Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online seksueel misbruik

Wat begon als verveling eindigde in een nachtmerrie. Mijn verhaal over sextortion

Hoi allemaal.

Middels deze weg ga ik proberen mijn verhaal te doen, om te kijken of dit helpt met het verwerken. Mijn naam ga ik niet benoemen maar ik ben een jonge man van 25 jaar. Na een avond met m'n vrienden bij de kroeg verveelde ik me en ging ik naar de online chatsite omegle.com. Wat begon als 'n onschuldige opvulling van m'n tijd na een hevige relatiebreuk eindige in een nachtmerrie. Ik was alleen, en naïef en kwam in contact met een dame op de site. Haar camera liep zogenaamd vast en ze wou me bellen op Instagram. Ik dacht er niet bij na dat mijn volledige naam dan beschikbaar werd gesteld tot deze 'dame'.

Ze videobelde me voor slechts enkele seconden op Instagram en hing gelijk op. Ze had de beelen waar ik herkenbaar en intiem op stond opgenomen en dreigde deze te verspreiden met al mijn Facebook contacten. Mijn profiel had deze persoon gevonden doordat m'n naam zichtbaar was. Ik was natuurlijk volledig in paniek. De dwangsom betrof initieel €500, dat had ik er wel 'voor over' als ik er dan maar vanaf was. Dus na vele pogingen om geld over te maken via diverse platformen is mij uiteindelijk €1000 afgetroggeld totdat verschillende instanties, waaronder mijn bank, mijn transacties blokkeerden.

De bank, transactie platformen en politie waren zeer behulpzaam. Met hun belde ik terwijl ik de oplichter aan het lijntje hield met het verhaal dat ik nog bezig was met de transactie. De oplichters waren een bende uit de Filipijnen. Op advies van de politie heb ik uiteindelijk deze persoon geblokkeerd en heb ik mijn privacy instellingen gewijzigd van al mijn online profielen zoals Instagram en Facebook. Daarna heb ik mijn accounts voor de zekerheid nog tijdelijk gedeactiveerd zodat mijn vriendenlijsten e.d. niet openbaar meer zijn.

Het is nog maar de vraag wat ik terug ga zien van mijn geld, en wat er gaat gebeuren met de beelden weet ik niet. Een enge gedachte maar helaas volledig buiten je macht. Ik hoop dat het verhaal zich verder goed afspeelt, tijd gaat het leren. Ik mijn lesje wel geleerd...

Groetjes,

AD.

Bezig met laden...

32 Reacties

21 december 2024
Dag Iedereen, ik had gisteren avond net hetzelfde verhaal voor... 6 uur lang paniek en angst. Na vele betaal pogingen en 2500 euro later heb ik het opgegeven. Ik kon niet meer...

Hij liet me screenshots zien dat hij het op Instagram in een groep met vriend had verspreid en naar 3 vrienden op facebook. Mijn goede vriend zat bij me, die in de IT wereld werkt. Ik heb alles opnieuw goed beveiligd en gerapporteerd.

De personen die de photo en video ontvangen zouden hebben, zijn mensen die ik goed ken. Ik heb ze niets verteld, dus we vermoeden dat dit allemaal rechtstreeks in hun spam terecht komt en automatisch wordt geblokt door Facebook en Instagram. De personen die het ontvangen zouden hebben, hebben me niet gecontacteerd terwijl ik weet dat ze al online geweest zijn.

Ik ga nu nog enkele angstige weken, waarschijnlijk maanden tegemoet. Hopelijk vinden ze geen manier meer om me te contacteren en laten ze me met rust.

