Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

oplichter of toch niet?

Hallo allemaal,

Ik ben niet opgelicht, ik heb in februari iemand leren kennen via een bekende datingsite. Super leuke lieve man en het klikt heel goed. Na 2 weken daten moest hij naar het booreiland waar hij al vanaf het begin over sprak, 3 maanden moet hij daar verblijven (dit vind ik overigens wel erg lang voor een booreiland) maar goed, kan. Het is trouwens een Amerikaan. gesprekken zijn over en weer en hij is niet altijd beschikbaar voor een praatje, hij werkt veel dus weinig tijd voor gesprekken. hij heeft een goede functie, is naar Nederland geemigreert en heeft hier nog geen vaste verblijfplaats. na terugkomst wil hij een huis kopen. De gesprekken gaan langzaam, geen druk en hij heeft me nooit om geld fotos of wat dan ook gevraagd. Toch is mijn omgeving vooral op zn hoede, wie ik het vertel, ze zeggen allemaal, kijk ermee uit, denk na, laat je niet gek maken... Door al dat gedrag ben ik gaan zoeken op internet, eigenlijk juist om het tegendeel te bewijzen maar het lijkt er toch wel op dat ze mogelijk gelijk hebben. Zoals ze overal zeggen, lijkt het te mooi om waar te zijn, dan is dat het waarschijnlijk ook. Waarom zou ik ook iemand verdienen zoals hij zich voordoet?? Hij weet overigens dat er bij mij geen geld te halen is en ik heb hem ook gezegd dat ik geen geld zal overmaken zolang ik hem nog nooit in real live ontmoet heb, daarvoor ben ik te bekend met booreilanden trouwens, mijn vader deed dat werk ook, als er al iets is, dan kunnen ze daar vanuit het bedrijf dingen regelen. nadat ik hem dat allemaal heb laten merken dat ik dat allemaal niet zou doen, en dat er mensen zijn die me vertellen voorzichtig te zijn is hij niet weg gegaan, hij blijft me elke dag braaf chatten, smorgens voor het werken, savonds als hij klaar is... elke dag redelijk de zelfde tijden.

Gisteren heb ik het allemaal nog maar is open gegooid, dit omdat ik om een foto vroeg van zijn hond die hij op zn telefoon heeft staan en niet naar mij kon sturen omdat hij zijn telefoon in de opslag heeft liggen aan land, dat gaf me wel rillingen want zijn laatste berichtje was namelijk in de helicopter vlak voor vertrek naar het booreiland. Nadat ik mijn verhaal open gooide en toch mijn wantrouwen uiten naar hem is hij erg gepikeerd wat ik in beide gevallen kan begrijpen dus daar kan ik nog niet echt iets mee. Na veel zoeken en info inwinnen over de punten waar je op kan letten heb ik contact met de politie opgenomen via chat, dit omdat ik 2 kids heb en niet kan en wil bellen (zodra ik erover praat jank ik). Op de site van de politie staat dat als de foto's die de mogelijk fraudeur stuurt niet in een database voorkomt dat het veilig is, hij komt niet voor, ik heb alle fotos die ik van hem door dat programma gehaald en nergens een hit op. Is hij nu dan wel te vertrouwen??? is volgens mij niet echt te zeggen toch? Ook zijn naam geeft geen hits op internet, zijn antwoord daarop is dat hij al zijn social media verwijderd heeft na de scheiding in 2018. Ik vind het lastig, het is allemaal mogelijk dat hij echt is, maar het is ook zo mogelijk dat het nep is. Na het bericht van gisteren heeft hij me vanmorgen nog 1 bericht gestuurd met daarin dat hij dit zo niet ziet zitten en als ik hem niet vertrouw dat ik dan niet echt om hem geef, dat ik altijd mijn familie zal geloven boven hem dus dat hij nergens staat. Daarna niks meer vernomen... Ik heb hem gevraagd of hij me vanavond kan bellen, of dit verstandig is weet ik niet hoor, maar ik wil hem ook niet kwijt, maar ik wil ook niet opgelicht worden. Ik ga hem echt  geen geld betalen, daarvoor ben ik gelukkig te snel gewaarschuwd door mijn omgeving, maar ik ben gewoon erg bang dat ik nu mijn toekomst met een leuke lieve man vergooid heb. Moet ik het nu proberen te redden, om laten gaan???

Ik zoek eigenlijk mensen die me kunnen helpen. Ik ben geen geld kwijt, maar mijn hart is gebroken en breekt nog veel harder als het echt geen echt persoon blijkt te zijn. Ik jank nu al heel de dag bij de gedachte dat ik mijn liefde kwijt ben.

