Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Angst na misbruik

Lieve allemaal,

 

Twee jaar geleden ben ik (meermaals) seksueel misbruikt door mijn toenmalige vriend. Ondanks dat ik voor en tijdens de seks mijn grenzen aan gaf, ging hij er bewust overheen en herhaalde wat ik dan tegen hem zei maar gaf aan dat hij het toch ging doen. Dit blijft elke dag nog door mijn hoofd spelen.

De relatie heb ik uiteindelijk zelf verbroken omdat ik wist dat ik het niet meer kon hendelen. Het laatste gesprek wat ik met hem heb gehad was erg vervelend, hij draaide de rollen om en gaf aan dat ik het allemaal verkeerd had geinterpreteerd en dat het aan mij lag. Na dat gesprek heb ik hem gelukkig nooit meer gezien of gesproken. Zijn beste vriendin werkt echter sinds kort bij mijn werkplek waardoor ik getriggerd wordt door wat hij heeft gedaan, maar ik kan haar en hem redelijk gescheiden houden.

Tussen de periode met mijn ex vriend en mijn huidige vriend heb ik gedated met jongens waar achteraf bleek dat zij het puur voor de seks deden en niet serieus waren, wat ik wel was. Ondanks dat ik op een gegeven moment heb verteld aan een jongen waar het al redelijk serieus mee was wat er met mijn ex was gebeurd en waarom ik nog geen seks met hem wilde, reageerde hij in eerste instantie begripvol maar probeerde twee minuten later toch seks met me te hebben. Ik heb die contacten toen dan ook meteen geeindigd en begon te twijfelen of ik uberhaupt als persoon goed genoeg was voor een relatie, of alleen voor de seks. 

Ik ontmoette mijn huidige vriend waarbij het vanaf moment 1 goed voelde, hij mijn grenzen ongelofelijk accepteert en hij echt een rots in de branding is voor mij. Ik voel mij 100% bij hem op mijn gemak en hij heeft nooit iets gedaan wat ik niet wilde. Hij wist mijn verleden vanaf de eerste weken en is hier heel respectvol mee omgegaan. 

Ik merk echter de laatste tijd dat ik steeds meer angst krijg om in grote groepen te staan, omdat ik bang ben dat mannen mij gaan aanraken op een vervelende manier, wat ik afgelopen zomer tijdens een festival nog heb meegemaakt. Ik durf daarom ook eigenlijk niet meer zonder mijn vriend uit te gaan of naar een festival/feestje te gaan. Wanneer ik met hem ben hoef ik me daar geen zorgen om te maken, maar ik merk dat zodra ik met vriendinnen ben die angsten de plezier gaat ontnemen en ik het liefst zo snel mogelijk naar huis wil. 

Nu is mijn vraag, zijn er meer mensen die die angst voor grote groepen (mannen) hebben, en zo ja, hoe gaan jullie hier mee om? Hebben jullie tips hoe ik die angst kan verminderen zodat ik weer kan gaan genieten van de festivals/feestjes? 

Ik hoor het graag! Dankjewel voor jullie reacties xx

Bezig met laden...

4 Reacties

01 mei 2023 (bewerkt)
Ik word tegenwoordig wel boos als er tijdens dansen bv aan me gezeten word. Maak goed duidelijk dat je dat niet wil. Zeg er wat van als het kan.
06 april 2023
Beste Emma, Voor het merendeel deel ik de reactie van Sjoerd op jou verhaal. Ook fijn dat je nu een relatie hebt die je voor 100% vertrouwd en jouw gevoelens respecteert. Het verbaast mij niet dat je op bepaalde momenten, zonder je vriend, je niet veilig voelt. Neem dat gevoel serieus en laat het er niet bij zitten. Bij veel lotgenoten merk ik dat ze na deze nare ervaringen, waarbij jij niet gerespecteerd bent, ongemerkt je parten blijft spelen. Ik raad je aan om je verhaal een keer te delen met een medewerker van Slachtofferhulp. Zij luisteren naar wat jij tussen de regels verteld en kunnen je steunen in het zoeken van hulp als dat nodig is. Neem je vriend eventueel mee naar het gesprek. Ik heb mijn echtgenote mee genomen en dat heeft mij, ons goed gedaan.
06 april 2023
Goedendag Emma, Ben zelf van het mannelijk geslacht, en dat "groepsgedrag" komt erg bekent voor. Stelletje bavianen/apen die een Alpha mannetje willen uithangen en iets moeten bewijzen ofzoiets. Hoe kan je het er beste mee omgaan? Hoe kan je het beste dat irritant gedrag van anderen mannen uitschakelen die ook je vriendinnen lijken lastig te vallen? In het verleden ontmoette ik in een meid op straat die me ineens in de armen pakten, en vroeg alsof aan mij alsof ik moest voordoen als vriendje omdat zij werd lastig gevallen door een groep van 10 mannen. Ik speelde maar mee en voelde zelf enorm de onprettige sfeer. Als je wilt genieten van festivals/feestjes, dan raadt ik toch aan om je vriend mee te nemen, of iemand die je goed kan vertrouwen en je dekking kan geven in geval van nood. Wens je veel geluk en liefde.
06 april 2023
gun jezelf de tijd; ik begrijp je wel hoor