Iemand nog tips?
01 augustus 2024
Hallo

Ik heb ook te maken met deze oplichters ik heb 950 euro betaald en krijg nog regelmatig appjes van andere nummers dat ze de foto’s gaan delen aan vrienden en familie is er een kans dat ze toch deze foto’s nog gaan delen?
Standaard profielafbeelding
v88
19 augustus 2024
hoi hoe is dit afgelopen helaas ben ik vandaag ook slachtoffer geworden
01 augustus 2024
Hallo

Ik heb ook te maken met deze oplichters ik heb 950 euro betaald en krijg nog regelmatig appjes van andere nummers dat ze de foto’s gaan delen aan vrienden en familie is er een kans dat ze toch deze foto’s nog gaan delen?
v88
19 augustus 2024
Hoi Janbeek heel erg om te horen dit hoe is dit nog afgelopen hopelijk kan ik met je in contact komen want ik weet het even niet meer
v88
19 augustus 2024
Hoi Janbeek heel erg om te horen dit hoe is dit nog afgelopen hopelijk kan ik met je in contact komen want ik weet het even niet meer
12 juli 2024
Hallo, ik zie dat dit bij jou nu al een dik jaar geleden is. Ik heb dinsdagavond hetzelfde meegemaakt. Ik had een match met een meisje op Tinder. Ze vroeg of we verder konden praten op whatsapp. Daar zei ik ja op. Van het een kwam het ander. Ik was redelijk opgewonden en we begonnen te videobellen. Ik lag naakt in mijn bed. Na 10 seconden heb ik zelf opgehangen omdat ik een raar gevoel kreeg dat ik het toch niet helemaal vertrouwde. Ineens kreeg ik een bericht van haar dat ze het gesprek opgenomen had. Met een video waarin ik mezelf zogezegd aan het plezieren was. En ook een foto van mijn gezicht. Die stonden niet op dezelfde foto. (Gelukkig). Ze stuurde me ook een screenshot van mensen waarmee ik contact had op Facebook. Ze dreigde ermee de beelden te posten en iedereen te taggen en ook de beelden privé te versturen. Ze vroeg me eerst €600 dat heb ik betaald via Paypal ze beloofde me toen om de beelden te wissen dus heb ik dat gedaan. Wat nogal stom is van mij… ze hield zich niet aan haar belofte en vroeg meer geld. Nu €300 dat was nog niet genoeg en dan heb ik nog 3 x €200 betaald. Dat geld ben ik dus kwijt…. In totaal ben ik €1500 kwijt!!! Dan stuurde ze dat het wel genoeg is. Ze stuurde me dan een filmpje waarin ze de beelden verwijderde. Ik maak me alleen nog zorgen dat de beelden nog in haar trash zitten en ze die dus nog steeds in handen heeft. Het is nu 3 dagen geleden en ik heb niks meer vernomen. Het nummer heeft me ook geblokkeerd… ze stuurde me op het einde nog om te bedanken voor mijn medewerking en ze zich excuseerde voor wat ze me heeft aangedaan. Ik leef nu al 3 dagen in angst dat ze me terug zal contacteren en de beelden nog in handen heeft…. Ik hoop dat dit goed afloopt en dat ik hier niks meer van hoor en dat de beelden daadwerkelijk verwijderd zijn. Ik weet niet hoe ik dit zou moeten uitleggen aan vrienden en familie. Het bleek om een bende te gaan die werkte vanuit de Filipijnen. Wie heeft hier nog ervaring mee? Hebben ze jullie later nog gecontacteerd als jullie betaalde hebben of gechanteerd? Zijn er bij mensen ook de beelden gelekt of is het goed afgelopen?? Bedankt voor jullie reactie alvast. Ik hoop op een goede afloop en ik hoop ook dat ik er niks meer van hoor. Ik heb alvast mijn lesje geleerd. Mijn leven is volledig veranderd. Ik kijk voortdurend op mijn telefoon of ik geen afpersberichten meer krijg. Ik durf er ook met niemand over praten of naar de politie te gaan omdat ik me diep schaam en dom voel. Alvast bedankt voor jullie reactie. Groetjes
v88
19 augustus 2024
hoi hoe is het nog afgelopen ? ik ben helaas hiervan ook de dupe geweest en weet echt niet meer wat ik moet doen
10 september 2023
Hoi allemaal, ook ik ga momenteel door dezelfde nachtmerrie. Na online contact te hebben gehad met een dame werd mij gevraagd te videobellen. Dit liep al snel uit tot seksuele handeling waarna direct de verbinding werd verbroken. Het videobellen bleek opgenomen te zijn.