Liefs Greetje

Bezig met laden...

21 Reacties

16 december 2024
Hoe heet hij Greetje?
29 april 2023 (bewerkt)
Gelukkig voor je! Ik ben ook blij daar ik maar denk dat ik met mijn kut verhaal jou heb geholpen om te stoppen voor er ergers gebeurt. Tot vsn je! Wens je alle liefde van de wereld en dat je snel de echte liefde van je leven mag ontmoeten. Knuffel
29 april 2023
Zo dapper van je! Het los te laten! Voor mij was de impact best groot. Zorg goed voor jezelf. Het is niet niets wat er gebeurd is. Van slachtofferhulp kreeg ik het advies even een weekendje weg te gaan. Dat heb ik gedaan. Alleen naar een heerlijk hotel, gewandeld en s’avonds alleen gegeten in het restaurant, wat ik het allerlekkerste vond. Het was super. Daar was geen man voor nodig.:-)
27 april 2023 (bewerkt)
Hallo Chree,
Mijn verhaal staat ook in de lijst verhalen.
Ook ik was slachtoffer. In het begin veel mooie woorden met de belofte nooit geld te zullen vragen. Uiteindelijk wordt er eerst weinig gevraagd, dan een beetje meer en vervolgens nog veel meer. Ik ben er ook in gelopen.
Alarmbel die ik negeerde: er moest betaald worden via bitcoin omdat anders te veel tijd verloren zou worden.
Ik kreeg massa's foto's en filmpjes. Niettegenstaande ik op het internet niet vond dat ze bij iemand anders zouden horen, was het toch een gigantische scam. Zelfs haar naam was op het internet niet terug te vinden.
Wat kreeg ik NIET te zien: foto's en filmpjes van haar in haar woonplaats. Dit ging blijkbaar niet. Dan werd me ook nog verweten wantrouwig te zijn! Je zou voor minder!
Alle telefoongesprekken duurden hoogstens 10 minuten, altijd op vaste tijdstippen. Slechts 1 keer een video-gesprek via een slechte verbinding met onduidelijk beeld die telkens na een paar seconden uitviel.
Mijn tip: hoeveel pijn het ook goed, verbreek het contact.
Patje
29 april 2023 (bewerkt)
Dank je voor je verhaal, echt heel vervelend dat je dat hebt meegemaakt. Ik heb inmiddels geen contact meer met hem gehad en verwacht dat ook niet meer te krijgen. Het heeft me een paar dagen gekost om los te komen maar nu vind ik het prima. Ik kende hem toch nog niet echt, en pas 3 maanden dus dat komt wel goed.

In eerste instantie zat ik in de ontkenning, maar nu denk ik alleen maar, ik ben dankbaar voor jullie verhalen, misschien niet meteen naar gehandeld, maar zeker wel op tijd.
26 april 2023 (bewerkt)
Dank jullie wel allemaal. Het blijft dubbel en ik vind het voor jullie allemaal even erg wat jullie is overkomen, ik ben blij dat ik, of hij nu echt is of niet, contact met jullie heb. Het heeft me met beide benen op de grond gezet en ik ga rustig afwachten. Waarschijnlijk hoor ik nooit meer iets van hem en bestaat hij niet echt, die kans is zoveel groter dan dat hij wel echt is. En als hij wel echt is, dan heb ik hem nu zo ongelofelijk gekwetst dat hij nooit meer een toekomst in mij zal zien... Allemaal prima, maar toch blijf ik nieuwsgierig naar zijn echtheid. Hoe dan ook, ik ga me niet door hem laten gebruiken. Als eerst ben ik blij met alle reacties van jullie en mijn vrienden en familie die me waarschuwde. Mijn hart staat nu stil, tja, dat is dan maar even zo. Ik ga me niet gek maken al is dat moeilijk.

