Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van geweld

Rare thuiskomst

Na alle emoties van een inbraak was ik een avondje uit op Koningsnacht. Eerst gegeten en daarna gedronken in een bar. De barvrouw zegt dat ik zelf de kroeg heb verlaten. Geen kruiwagen... Niet kotsen. Ik kan mij er zelf weinig meer van herinneren. Maar waarschijnlijk ben ik ergens gedrogeerd.

Toen ik bijkwam stond ik in de hal van een Oost Afrikaanse familie (Eritrea, Ethiopië, Somalië). Een meneer met snor zei: "geld geld geld"... Oei... Foute boel dacht ik. Er stonden ook nog andere mensen in de hal maar die heb ik niet allemaal herkend

Een jonge gast (wijsneus) had allemaal pasjes van mij in handen. Kennelijk de beurs leeggehaald. Ik flapte eruit dat ik hem geen pincodes ging geven. Geschrokken van mijn heldere moment werd de agressieve snor snel weggeduwd. Kennelijk was het niet de bedoeling dat ik zijn gezicht bij vol bewustzijn mocht herinneren. Wijsneus zei: prima... Maar je gaat ons wel geld geven en gaf mij mijn pasjes terug. Het volgende moment dat ik herinnerde was dat ik op een heerlijk zacht bed lag (door de drugs beleefde ik dat als iets heerlijks) en dat er een deur werd dichtgeklapt. Aan de andere kant van de kamer lag nog een Oost Afrikaanse jongen te slapen. Ik riep wat, maar hij werd niet wakker. Onder invloed? Zelf viel ik ook in slaap in een vieze kamer vol met etensresten (echt een drugspand)

De volgende ochtend gingen wijsneus en capuchon met mij naar de pinautomaat. Eerst wist ik niet waar ik was. Maar al snel zag ik een stukje bekende omgeving van Leeuwarden en het drugspand was dicht bij de pinautomaat.

Blij dat ik was vrijgelaten vroeg ik aan wijsneus hoeveel geld hij van mij wilde. Vijftig euro zei wijsneus. Daarna zei hij tegen capuchon in het Nederlands dat hij wiet ging halen.

Capuchon bleef naar mij staren. Had waarschijnlijk liever wat schoppen gegeven, maar ik werkte mee en had een akkoordje met wijsneus. Dus stapte ik in de bus en kon ik weg. Precies 8 uur was ik thuis.

Ik ben geen vrouw. Niet verkracht. Zit wel een gaatje in mijn rug, omdat er iets ingespoten is. Moet ik niet te vaak hebben. Was een paar dagen erg suf en ongepast vrolijk. De huisarts adviseerde een hepatitis B vaccin en een beetje opletten met mijn verkoudheid, maar TBC heeft langere incubatietijd.

Ik hoop niet dat ze dit met vrouwen of meisjes doen, want kan heel erg fout gaan. Ook ben ik blij dat er niet de hoofdprijs is betaald. Er was die nacht ook nog een rare pintransactie. In totaal ben ik dus 150 euro kwijt.

Gezien wijsneus nogal kalm bleef denk ik dat ik niet het enige slachtoffer ben. Ik kan vanwege de drugs en geheugenverlies niet alles herinneren. Dat maakt aangifte moeilijk. Maar ik zoek wel naar lotgenoten. Hoe toon je aan dat dit onvrijwillig is zonder geweld sporen. Ik heb echt geen idee

Bezig met laden...

10 Reacties

01 mei 2024
Je reactie op het gebeuren is nogal laconiek. Sympathiek dat je het voor vrouwen en meisjes opneemt. Maar ook jouw integriteit is aangetast en het wachten op de medische uitslagen gaan ook niet in de koude kleren zitten. Je kunt het weg redeneren maar je lijf zal je hier attent op maken. Realiseer je dat. Het doen van aangifte is een kant van de medaille.
Misschien heb je de tip al gekregen om een afspraak te maken met een medewerker van Slachtofferhulp. Zij kunnen je heel breed, juridisch, emotioneel ondersteunen en adviseren bij een schade vergoeding. Via de intaker op 0900 0101 kun je vast verder komen.
02 mei 2024
Dank Philip,

Ik ga er laconiek mee om met een beetje een dubbel gevoel. Mijn laatste transactie bij de kroeg is iets na 1 uur. De transactie van 100 euro is om 2:30 en van die hele periode inclusief de pinautomaat transactie kan ik mij NIKS herinneren. Misschien maar goed ook. Ik heb nu geen nachtmerries. Maar voor aangifte helpt dat niet, want het beperkt mijn feitenrelaas.

