Hoe ga je om met je kledingkeuze na seksueel geweld?

Naar de lotgenotengroep ‘Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld’
23 mei 20238 reacties147 weergavenPublieke groep
Henriek | Ambassadeur

Lieve allemaal,

Het is voor mij al bijna 8 jaar geleden dat ik slachtoffer werd van seksueel geweld. Na deze ervaring ben ik mij bewuster van de kleding die ik draag. Het word weer mooie weer. En Ik merk dat ik jurkjes boven de knie liever niet meer draag. Ervaren jullie dit ook zo? Hoe gaan jullie hier mee om? Heeft je ervaring ervoor gezorgd dat je, je anders bent gaan kleden? 

Lieve groet,

Henriek

Reageren op dit verhaal?

Als lid van de Lotgenoten Community kun je in gesprek gaan met andere leden. Deel jouw eigen ervaringen, ondersteun andere slachtoffers of stel vragen.

Inloggen

Geen account? Account aanmaken

8 reacties

Default profile image
Pinguïn

Er is een keer in een museum een hele rits kleding laten zien op paspoppen, wat vrouwen (en mannen) zoal aanhadden bij sexueel geweld. Gewoon truien, broeken, blouses, jurken, een bikini, zelfs een politieuniform. Het ligt niet aan wat je aanhebt. Het ligt niet aan jou.

Login om te reageren
Licht straalt altijd uit
Anlidi 24

Hallo,
Dit wat je nu voelt heeft de dader op zijn geweten.
Het is niet jouw diepste keus.
Ik snap je wel hoor,zeker.
Toch wens ik je de volle vrijheid te dragen wat jij! wilt.
Sterkte en warme groet

Login om te reageren
Mijn passie!
Carly1818

Heel herkenbaar, ik heb m’n lange blonde haar af laten knippen zodat ik nu een korte coupe heb, draag neutrale kleding en alleen nog hoge shirts en truien, mijn laatste delict met seksueel geweld was vorige week een jaar geleden. Ik wil zelfs het proces in m’n naam te veranderen naar een neutrale naam zoals ik nu door velen al genoemd wordt. Ik wil, kan en durf me helemaal niet meer te identificeren als vrouw of ben altijd overal maar bang ook maar enigszins aantrekkelijk gevonden te worden of nog iets op me af te roepen zo erg vindt ik alles wat er gebeurt is en hoop het zo nooit meer mee te maken al weet ik heel diep van binnen ergens dat het niet mijn schuld is geweest maar ik kan er niet mee dealen.

Login om te reageren
Henriek | Ambassadeur

Hoi Carly,

Het raakt mij om te lezen dat je, je helemaal niet meer durft te identificeren als vrouw. Wel moedig dat je dit hier durft te delen.

Mij is het gelukkig maar 1 keer overkomen. Als ik je reactie goed begrijp ben jij meerdere keren slachtoffer geworden van seksueel geweld?

Ik hoop dat je in de toekomst een manier kunt vinden om er mee te dealen.

Lieve groet,

Henriek

Login om te reageren
Default profile image
Quincy-68

Hoi Henriek,

Heel herkenbaar. Ik draag altijd wijde (mannen)shirts in de hoop dat er minder wordt gekeken. Jurkjes kan ik niet meer aan omdat ik het gevoel heb dat een broek je extra beschermd (het is 1 handeling meer, een jurk hoeft niet uit zeg maar).
Helaas merk ik dat het eigenlijk niet uitmaakt wat je draagt en dat betekent: Het is niet onze schuld.
Maar het lukt me ook niet om 'leukere' kleding te dragen en ik accepteer dat voor nu. De wijde kleding geeft me iets minder angst dus dat is oke. Ik zou zeggen: draag iets waarin jij je het meest veilig voelt.

Groetjes

Login om te reageren
Henriek | Ambassadeur

Hoi Quincy,

Ik draag altijd een korte legging onder de jurkjes die ik draag. Als de jurkjes tot op de knie komen kan dit ook makkelijk. Mogelijk kan dit voor jou in de toekomst ook een oplossing zijn als je er aan toe bent.

Lieve groet,

Henriek

Login om te reageren
Default profile image
Paula@70

Hoi Henriek,
Dit is ook voor mij herkenbaar. Ik heb wel altijd jurken gedragen maar dan wel lange jurken met een legging eronder. Ook lette ik altijd goed op dat mijn truitjes mijn volle borsten goed bedekte. De laatste jaren droeg ik wel jurkjes boven de knie maar altijd met een kort broekje eronder van zachte stof. Dit jaar draag ik voor het eerst geen korte broek meer onder mijn jurkjes en is er ook wel iets van een decolleté te zien. Dit voelt nog ietwat onwennig maar tegelijkertijd ook heel bevrijdend.

Lieve groetjes van Paula

Login om te reageren
Default profile image
Ester

Helaas moet ik toegeven dat ik me hier helemaal in herken.
Ik ben slachtoffer van n loverboy praktijk geworden en ben dus netjes in beperkte kleding 'aangeboden'.
Ik sta altijd oneindig lang voor de spiegel of dat shirt net wel of net niet kan.. oké in de praktijk altijd royaal binnen de normen maar voor mijn gevoel niet.
Draag ook altijd een broekje onder n jurkje dat minimaal tot op de knie moet zijn.
En dan nog voel ik me bekeken... In bikini durf ik al helemaal niet.
@ Carly, ik heb mijn hele lange krullen ook afgeknipt. Ondanks na 100x wassen voelde t nog steeds vies. Nu opnieuw lang haar laten groeien en dat voelt als schoon..

Login om te reageren