Nogmaals allemaal bedankt voor jullie reacties

Liefs Greetje
26 april 2023 (bewerkt)
Chree-77 ik wens je alle liefde die je toekomt! Echt, ik hoop dat wij hier op dit forum allemaal ongelijk hebben, en jij de liefde van je leven ontmoet. (Al denk ik dat je hem nooit meer ziet) Ik gun het jou! Net als ik het iedereen op dit forum gun dat we ooit de liefde van ons leven ontmoeten en al die engerds vergeten. Knuffel Carla
26 april 2023
Lieve Chree,
Je hebt er echt goed aan gedaan om dit open te gooien. Komende maand zal moeilijk voor je worden, geen contact na veel contact is heel heftig. Probeer afleiding te zoeken, en - ondanks alle alarmbellen- hoop ik dat het voor 1 x eens echt is en geen scammer ?
25 april 2023 (bewerkt)
Hoi greetje,

Ik zou er mee stoppen hoe moeilijk het ook is.
Dat je hart gebroken is dat is erg verdrietig ,
Mocht degene waar je contact mee hebt, had toch niet bestaan, dan is je hart nog verder gebroken!
Ik weet het js heel moeilijk,
Ik heb ook vaak gehuild om die freak die mij belazerde.

Het is degene die jou dit heeft aangedaan,
Hij maakt alles kapot voor je wat lief is.
Daar zijn deze lui helaas erg goed!
Ik weer er alles van.

Ik zou er echt mee stoppen als ik jou was.
Ik weet dat het moeilijk is maar voor jou zelf beter.
Heel veel sterkte.

Liefs Elke
25 april 2023 (bewerkt)
Hoe is het nu met je, Chree? Heb je nog contact gehad?
26 april 2023 (bewerkt)
Het is zo dubbel allemaal. Ik heb nog 1x contact gehad en gezegd dat als we voor elkaar bestemd zijn we wel weer bij elkaar komen. Hij antwoordde met dat hij me met rust laat tot hij weer terug is en dan spreken we af zodat ik kan zien dat ik het fout heb. Hij heeft ook geen contact meer met me opgenomen daarna. Het dubbele gevoel, wat jullie hier allemaal vast wel zullen begrijpen, is dat mijn duiveltje zegt, ja die mensen hier kennen alleen het negatieve verhaal, de politie zegt toch dat het goed en veilig is. Ik heb ook contact met Lexa gehad en gevraagd waarom ze zijn contact hebben afgesloten, en dat was omdat hij dat verzoek had gedaan, ook was hij nadat hij mij heeft leren kennen niet meer op Lexa geweest. Het videobellen was ook gewoon echt videobellen, ik heb hem goed gezien, hij is echt de man van de foto’s. Die dingen maken me toch echt aan het twijfelen of het niet toch echt kan zijn. Nu in ieder geval een maand geen contact, wie weet wat de toekomst brengt. Ik heb het nu wel met wat mensen besproken en zodra hij wil afspreken neem ik iemand mee.
24 april 2023 (bewerkt)
Hallo, de verhalen zijn helaas wat gelijklopend maar hier een australische die met Amerikaans leger naar Syrië is. Een arts.
Gaat mij niet om zijn functie maar het gevoel dat hij gaf.
Hij kwam 2 keer kort op video, vond het raar zag zijn gezicht op achtergrond maar mocht niets zeggen want het was beveiligd. Na controle mogen artsen , militairen wel corresponderen en ze raden het eigenlijk aan het te doen. Dus belletje rinkelde al. Net al jij je wil niemand vals beschuldigen.
Hier vroeg ook niets van naakt , geen geld ook ik sprak over die fraude technieken ook dat wees hij af, als ik hem niet geloofde moest ik maar blokken zei hij.
Nu ik verschoot. Heb alles uit gepluist en ja ik zag foto's met verschillende namen en ook op" not a scammer".
Ik heb evenzeer gehuild als jij. Hij wilde naar mij toe komen zo vlug mogelijk. Oke ik verschoot daarvan. De andere dag dacht ik ik ga eens uitvragen zonder dat het opvalt.
Ik vroeg hem ja moet jij je werk daarvoor verlaten voor mij en wat als het dan in werkelijkheid niet klikt, dat leek allemaal geen probleem geld had hij maar kon er niet aan.
Lap dat is iets dat deze technieken gebruiken. Ik heb advocaat nodig zei hij voor de vergunning en Eventing schadevergoeding breken contract.
Ik bleef natuurlijk verder vragen en speculeren.
Plots schiet hij uit en stuurt dat ik maar een kleine voorschot moest sturen voor zijn advocaat en dat jij een mail ging sturen wat ik moest doen. Lap 2 signaal. Dan zei hij als ik dat voorschot heb dan.krijg jij de code om dat geld terug af te halen.
Ik vriendelijk.maar ik ga niet aan jou geld komen..... Toto hij ook zei als je mij niet vertrouwd dan blokkeer je mij maar. Dit is jou een schuldgevoel geven. Vrouwen zijn daar gevoelig aan.
Ik raad je aan om die man te negeren. Zoals je gevoel zegt is het nooit verkeerd. Zoals je zegt heeft hij niets en probeert hij via jou aan.papietennye geraken. Jij hebt een roze bril, je omgeving niets. Ik was ongerust net als jij wat als....
Savonds ben ik iemand tegen gekomen die kon uitzoeken van waar jij echt kwam. Bleek hij niet te schrijven uit Syrië maar zat in Toulouze, Frankrijk. Via Roemenie.
Volg je gevoel gelijk je zegt dat hij nog stuurde via de helicopter!!!
Vraag hem meerdere keren hetzelfde. Als die persoon je echt graag ziet komt hij terug maar volgens bij manipuleert hij jou.
Lopen meid. Er zijn mannen genoeg Die er wel wettelijk zijn. Schaamte moet je niet hebben dat je erin liep.