Mijn slechtste herinnering is toen ik bijkwam en snor "geld geld geld" schreeuwde en mijn pasjes niet in mijn beurs zaten. Hun probleem was dat ik bijkwam en een helder moment kreeg, want ze hadden natuurlijk gewild dat ik onder invloed (!) en intimidatie al mijn pincodes gegeven had. Maar ik was met een woning vol met mensen (ze handelen echt in een groep). Ik vind het verschrikkelijk om te beseffen dat daar ook minderjarigen bij waren in zo'n verrotte omgeving.

Mij wordt aangifte geadviseerd door mensen. Mijn hoop is echter dat zich een ander slachtoffer meldt en dat mijn verklaring dat slachtoffer kan helpen. De politie kan ook meelezen. Als deze bende meer mensen op deze manier pakt dan wil ik die mensen graag helpen met mijn verklaring.

Ik ben wijsneus dankbaar dat ik niet dood gevonden ben in een drugspand. Ik ben ook dankbaar dat ik het voor dit bedrag heb af kunnen kopen. Alleen mochten ze dit meelezen:

Een deel van jullie zijn nog kinderen. Dat is wel erg om te zien. Via PM wil ik wel persoonsgegevens van mij delen. In het belang van andere slachtoffers en die kinderen. Schadevergoeding interesseert mij niet. Aangifte doe ik het liefst samen met andere slachtoffers.
02 mei 2024
Hoi Jukommerce,
Inderdaad, ik vind met je dat je het er goed van afgebracht hebt.
Uit je mail begrijp dat op dit moment er te weinig feiten materiaal beschikbaar is om aan de aangifte een vervolging op te zetten.
Ik denk in je uitgebreide mail te lezen lotgenoten met dezelfde ervaringen zich te melden om gezamenlijk wellicht actie te kunnen ondernemen.
Er zullen vast meer slachtoffer zijn en ik hoop dat ze jouw bericht lezen.
Misschien kun je aangeven in welke regio je dit overkomen is.
Is het een idee om met een lokale omroep te praten waar jij anoniem je verhaal kunt doen met de oproep zich te melden.
Zich te melden bij de politie. Stem dat dan wel eerst met de politie af. Misschien ander locale media die er zich voor lenen.
Veel succes.
Heb je overwogen met een medewerker van Slachtofferhulp te sparren.
03 mei 2024
Is in Leeuwarden gebeurd en wellicht ga ik morgen even met slachtofferhulp bellen. Ik heb zelf nog wat onderzoek gedaan naar de feiten en probeer stukken herinneringen / geheugen weer wat terug te krijgen. Het uitschrijven van de gebeurtenissen in deze community heeft mij al wat geholpen. Dank je wel daarvoor.
03 mei 2024
Succes!
05 mei 2024 (bewerkt)
Ja, dat snap ik : met meerderen aangifte doen . Ik vraag me af : het lijken asielzoekers of vluchtelingen. Als zij bekend zijn bij bijv. Gemeente of Vluchtelingenwerk :zij krijgen als vluchteling een contactfiguur bij de Gemeente en Vluchtelingenwerk en een woning via de Gemeente dan kun je misschien daar informeren. ook politie weet wel ongeveer waar dergelijke groeperingen zich ophouden. Leeuwarden is groot, maar ongeveer hoeveel km ze van je woning af verblijven zou je wel kunnen schatten. En hebben zij niet toevallig ook te make met de inbraak? Zijn ze je gevolgd? Waren het niet dezelfde jongens? Ik zelf vermoed dat ze (geen?) uitgeprocedeerde asielzoekers zijn omdat zij wel een woning krijgen toegewezen en een uitkering en begeleiding en zelden in een vervuilde omgeving wonen. En heb je ze niet gezien in die kroeg? Iemand heeft je daar gedrogeerd. Die moet toch in jouw buurt hebben gezeten of gestaan. Was je alleen daar? Is er niemand geweest die je kent en bij je in de buurt was? ( ik kijk veel detectives ;-) ) Maar wat vreselijk wat jouw is overkomen. Ik kom nooit in een kroeg, maar zou er na zo n ervaring niet meer naar toe durven . Nu ben ik dan wel een vrouw en ook niet meer zo jong. Ik raad je wel aan je medische toestand goed te blijven volgen. Een vuile naald : ik wil je niet bang maken maar ben je ook getest op aids, en/of andere ziektes die je kan oplopen door vuile naalden? Heel veel sterkte met het verwerken en ik hoop dat je je daders met politie kunt vinden en dat zij gestopt worden.
05 mei 2024 (bewerkt)
Dank voor je feedback L.P.M.,