Er werd mij gevraagd direct geld over te maken omdat anders alle beelden naar mijn instagram volgers werden gestuurd. Uit paniek besloot ik te betalen. Helaas liep dit door meerdere betalingen (naar de Filippijnen) al snel op tot 1800€. Volgens de online bende was dit voldoende om ‘mijn vrijheid terug te kopen’. Ik besloot het nummer vervolgens direct te blokkeren.

Een aantal dagen was het stil tot ze gister met verschillende telefoonnummers opnieuw contact legden. Ik besloot alle nummers weer direct te blokkeren maar kreeg bij het laatste nummer al screenshots van zo’n 6 mensen waarnaar mijn video was verstuurd. Een ware nachtmerrie! Ik besloot met deze mensen direct contact op te nemen en heb ze gevraagd alles te verwijderen. Deze mensen reageerden begripvol en steunde mij in de situatie! Onthoud, wij zitten NIET fout.

Tot op heden lijkt het te blijven bij deze 6 mensen maar is de angst, stress en spanning niet te bevatten.

Helaas zijn mijn beelden dus wel gedeeld met een aantal mensen en ben ik bang dat de afpersers op termijn weer terug zullen keren.
09 maart 2024
En hoe is het afgelopen uiteindelijk? Hopelijk positief?
14 juni 2023
In mijn situatie heb ik door contact met Instagram het account van de scammers laten verwijderen en ook al hun berichten en groepen naar mijn weten heeft niemand uit de groep iets gezien er waren een aantal bekende uitgenodigd maar die uitnodiging kwam waarschijnlijk in de spam box werd mij verteld, dit is al een hele opluchting voor mij. Ik wacht zelf
Nog op het moment dat ik aangifte kan doen, ik weet alleen nog niet zo goed hoe ik het verloren geld moet aanpakken
14 juni 2023
Hey Ricardo,

Fijn om te horen!! Dat lucht vast op. Het beste wat je kan doen is de bank bellen en doorgeven om welke transacties het gaat. Ook zullen zij wat informatie willen weten over wat er is voorgevallen. Ben gewoon eerlijk, ze maken dit regelmatig mee dus schaam je vooral niet. Ze gaan dan samen met de politie proberen je geld terug te halen. En in sommige gevallen keert de bank het uit.

Daarna kun je de politie bellen, ze maken dan vast een bestand voor je aan en zullen je uitnodigen om je proces verbaal te komen doen op het bureau. Je spreek 1 op 1 met iemand van de politie en legt het voorval uit. Zij openen dan een zaak voor je en gaan kijken wat ze voor je kunnen doen. Ik begrijp dat bij jou de daders uit Nederland komen, correct? Dat is goed nieuws want dat betekent dat ze er werk van kunnen maken. Je kunt er voor kiezen of je dit anoniem wil laten doen of op jouw naam. Als het gaat om een dader uit het buitenland dan kan de politie vaak niet zoveel helaas, maar alsnog is het goed om aangifte te doen zodat dit soort voorvallen bekend zijn bij de politie. Ook gebruiken ze de informatie die je opgeeft voor andere onderzoeken. Bijvoorbeeld wanneer bepaalde namen vaak terugkomen.

Succes!
AD
15 augustus 2023 (bewerkt)
Ik was benieuwd of jullie het geld hebben terug gekregen! Voor mij was het incident bijna een dag geleden. En ik vraag me af of je het dan überhaupt nog terug kan krijgen.
09 maart 2024
Hoe is het momenteel? Wordt je nog lastiggevallen. In mijn geval heb ik direct geblokkeerd en instagram gerapporteerd. voordat ze uberhaupt om geld konden vragen. Dat van mij is nu 4 dagen geleden nog niks gehoord….
14 juni 2023
Hoi allemaal, ik heb vandaag aangift gedaan bij de politie. We waren erg behulpzaam dus mocht je in een vergelijkbare situatie verkeren raad ik het zeker aan.