.
24 april 2023 (bewerkt)
Even zo een bedankje voor jullie allemaal! Ik ben nu even niet in staat iedereen persoonlijk te beantwoorden. Er zit een duivel en een engel op mijn schouder, ik weet alleen niet wie de duivel is en wie de engel. De ene zegt, weg met hem, de andere zegt, over een maand zou hij weer terug zijn, wacht het af. Als hij wel wil afspreken is hij echt, zo niet, dan niet. Ik weet het, jullie spreken helaas allemaal uit ervaring en met jullie kennis zou ik toch beter moeten weten… ik wordt echt gek van mezelf…

Maar nogmaals, bedankt!
24 april 2023 (bewerkt)
Ik wens je sterkte in het maken van HD keuze wat te doen. Hoop dat je voor jou het juiste mag kiezen ??
24 april 2023
Lieve Chree, Mijn advies voor jou. Je zegt dat je geen geld gaat overmaken en je het geld ook niet kan missen. Maar het je nu (nog) niet lukt om het contact te verbreken? Ik begrijp je volkomen, want zo dacht ik ook. Het gevaar is, dat de kans bestaat dat je toch op het moment komt van... En dan? Wat doe je dan? Ik deed anders dan ik overtuigd was te doen. Bescherm jezelf en zorg dat je je banklimiet op nul zet of verlaagd voor de komende periode. En dat je het geld dus gewoon niet over - kunt - maken. Bij de Rabobank hebben ze mijn overmaking onderschept - god zij dank- en mijn limiet verlaagd. Als ik een groot bedrag moet overmaken, dan zit daar een aantal uur wachttijd op, omdat te kunnen doen. Het voelde als een soort hypnose waar ik in terecht kwam. Ik wilde af zijn van het nare gevoel van iemand die ik ondertussen lief had en die mij smeekte. Iemand heeft mij nog nooit gesmeekt. Dan wint je ratio het niet van je gevoel. En er schijnt soms ook nog eens gebruik gemaakt te worden van Voodoo? Ben jij daar tegen opgewassen?? Ik niet in ieder geval. Rot gevoel en het duurt twee weken en dan is er nog een soort van rauw. Maar dat is beter dan een lege bankrekening. En dat zou geen enkele nieuwe liefde je moeten gunnen. Toch? Sterkte!!
24 april 2023
Hoi hoi, boor eilanden, naar t buiten land voor werk. Dat zijn al alarmbellen. Ik heb t zelfde mee gemaakt, hij vroeg bij mij wel om geld. Maar niet gedaan. Dan blijf je idd met een dubbel gevoel. Stel dat ie wel echt is? Wat loop ik wel niet mis. Twijfel twijfel, hij werd kwaad, na drie keer vragen om geld, eerst 2375 euro, toen 1000, toen ik nog weigerde, ging hij in t Engels over, ik kan geen woord Engels. Dus vertaler aan gezet, nou pfff waar ik voor uit gemaakt werd...?dan maar stream kaarten kopen, zei hij. Ik kende dat niet,en zei nee. Zo ineens was bij weg, en bleef ik met gebroken hart achter. Heb zijn foto s en kopy paspoort naar ambassade gestuurd. Bleek een geraffineerde oplichter, die t heel slim speelde, maar niet slim genoeg voor mij. Heb weken, ondanks dat ik t snel door had,dat t nep was, met een gebroken hart rond gelopen. Durfde niemand hier over te vertellen, puur schaamte. Dus mijn advies, blokken, weg er mee. Beter nu tranen,dan over een poosje een lege bank rekening.
24 april 2023
