Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Nog steeds verkramte borst van spanningen

Hoi allemaal, heb mijn verhaal al een keer gedeeld over mijn jeugd en later in mijn leven met sexueel geweld en misbruik. Ik ben nu zo bezig om naar 23 jaar geleden door trauma therapie mijn leven op orde te krijgen en om met de triggers en angsten die ik nog steeds heb om te gaan. Ik merk dat ik steeds de spanningen in mijn lif voel vooral in de borst. Ben daar altijd verkrampt. Ik kan goed huilen maar dit gevoel en pijn geeft mij zo veel stress. Is dit voor jullie herkenbaar en wat doen jullie daar aan. Liefs

Bezig met laden...

4 Reacties

10 juni 2024 (bewerkt)
Your responses are greatly appreciated. Pay that physio a visit. I think it's a good idea. Does this happen to you as well, with your shoulders and neck?
05 januari 2024 (bewerkt)
Wat naar dat je dit zo ervaart en ook erg herkenbaar! Het lichaam kan zoveel opslaan en spanning vasthouden. Ik hoor en lees van anderen veel lichamelijke klachten na misbruik. Ook ik ervaar dit waaronder pijn en spanning op men borst. Wat mij enorm goed helpt om de enorme spanningen los te leren laten en mijn lichaam te leren voelen dat ik veilig ben is psychosomatische fysiotherapie. Je gaat dan opzoek naar die ontspanning en balans. Het kan confronterend zijn, maar heeft mij enorm geholpen om me veiliger te voelen in mijn lichaam en minder lichamelijke spanningen te ervaren. Misschien iets om naar te kijken, https://www.sensgezondheidszorg.nl/psychosomatische-fysiotherapie/wat-is-psychosomatische-fysiotherapie/#:~:text=Bij%20psychosomatische%20fysiotherapie%20is%20het,factoren%20die%20uw%20klachten%20beïnvloeden.

Veel sterkte en kracht,

Liefs
04 januari 2024
Hoi mevrouw

Ik was toevallig nog wakker en schreef net iets van me af naar mijn psycholoog.

Dit ging over dat ik het vreselijk vind wat mijn lichaam allemaal doet en wat ik kan voelen. Ik zei haar ook ik hoor nooit echt andere daarover.

En toen las ik uw verhaal. Ik vind het vervelend voor u dat u die pijn voelt.

Ik heb heeeeeel veel gekke dingen.

Maar heb ook pijn op mijn borst daar doe ik een trucje voor. Ik zeg dan oké lichaam fijn dat je me helpt herinneren ik weet het maar nu heb ik even geen tijd voor je en ondertussen denk ik aan mn zeurende moeder 🫣

Soms helpt me dit. Ik heb veel paniekaanvallen dan kan mijn lichaam gaan trillen en laatst had ik iets naars. Die meneer die is boos dat ik aangifte heb gedaan dus belde hij me gelukkig was mn moeder er maar mijn lichaam was al in de war en toen ging ik trillen en schudden en ik had nul controle.

Nu na twee dagen is zakt het iets naar ik ben bang en verzet me er tegen en dan word het erger. Ik weet het wel maar ik vind het moeilijk om alles goed te doen.

Ik ben nog wel jong dus kan zijn dat u denkt wat heb ik hier nu aan maar misschien kunt u er iets mee. U bent niet alleen hoor ik voel het dus ook.

Sterkte mevrouw met alles
05 januari 2024
Dankjewel voor jullie reacties. Ga eens kijken naar die fysio. Lijkt mij zeker wat. Heb je dan ook last van vastzittende schouders en nek. Liefs