Kleine update rondom mijn situatie: ik heb niet meer vernomen van de oplichter(s) en ik ben weer actief op enkele social media. Wel met aangescherpte privacy instellingen. Ook heb ik de aangifte gedeeld met de bank, het duurt een aantal weken voordat zij de zaak hebben behandeld. Ze zijn hoopvol dat ik mijn geld terug krijg, dus dat is fijn.

Voor mentale steun kan ik momenteel terecht bij mijn familie en bij Slachtofferhulp Nederland.
14 juni 2023
Fijn dat ze behulpzaam waren, heb je bewijs moeten aantonen? En had je al contact opgenomen met je bank voor je aangifte had gedaan? Ik hoop dat het doen van aangifte je heeft geholpen met het verwerkingsproces en dat je veel steun van je familie krijgt veel sterkte nog!
14 juni 2023
Hoi Ricardo,

Nee, ze hebben me niet gevraagd om bijvoorbeeld chats of fotos te laten zien. Dit doen ze in goed vertrouwen. Wat ze wel vragen zijn de contactgegevens van de oplichters en de bankoverschrijving gegevens bijvoorbeeld.

Ik had gelijk toen dit voor viel al contact met de bank, dus dat liep in mijn geval al. Dit is belangrijk want de bank gaat je vragen om een kopie van de aangifte en hierin moeten de bankoverschrijving verwerkt zijn.

Groetjes,
AD
13 juni 2023
Hey, mij is hetzelfde overkomen ik ben 22 jaar en ben gister nacht slachtoffer geworden van sextortion, ik heb 400 euro betaald maar mijn foto werd toch in een groepsapp op instagram gestuurd omdat ik niet meer stuurde. Na dat ik ze had geblokeerd en screenshots had genomen dan de gesprekken raakte ze in paniek en hebben ze de groepsapp verwijderd, of instagram heeft dit gedaan omdat ik contact met hun had opgenomen, verder heb ik ook contact opgenomen met de politie, maar ik ben nog steeds bang dat iemand uit mijn omgeving hier achter komt, ik voel mij best wel dom dat ik hier ben ingetrapt.
13 juni 2023
de groep op Instagram is toch niet verwijderd ik hoop dat die snel van Instagram wordt gehaald
13 juni 2023 (bewerkt)
Wat vervelend om te horen. Zelf ben ik ook 22, dus ik begrijp erg goed in wat voor wereld je zit. In mijn situatie betrof het ook een instagram groep met een paar bekende erin. Nadat ik de hele tijd uit paniek meewerkte werden de bedragen steeds flinker. Toen heb ik uiteindelijk de dader geblokkeerd en ben ik ook uit de groep gegaan. De bekende hebben mij eerst digitaal benaderd door wat voor groep dit was. Hierin heb ik een onwetende houding genomen en zijn deze mensen uit de groep gegaan. Wat er verders in de groep gebeurd is heb ik geen zicht op, maar ik heb geen berichten ontvangen van deze bekende. Fijn dat je hier je verhaal hebt kunnen delen en ik hoop dat de onrust bij jou ook zakt.
13 juni 2023
Vreselijk Ricardo.. voel je zeker niet dom. Dat zo'n mensen dit bij iemand flikken is onmenselijk, jij zit hier nooit fout. Veel sterkte.
12 juni 2023 (bewerkt)
Hoi Ad, mij is precies hetzelfde overkomen een tijd terug. Ik weet niet waar ik met mijn verhaal heen moet en ik schaam me diep. Net zoals jij heb ik al mijn wachtwoorden verandert en de dader geblokkerd dus het is fijn om te lezen dat ik in ieder geval een paar goede stappen heb gemaakt. Maar in mijn buik blijft er een gevoel zitten dat de na-klap nog moet komen. Mijn geld ben helaas ook kwijt. Dankjewel voor het delen van je verhaal.
13 juni 2023
Hoi Sylvia, verschrikkelijk om te horen.. Ik raad het je aan om niet in je eentje rond te lopen met jou ervaring. Zoek steun bij iemand waar je je op je gemak voelt. Een familielid, een vriendin.

