Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Phising

Ik ben slachtoffer geweest van phising. Een zogenaamde Rabobankmedewerker belde via een privénummer. Hij zei dat er €1800 van mijn rekening is geboekt door iemand die op mijn naam 2 rekeningen heeft geopend, een via de Bunq en een via Quppy. Hij bood aan om mij te helpen deze rekeningen te blokkeren. De fraudeur heeft mij zo weten te manipuleren dat hij mij zover kreeg om 2 overboekingen via mijn bank uit te laten voeren.  Ondanks het feit dat ik had geverifieerd of het wel klopt en ik het gevoel had ‘dit kan niet waar zijn’. Toch heeft hij mij dat laten geloven  Het voelde alsof ik in een hypnose zat en hij mij in mijn macht had gekregen.  Mijn geld werd overgeboekt naar de Bunq-rekening geboekt.  Hij kon via de Quick Support for teamviewer app zien wat ik in mijn telefoon in de bankapp invoerde.  Hij liet mij ook via de Bunq app betalen klaarzetten en ter verificatie van het Quppy account foto’s van mijn rijbewijs maken. Hij liet mij geloven dat mijn bankrekening geblokkeerd was door de handelingen die ik heb uitgevoerd Als laatst de opdracht te geven om mijn bankpas door te knippen, de apps die die mij liet installeren te verwijderen en een afspraak in te plannen bij een echt bankkantoor om een nieuwe pas aan te maken en aangifte te doen Net voor afloop van het gesprek zei hij dat ik het er niet met mijn ouders of vrienden over mag hebben totdat de afspraak heeft plaatsgevonden. Anders zou ik niet in aanmerking komen voor een vergoeding. Het zwijgen naar mijn moeder lukte niet. Zij had gelukkig in de gaten dat er iets niet pluis was. Pas de volgende ochtend toen ik er over had gepraat werd ik uit mijn hypnose getrokken en besefte ik dat ik opgelicht was. Gelukkig werd deze boeking opgemerkt door Bunq en werd de Bunq-rekening gesloten/geblokkeerd. Daardoor kon hij het geld niet doorsluizen naar de cryptowallet in Quppy. Meteen na het foute boel besef is mijn rijbewijs als vermist/gestolen opgegeven en is er een nieuwe aangevraagd, mijn bankrekening en simkaart heb ik laten blokkeren en ik heb  fraudemeldingen gedaan bij mijn Bank en de Bunq en uiteraard bij de politie zelf aangifte gedaan. Inmiddels heb ik al mijn geld weer terug ontvangen. De manier waarop ik ben gemanipuleerd heeft mij veel pijn gedaan en het heeft mijn vertrouwen geschaad. Verder heeft deze gebeurtenis ervoor gezorgd dat ik een stressreactie krijg en angst voel als een onbekend nummer of privénummer mij probeert te bellen als ik alleen ben.  

 

Bezig met laden...

7 Reacties *

18 juni 2023
? Leontien same 2U
17 juni 2023
Heb helaas dezelfde ervaring gehad. Was inderdaad een soort hypnose en direct nadat het gebeurd was ontwaak je en besef je dat deze boze droom werkelijkheid is geworden en dat je al je geld kwijt bent. Schaamte en wanhoop is ieder ochtend het vervelende gevoel waar je wakker mee wordt. Ben momenteel in de wacht bij de bank die zal beoordelen of ik mogelijk in aanmerking kom voor een coulanceregeling. Maar ik heb op het ogenblik weinig zin om dingen te ondernemen en de gedachte dat ik geen financiële armslag meer heb om straks de laatste levensfase prettig af te ronden doet veel pijn. Uiteraard spelen daarbij ook de steeds slechter wordende lichamelijke gesteldheid daarbij ook een versterking van het hele slechte gevoel. Ik hoop dat ik misschien straks nog iets van mijn geld weer terug krijg .En voor de medeslachtoffers in welke vorm dan ook...veel sterkte
17 juni 2023

Als antwoord op door ce02ba66f12f49…

Sterkte.. ik ken je gevoel van schaamte.. Ik ga binnenkort zelf bewust in hypnose . Het kan ook de andere kant op en dat ik er sterker en met meer zelfvertrouwen uitkom..
17 mei 2023
Ik ga hoe dan ook het geld terug manifesteren. Mijn zelfvertrouwen neemt elke dag toe. En ik ben alleen maar meer voor me zelf gaan staan. Ik zal mijj BOUNDERIES nog veiliger stellen nadat er twee weken geleden ingebroken is in mijn systeem. Het leek Inception wel de film.. Time..
17 mei 2023
Ik herken het.. Ik had ook het gevoel dat ik onder hypnose was. Dank je dat je dat noemt want zo was het wel .. Ik heb helaas mijn geld niet meer terug gekregen. Maar het doet wel wat in je gevoel van zelfvertrouwen..
17 mei 2023

Als antwoord op door 280f7fb6c34d45…

Wat rottig dat jij je geld niet hebt teruggekregen. Ik ervoer ook dat het invloed heeft gehad op het gevoel van zelfvertrouwen.
11 mei 2023
Dag Controlfreak, Je bent niet de enige. Het is een hele klus om de boel weer in goedebanen teleiden. En dan zijn er poknog van die bitcoin-lovers. Waar je ook nietsaan hebt. Of cryptoshit. Er zijn echt mensen die daar intrappen. Ondertussen word je opgelicht eaar je bij staat. Ik ben ook slachtoffer van fraude en phishing, valse mailtjes en ander gedoe. Strontziek wordje ervan. En wanhopig soms. Maar gewoon proberen te blijven ademen en door te gaan. Dat lijkt mij het beste. En blijf in je eigen kunnen geloven want een ander is er maar wat graag op uit om je het gevoel te geven dat je niets voorstelt. Bijna een dagtaak is het om dat soort types uit je leven te bannen. Heel veel sterkte. En mensen die je niet helpen maar juist tegenwerken? Niet meer mee omgaan!