Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

In gesprek

Mijn naam is Marleen Gorissen en ik ben onderzoeker aan de Vrije Universiteit in Amsterdam (en het onderzoeksinstituut NSCR). Je kunt mijn naam al langs hebben zien komen omdat ik eerder een vragenlijst in de online community heb gedeeld over je ervaringen met de online community van Slachtofferhulp. Een groot aantal van jullie heeft mij hier al mee geholpen, waarvoor dank!

Het is erg belangrijk dat in onderzoek de stemmen van de mensen om wie het gaat zelf te horen zijn. Daarom zou ik graag nog met jou spreken over wat jij van de online community vindt. Jouw mening is van belang, als je reageert in de community en je ervaringen deelt, maar zeker ook als je niet heel actief of zelfs geen lid bent. Het gesprek gaat niet inhoudelijk om de ingrijpende gebeurtenis die je hebt meegemaakt, maar om beter te begrijpen wat mensen met ongewenste seksuele ervaringen zoeken, nodig hebben en wat de online community betekent.

Jouw bijdrage helpt de hulpverlening te verbeteren en verstevigt het onderzoek!

Informatie zal natuurlijk vertrouwelijk worden behandeld en zal alleen anoniem en onherleidbaar voor het onderzoek worden gebruikt.

Als je geïnteresseerd bent om met mij in gesprek te gaan, dan vind je mijn contactgegevens onderaan deze e-mail. Mocht je vragen hebben, neem dan ook gerust contact met me op.

Hartelijke groet,

Marleen Gorissen
E-mailadres: mgorissen@nscr.nl

Marleen Gorissen

Bezig met laden...

5 Reacties *

13 juni 2023
Wat daders bezielt? En wat ik mezelf vaak afvraag:Ooit moet er n aller eerste dader (van t misbruik/geweld patroon) zijn geweest maar wanneer en wie dat was hebben we geen idee van maar t moet ergens /bij iemand begonnen zijn..,.
16 mei 2023
Graag ondersteun ik de oproep van Marleen hierboven. Ik heb een paar weken geleden het genoegen gehad om met Marleen over de community te spreken. Niet als ambassadeur, maar als bezoeker en hulpzoekende toen ik zelf op zoek was naar antwoorden. Jaren geleden was ik zelf op zoek naar herkenning en erkenning voor het leed dat ik als kind heb moeten doorstaan. Ik had toen het idee dat ik als jong kind (deels) schuldig was aan wat een ander me aandeed. Dat ik wellicht alleen stond en dat niemand mijn verhaal zou geloven. Pas toen ik de community vond en mijn verhaal deed, mocht ik ervaren dat dat niet het geval was. Dat mijn verhaal geloofd werd, dat anderen zich herkenden in mijn verhaal en dat veel van de gedachten en gevoelens die me kwelden, heel herkenbaar waren. Het doen van mijn verhaal hier, heeft mij gigantisch geholpen op weg naar herstel. En daar mocht ik met Marleen over praten. Over de kracht van lotgenotencontact en van de community. Ook van de lotgenotengroep, waar ik aan mee deed. Ik wil dan ook graag Marleen's oproep ondersteunen. Als je in de gelegenheid bent en bereid bent om je visie op de community te delen, dan zijn we daar heel blij mee. Het gesprek gaat over de community, niet over wat je hebt meegemaakt. Met jouw bijdrage kunnen we dit platform en onze rol daarop nog verder verbeteren. Met jouw verhaal, kunnen we de hulpverlening aan anderen nog verder verbeteren. Marleen is een prettige gesprekspartner en zij creeërt een sfeer van vertrouwen om je evaringen met de community te delen. Kortom: van harte aanbevolen en namens ons allemaal, enorm bedankt! Groet, Edwin
18 mei 2023

Als antwoord op door c8366708a41e4e…

Tip: Met Shift+Enter kunnen de zinnen wat netter/leesbaarder neergezet worden!
16 mei 2023
Waarom is er niet meer aandacht en onderzoek voor en naar daders. Wat bezielt die mensen. Ga dat eens onderzoeken. Tip.
18 mei 2023

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

"wat bezielt die mensen". Dat is een enorm complex stukje. Vaak: Komen daders zelf uit een enorm slechte omgeving /arm gezin, zijn zelf vroeger in jeugd mishandeld/misbruikt geweest en uiteindelijk het geen gezond plekje kunnen geven waardoor ze zelf slachtoffers maken, een triest cyclus. Soms: Komen daders zelfs uit een goed/gezond/rijk gezin. Opgegroeid met arrogantie en narcisme en denken alles te kunnen doen en maken wat ze willen bij anderen omdat ze denken dat het zo hoort. Zeldzaam: Heb je simpelweg psychopaten die eerst dieren beginnen dood te maken, zoals een kat, of een hond, en uiteindelijk mensen. Ongeacht achtergrond. Maarja, wat bezield die mensen he.... Kan veel onderzoek naar gedaan worden.