Er waren minderjarige heren bij. Volgens mij uit Oost Afrika. Ik kom ook wel West Afrikaanse mensen tegen, maar die zijn veel groter. Één jongere heb ik na het incident nog een keer gezien en staat volgens mij weleens te dealen bij de Mc Donalds voor (ik noem hem wijsneus, want hij is de beste prater van het stel). Het kan best een opvanglocatie zijn voor minderjarige asielzoekers (maar de jongens spraken onderling Nederlands, dus dan zitten ze hier al wel enige tijd).

Maar die dikke man met snor was NIET minderjarig. Dat was de man die "geld, geld, geld" riep en verreweg de meeste dreiging ging uit van hem. Wijsneus eiste wel geld, maar was verder netjes (los van het feit dat hij mijn pasjes in zijn hand had). Hij heeft volgens mij die dikke ook weggeduwd

Als het klopt dat het een opvanglocatie is voor minderjarigen op het Vlietzone... Wie is dan die snor???? Is dat een begeleider? Nachtwaker?

Die minderjarigen slapen daar in de viezigheid. Die gun ik iets beters (capuchon is volgens mij een jaar of 15, 16 en wijsneus iets ouder). Maar voor die dikke man met snor ga ik aangifte doen.

Ik heb ze bijnamen gegeven,.omdat ze zich bij mijn weten niet netjes hebben voorgesteld.

Dankzij Google weet ik precies waar ik ben geweest
07 mei 2024 (bewerkt)
hi, ik zou die jongen die dealt op de foto zetten? Die snor man is wrsch hun "baas". Die geeft die kinderen opdrachten denk ik.. Ja: die kinderen verdienen beter. Maar staan ze geregistreerd he . Ze hebben in ieder geval via Vluchtelingenwerk Nederlandse lessen gevolgd. Toch zou Ik dan een foto van die jongen nemen en die aan de politie laten zien. Verder advies van mij: "Ben voorzichtig" Ik heb geleerd mij verre te houden van criminelen . Ik moet nu de deur uit, en ga straks hier verder.
Ik ben er weer: die snor kan nooit een begeleider zijn lijkt mij : maar stel wel; dan is het toch belangrijk dat de politie hen opspoort. En nogmaals: zijn het asielzoekers of vluchtelingen die in een opvang verblijven dan zijn ze bekend bij de Gemeente als ze GEEN verblijfsvergunning hebben , maar omdat ze goed Nederland spreken zijn het wellicht wel vluchtelingen en hebben een verblijfsvergunning. ( asielzoekers hebben (nog) geen verblijfsvergunning en moeten nog door de IND gehoord worden) Maar ook dan is die lokatie en zijn die jongeren bekend bij de Gemeente . Heel veel sterkte , blijf schrijven. Ik weet hoe veel opluchting dat geeft. En heel veen sterkte , moed en kracht
07 mei 2024
Beste L. P.M.
Je suggestie dat asielzoekers of vluchtelingen er mee te maken zouden kunnen hebben is naar mijn mening voorbarig en suggestief. Ik vind dit soort suggesties niet passend. Als je denkt er meer van te weten, meldt het de politie.
26 mei 2024 (bewerkt)
sorry, je hebt gelijk Philip. Ik heb gewerkt bij vwn , maar dat wil idd niet zeggen dat deze jongeren niet in Nederland zijn geboren. En helemaal geen asielzoekers of vluchtelingen zijn.