Narina uit Kazachstan
Mijn verhaal is nagenoeg hetzelfde als dat van Patrick van 28 januari 2023!
Voor ik aan het verhaal begin, enkele gouden tips:
- verbreek onmiddellijk alle contact van zodra er geld wordt gevraagd (de ambassade in Kazachstan bevestigt een enorme toename van dating-fraude de laatste tijd en vraagt uitdrukkelijk om geen geld te geven aan mensen die je niet kent!);
- verbreek alle contact als het na een tweetal weken duidelijk is dat videobellen niet zal lukken (ik heb in de loop van een viertal weken massa’s redenen hiervoor gekregen);
- hecht géén geloof aan foto’s en filmpjes die “binnen” worden gemaakt (die kunnen overal ter wereld worden genomen); foto’s van buiten heb ik nooit gekregen ondanks herhaaldelijke vraag; hecht géén geloof aan "foto’s" van id-kaart, reispas en andere offficiële documenten.
En dan het verhaal:
4 weken heb ik gechat met een Kazachse vrouw (Narina E.) van 39 die in Rusland (Chelyabinsk) woonde en die me via Tinder benaderde. Ze vertelde me een zielig verhaal over haar verongelukte broer en vader en het feit dat ze verder geen familie had. Elke dag stuurde ze me foto’s, ook van haar vriendin. Ook filmpjes met haar kat Luntik werden regelmatig verstuurd. 1 keer per week belde ze van bij een collega omdat ze zelf zogezegd niet internationaal kon bellen. Haar smartphone was net gevallen en Whatsappen was dus niet mogelijk. Na amper een week had ze het plan opgevat om me te komen opzoeken voor 30 dagen. Ze had nl. 30 dagen verlof vanaf begin maart. Toen ze haar papieren wilde regelen in het reisbureau (“Tobyl-Tour” in Kostanai (Kazachstan)) bleek ze niet genoeg geld te hebben… Ik moest 303 euro via bitcoin overmaken omdat we anders te veel tijd zouden verliezen. Dit reisbureau kon ik echter nergens op het internet terugvinden. Toch heb ik betaald.
Om vertrouwen te wekken kreeg ik zelfs een kopie van haar identiteitskaart (voorkant en achterkant) en haar adres. Ze toonde me ook een foto waarop ze te zien was met een ingekaderde foto van mezelf! Bovendien had ze een hangertje laten maken waarop onze beide namen te zien waren (heb ik ook een foto van gekregen). Een paar dagen later kreeg ik zelfs een postkaart met foto van haar in mijn brievenbus!
Dan moest ze nog een tweede keer naar het reisbureau om haar papieren op te halen. Bleek dat ze eerst nog 4500 euro nodig had voor het visum. Er volgde een lang en vaag verhaal over Kazachse burgers die een waarborg moeten voorleggen om het land te kunnen verlaten. Uiteindelijk werd dat afgezwakt tot 1500 euro, die ik dan ook maar via bitcoin betaald heb.
Ook van haar reispas heb ik een kopie gekregen.
Ze stond erop zelf haar vlucht te betalen (“ik wil ook zelf een inspanning leveren”, zei ze!). Dan kwam de dag van de vlucht (4 maart). Op het moment dat ze al op de vlucht moest zitten, kreeg ik een mail dat ze toch nog 3000 euro moest betalen omdat haar visum toch niet in orde was. Omdat ik zoveel niet meer wilde betalen, werd dat bedrag elke 2 dagen telkens kleiner (1300 euro nadat haar vriendin haar auto had verkocht; 800 euro nadat ze een lening in Astana had afgesloten; 500 euro nadat ze de ring van haar vader had verkocht).
Toen ik dan nog niet wilde betalen, heeft ze me nog eens goed uitgescholden. Omdat ik ondertussen via research te weten was gekomen wat een enorme scam het was, heb ik verder niet meer gereageerd.
Wat kon ik wel controleren? De foto die ze op de luchthaven van Astana had genomen, werd NIET daar genomen (te weten gekomen via de infobalie van die luchthaven). Ten tweede: op de ambassade werd NOOIT een aanvraag tot visum ingediend door Narina E... Ongetwijfeld zullen nog andere slachtoffers volgen…
6 Reacties
Had mijn gegevens via een dating bureau gekregen. Bla bla bla verhaal.
Ik ben niet gisteren geboren dus dacht ik even kijken hoe lang ik deze aan het lijntje kon houden.
En tijd die ze aan mij besteed is minder tijd aan een mogelijk potentieel slachtoffer.
Begon al gelijk met nee ga geen geld sturen en geloof niet in een relatie op afstand.
Goed zei ze ze wilde ook geen geld en zo.
lang verhaal kort ze wilde me komen opzoeken en kijken of het wat kon worden tussen ons.
Prima gin alles zelf regelen. En toen was er een probleem ze kreeg deze maand geen salaris was iets op haar werk.
Wilde dat ik haar het geld gaf of leende of bij vrienden ging lenen of bij de bank.
Ik stelde voor dat ik haar ticket zou boeken of dat ik naar haar zou komen (wist dat ze dat zou afslaan)
Wilde mij haar nep gegevens niet geven zodat ik een ticket kon boeken voor haar.
Had al een verhaal gemaakt dat ik geen geld kon lenen had een ander auto gekocht op afbetaling.
Toen werd ze een beetje geïrriteerd dat ik 860 later 640 euro niet even bij vrienden voor haar kon lenen.
Toen heb ik haat maar verteld dat ik wist dat het een scam was en dat ik de eerste 10 mails van haar met text en foto's al had gevonden dus wist hoe de eerst 10 mails van haar eruit zouden zien.
Ook haar nep paspoort en nep adress gevonden.
Werk in de ICT en kom zien dat ze vanuit Kazagstan of ene proxy vpn vandaar uit zat te internetten.
Maar goed toen werd het stil (dat was 4 dagen geleden 1 september)
Als iets te mooi is om waar te zijn dan is het meestal ook zo
Ze heeft dagelijks via de mail contact en stuurt mooie foto’s van zichzelf en verheugd zich enorm op een ontmoeting tussen ons.
Vandaag gaat ze naar ostanay om te informeren bij het reisbureau om een bezoek aan mij af te leggen….
Ik heb jouw bericht dus precies op tijd gelezen want over het overmaken van geld is niet gesproken.
Ik heb haar 1x via telegram gesproken en ze heeft daarna via haar vriendin llisiya nog 2 x getracht te bellen via telegram maar die oproepen heb ik gemist.
Ik heb het verhaal van jou naar haar doorgestuurd en denk niet dat ze mij nog een bericht terug gaat sturen.
Opvallend ook dat haar mail contact in het Nederlands is en zogenaamd via een vertaal machine.
Dat moet dan wel een hele goede vertaal machine zijn……
Bedankt voor het melden van je verhaal ?
Ik heb ook het telegram-nummer van die llisiya gekregen! Het is gewoon dezelfde naam! Waarschijnlijk ga je binnenkort bericht krijgen dat ze niet genoeg geld heeft om visum en dergelijke te betalen. De documenten op de foto's zullen echt lijken maar het reisbureau is op het internet niet terug te vinden.
Ik hoop echt dat je me via dit forum op de hoogte brengt van verdere ontwikkelingen.
Patje