Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor de helpers van slachtoffers van seksueel misbruik

Moeder van incest

Sinds 2019 weten wij dat onze jongste dochter jarenlang seksueel misbruikt is door onze zoon.

We hebben ook nog een oudste dochter die ook nooit iets gezien of gehoord had.

Onze kinderen zijn allemaal volwassenen, zijn getrouwd hebben allemaal kinderen. 

Sinds we dit weten is ons leven volkomen op zijn kop gezet, niets is meer normaal en heel mijn verleden is niet wat ik dacht dat het was.

Sinds onze zoon geconfronteerd is door zijn zus,ontkent hij en hebben we sinds 2 jaar geen contact meer met hem.

Onze jongste kleindochter hebben wij nooit gezien of vastgehouden. Ons gezin is verscheurd en hebben moeite om verder te gaan. 

Al vanaf 2019 ben ik op zoek naar lotgenoten, maar het liefst fysiek. Gemeente Rotterdam heeft 6 keer  fysieke bijeenkomsten georganiseerd met een hulpverlener van de Waag. Dat was heel leerzaam en hielp heel erg om elkaar te steunen. 

Na die 6 keer is het gestopt omdat het geld op was. Ik heb nu al jaren contact met een moeder, met de zelfde situatie, en dat helpt.

Bezig met laden...

6 Reacties *

26 januari 2024

Ik heb een vergelijkbare situatie meegemaakt.
Mijn stief zoon nu bijna 40 heeft zijn drie zussen misbruikt
Wat zou mij helpen is een praat groep
Ik woon in Zeeland maar een keer in de drie/vier weken zou ik toch kunnen reizen voor zoiets. Hoe kun ik een praat groep realiseren?
Excuses voor de Nederlandse fouten, ik ben een buitenlandser.

31 maart 2023
Hallo Hetty, bedankt voor de tip om iemand in vertrouwen te nemen. Ik heb toen ik t pas wist mijn schoonzus in vertrouwen genomen maar dat hielp niet echt. Wel een beetje. Mensen begrijpen het niet als slachtoffers niet praten. Ik heb toen psychologische hulp gezocht via de huisarts. Je kan dan wel alles vertellen maar er is gewoon geen oplossing voor. Ik denk herstellingsbemiddeling in hun geval kan werken. Mijn zoon heeft wel schuld bekend aan haar en spijt betuigd. maar wil verder dat niemand dit weet. Mijn dochter wil er ook met niemand meer over praten. Ze is 2 keer in behandeling geweest maar heeft daar niet veel aan gehad. Mij heeft het wel wat geholpen er over te lezen hoe het voor kan komen in gezinnen waar je aan de buitenkant niets kan merken. En hoor wel dat de deksel op de beerput helpen ook niet helpt. Dus het blijft wel moeilijk. Het helpt wel als ik lees dat het best veel voorkomt. Al heb ik dat natuurlijk ook liever niet. Veel liefs en sterkte. Je bent niet alleen
31 maart 2023
Bedankt voor je reactie..is zoooo fijn als er mensen zijn die je begrijpen. Groetjes Hetty
30 maart 2023
Goedenavond Hetty, wat fijn dat je deelt in deze groep. Het voelt hartverwarmend dat je zo achter je dochter staat. Ontzettend moelijk voor jou als moeder deze verscheurdheid. Ik wens je veel kracht en steun van mensen uit je naaste omgeving. Het is niet niks allemaal, maar heel mooi dat je je dochter zo steunt. Goed om zelf ook deze steun te vragen. Ik lees veel kracht in je stukje. Steun om gehoord te worden, herkenning te vinden bij elkaar. Dat gun ik je! Lieve groet, Jorien
30 maart 2023
Hallo Hetty. Ik snap jullie verscheurdheid. Ons gezin heeft dit ook. Bij ons is mijn oudste zoon het die zijn zus heeft misbruikt. En mijn jongste zoon heeft het ook nooit gemerkt. Net als wij de ouders. En het geeft mij een machteloos gevoel. Onze dochter wil het ook geheim houden. Bang voor victem blaming. En mijn oudste zoon wil ook niet dat zijn vrouw het weet. Maar dit geheim is voor mij heel moeilijk vol te houden. Want zij hebben het contact ook verbroken onderling maar niet met ons de ouders. niemand van de verdere familie snapt echter waarom er geen contact is tussen broer en zus en ik voel me gedwongen hierover niet open te kunnen zijn. Ik vind het ook niet goed voor mijn dochter dat ze blijft zwijgen maar ze wil nog steeds haar broer beschermen. Ik kijk zelf ook anders naar mijn zoon. E
31 maart 2023

Als antwoord op door f0329bf8e03343…

Hoi Jo,bedankt voor je reactie en je eerlijkheid. Ik weet uit ervaring hoe dat voelt..zwijgen over dat wat je kapot maakt. Onze dochter vroeg ook in eerste instantie om te zwijgen. Zijn leven mocht vooral niet stuk gaan..de liefde die ze ondanks alles nog voor hem voelt. Na anderhalf jaar zwijgen heeft ze haar broer geconfronteerd, maar in die anderhalf jaar tijd moesten wij ook 'gewoon 'doen of er niks aan de hand was. Dat is zooooo verschrikkelijk!!! Ik had de tussentijd wel een paar mensen in vertrouwen genomen, want anders werd ik gek. Dat is mijn tip aan jouw..neem iemand in vertrouwen. Groetjes en misschien nog eens praten met elkaar? Liefs Hetty