt zien. Zie je haar? Bewaar dat. Verwijder alle andere beelden 1 x per 24 uur. 2. Hou een logboek bij van gebeurtenissen. 3. Ik denk dat de zaak zo snel geseponeerd is door een tegen aangifte van haar? Dan ziet de politie het als "ruzie".
30 juni 2024
Hi’ Ik woon op de vierde verdieping dus m’n camera neemt niet zo goed een kenteken van een auto op :-(. Een beveiligingssysteem heb ik zeker al! Logboek heb ik ook. Tegen aangifte heeft ze niet gedaan. Ze hebben geen onderzoek gedaan. Te weinig bewijs en te weinig mankracht was het argument.