zelfde verhaal meegemaakt. Ook ik bleef het geloven. Dacht ik maak nooit geld over. Ook op het moment zelf wist ik dat ik het niet zou doen. Voor het eerst hoorde ik zijn stem na een maand om ongeveer acht uur s'avonds met elkaar "live' te chatten. Hij belde en was totaal overstuur en huilde. Mijn geld was niets in vergelijking het beeld dat hij van zichzelf gegeven had. Hij smeekte. Ik zou het terug krijgen en met rente. 6000,- euro maakte ik over. Ze zijn getraind en crimineel. Geloof het maar en realiseer je ook dat het echt een tijdje duurt voor het werkelijke besef. Google maar.."van der Spek" en Yahoo Boys.. De foto's zijn van weggegooide computers of van overleden mensen. zo hebben ze er een aantal met een verhaal. De man bij mij in kwestie, was charmant, slim, duidelijk, integer, lief, punctueel, geïnteresseerd, bescheiden en zo verder.. ik heb nog weken gehoopt dat ik hem zou traceren via internet en we toch op een of andere manier bij elkaar zouden komen. Nu weet ik, het was een groep Nigirianen, die trots zijn en zichzelf Yahoo boys noemen. Zij worden getraind en hebben een handboek om het vertrouwen te winnen en pas als dat er is, slaan ze toe.. Veel sterkte!! Heel goed dat je hier nu al bent en niet pas achteraf. Het komt wel weer goed en je bent ook die leuke persoon, zonder de aandacht van deze man!! Dat blijft. Geloof in jezelf!!
Standaard profielafbeelding
Nar
24 april 2023
Helaas eeg bekend, ging bij mij ook zo. Foto’s niet te vinden. Telefoon leek te kloppen. Zelfs een keer Skype.
Geen druk maar toch…onderbuikgevoel. En een vriendin die erg sceptisch was.
En op gegeven moment toch praten over een duur project en vissen of ik wilde investeren. Nee dus, kon ik ook niet. “Vergat” hij steeds dat ik zo krap zat. Steeds mijn twijfels uitgesproken en uiteindelijk via collega’s in Amerika ontdekt dat alles gelogen was. Hij was razend, ik waanzinnig verdrietig. Maar goddank geen geld kwijt.
Afkappen zou ik zeggen.
Sterkte!
24 april 2023 (bewerkt)
Hallo Chree,
Het lijkt mij toch helaas teveel op een scam. Programma van de politie waarin zijn foto niet voorkomt, hmmm, vergeet niet dat er duizenden scammers zijn die echt onder de radar blijven omdat bijna niemand aangifte doet. (Overigens ben ik benieuwd wat voor programma dat is?). Dat verhaal van hem dat hij het niet meer ziet zitten om met jou verder te gaan, dat je hem niet vertrouwd, dat je je familie eerder vertrouwd dan hem, klinkt allemaal erg bekend. En vergeet het voorval met de telefoon niet.. Ik hoop dat je er iets aan hebt en vergeet niet dat wij er zijn om je steunen, dit is een fijne groep met lotgenoten.
Je raakt verslaafd aan de aandacht, bij mij is het nog erg vers en ik heb het er erg moeilijk mee. Gelukkig nooit geld overgemaakt, die dat ook echt niet want ze plukken je helemaal leeg, dan maar nu een gebroken hart. Veel sterkte
24 april 2023 (bewerkt)
Nou dit klinkt mij heel bekend in de oren, bij mij ook zo gegaan. Later werden de gesprekken grilliger en uiteindelijk zei hij dingen die waarvan je niet wist dat die bestonden. Uiteindelijk heb ik gezocht op internet samen met mijn collega die erg ver ging. Ze kwam uit op een ip adres in Afganistan. Nou toen wist ik genoeg. Mee geconfronteerd en was de verbinding verbroken. Nooit meer van hem gehoord......
Dus kijk aub uit, het is zo'n bekend verhaal. Ik zou zeggen kap ermee voordat het te laat is. En echt stuur never, nooit geld of bitcoins. Er staan hier de wereld van deze verhalen. Lees ze maar eens. Ik was er gelukkig op tijd bij. Maar sindsdien wel achterdochtig gebleven.
Succes?
24 april 2023 (bewerkt)
Hoi ik zou zeggen: snel stoppen.
Hoe moeilijk het ook is, voordat je weet ben je “verslaafd” aan zijn aandacht en gaat het toch fout. Ik spreek, helaas, uit ervaring. Ze zijn zo giga gehaaid met woorden, zoals je in alle andere verhalen kunt lezen! Beter nu huilen dan straks ook nog geld kwijt!
Sterkte met je keuze