Ik heb me afgelopen dagen veel ingelezen. In mijn geval heb ik te maken met een bende uit de Filipijnen. En uit de artikelen die ik lees zijn dit soort mensen je al gauw vergeten, je bent slechts een van hun slachtoffers in veel gevallen. Wat helpt is inderdaad blokkeren of om je accounts tijdelijk te deactiveren (op de sites kun je vinden hoe dit moet). Wat ik ook gedaan heb is mijn profielen anoniem gemaakt door mijn achternaam, gezicht etc. weg te halen. Zo kunnen ze je niet vinden via zoekmachines als Google. Scherm alles af voor onbekenden zodat ze niet weten waar je werkt, wie je vrienden zijn en waar je woont.

Sterkte ermee en ik ben hoopvol dat het goed voor je af loopt.

Groetjes,
AD.
09 maart 2024
Los van het geld, hopelijk is het positief geëindigd?
v88
19 augustus 2024
hoe is het opgelost uiteindelijk ?
11 juni 2023
Ad-88,

Dat is een goed plan!
Sterkte ermee!
11 juni 2023
Hallo AD-88.

Zelf heb ik een soortgelijk verhaal meegemaakt toen ik 14 was.
Toen was ik aan het webcammen met een meid uit het Verenigd Koninkrijk.
Nadat ik wat intiems met haar had gedeeld had ze stiekem screenshots opgenomen en was aan het dreigen om naar al mijn klasgenoten en familie te sturen en noem maar op.

Wat ik vervolgens had gedaan is er eerlijk over zijn tegen des betreffende familie,vrienden en klasgenoten.
De reacties die ik kreeg, waren best fijn en respectvol en ze hadden dan ook geen behoefte om de foto's te zien en zouden het direct verwijderen.

De les die ik heb geleerd is niet over mijn eigen lichaam te schamen, maar ook nooit meer "nudes" opsturen of iets dergelijks naar iemand.
Ik had haar toen ook veel succes gewenst met het verspreiden van al die screenshots/foto's.

Wanneer je verder een vinger geeft, zijn mensen geneigd om je hand te pakken! Stuur je eerst 100, 500, maakt niet uit, dan blijven ze juist dreigen om zoveel mogelijk uit je te krijgen qua geld.
Wel jammer van je geld en die krijg je waarschijnlijk nooit meer terug.
Probeer je verder niet zo druk te maken om die foto's of wat dan ook zij ook je mee dreigt!

Verder, als het puur alleen om Facebook contacten gaat, zou je als het goed is deze persoon moeten kunnen blokkeren, zodat deze ook jouw persoonlijke contacten niet kan contacteren!

Bescherm jezelf!
11 juni 2023
Hoi Sjoerd,

Bedankt voor je reactie. Ik ben inderdad z.s.m. gestopt met het overmaken van geld en heb het account geblokkeerd. Nog geen 2 minuten laten contacteerde een ander account me dus ik heb ervoor gekozen om voor nu mijn profielen te deactiveren, zodat niemand deze nog kan vinden.

Het liefst wil ik m'n accounts snel genoeg weer terug, zodat het ook niet opvalt bij iedereen. Ik zal dan mijn privacy instellingen verscherpen, maar ik wil eerst de aangifte verder verwerken en bespreken met de politie - misschien hebben zij advies.

Bedankt voor je tips!
15 augustus 2023 (bewerkt)
Hey sjoerd, ik vroeg me af heb je je familie en klasgenoten het laten weten voordat de fotos werden verstuurd?
10 juni 2023
Wat een rotervaring. Ik ben zelf slachtoffer van sextortion. Ik weet hoe het voelt: de angst, de schaamte, de ontchooleling Goed dat je de politie hebt ingeschakeld. Heel veel sterkte!
10 juni 2023
Dankjewel Rose
01 augustus 2024
Wat kan de politie doen dan aan sextortion