Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Nieuw soort fraude?

Hallo, 

Ik heb hier wat verhalen van jullie gelezen, en nu moet ik zeggen dat ik niet zo erg slachtoffer ben als jullie, maar door dit gedoe, kan er wel iemand heel veel mensen oplichten. 

Maar ik wil wel graag mijn verhaal even kwijt, en ik hoop mensen alert te maken. 

In het kort dus mijn verhaal: 

Er is iemand op facebook marketplace, die advertenties plaatst, voor een nieuwe iPhone 13 Pro max, voor 400 euro. Dat klinkt aanlokkelijk toch? In de advertentie tekst staat, ophalen of verzenden. Als je contact met diegene maakt, geeft hij bijna direct mijn adres. Dus ik krijg allemaal mensen aan mijn deur, die voor een telefoon komen..... De mensen die voor verzenden kiezen, worden dus opgelicht..... 

Ik vind dat echt vreselijk voor die mensen. 

Ik heb zelf contact gezocht met die persoon, ik kreeg dus ook mijn adres, en ik heb aan gegeven dat dat mijn adres is, en dat ze bij mij moeten komen, als ze een probleem met mij hebben, en anders maar een ander adres moesten geven. Dat had totaal geen impact. 

Later heb ik weer contact gezocht met diegene, en heb ik net gedaan of ik die telefoon ging kopen en dan laten verzenden. 2 keer een tikkie gekregen, en net gedaan of het niet werkte. Toen gevraagd om een rekeningnummer, en op welke naam het staat. Ik heb zelfs een telefoonnummer gekregen. 

Voor mij is die naam echt totaal onbekend, en ik dacht dus, misschien kan de politie hier iets mee. Viel dat even tegen, op het politiebureau kwam ik erachter dat diegene heel veel mensen heeft opgelicht, en er eigenlijk niks aan gedaan wordt.....

Ik rapporteer zo vaak de advertentie en verkoper, dat helpt even, maar diegene maakt zo weer een nieuw profiel aan, en plaatst een nieuwe advertentie. 

Ik vind het echt onvoorstelbaar dat iemand zo lang kan door gaan! 

Een vriendin van mij heeft ook contact gehad met deze persoon, en deed ook net of ze de telefoon wilde kopen, zij kreeg zelfs een foto van een id kaart, van waarschijnlijk nog een slachtoffer. 

Ik vind deze situatie echt niet fijn, er heeft laatst een hele tijd een auto voor mijn huis gestaan, met 2 vrij enge mannen in. Op dat moment dacht ik er niet bij na, maar ik had gewoon gelijk de politie moeten bellen. 

Ik zit echt niet lekker in mijn huis, ik ben echt angstig. Ik zou maar eens de verkeerde persoon aan mijn deur krijgen. En de oplichters hebben mijn adres, net datgene waar je je veilig zou moeten voelen..... Ook heb ik een zoontje, met adhd en autisme, je merkt nu echt in zijn gedrag, dat hij last heeft van deze situatie..... 

Ik voel nu al, dat het heeft geholpen, om het van mij af te typen. Ik had trouwens al de tip te gekregen om zoveel mogelijk van mijn eigen informatie van internet te halen. Zodat mijn naam en foto niet gebruikt kunnen worden, of dat het nog veel erger word. 

Ik kan ook erg weinig informatie vinden hierover, en wat er aan gedaan kan worden. 

Bezig met laden...

4 Reacties *

24 maart 2023
Goede waarschuwing. Ik vertrouw dat soort recovery services voor geen meter. Heb je het zelf getest @Graziella? Hoe haalden ze haar pensioen terug? Ik zag ook mensen hackers aanbevelen die je zogenaamd kunnen helpen als je Instagram account gehackt is. Dit is ook scam. Denken mensen nu echt dat zo'n hacker even Instagram gaat hacken om je account te herstellen? Zo werkt het niet.
24 maart 2023
Er is tegenwoordig een nieuwe zwendel, namelijk investeringszwendel die wordt gepleegd via romantische dating. De oplichter laat het slachtoffer geloven dat ze allebei in hun toekomst samen investeren. Deze zwendel vormt een bedreiging voor de samenleving in het algemeen en klachten kunnen worden verzonden naar Amendall .net (The Recovery Company), die geweldig werk leveren bij het volgen van de betalingen die naar deze oplichters zijn verzonden en ze boeken veel vooruitgang met hun inspanningen en expertise. Ze hielpen mijn buurvrouw die al haar pensioen verloor totdat Amendall haar hielp met het terugboekingsproces.
24 maart 2023

Als antwoord op door 72a7e45648f543…

Pas op, want dit soort recovery services zijn meestal een follow-up scam. Je moet dan vooraf betalen in de ijdele hoop dat je geld terug komt. Zoek maar eens op Amendall, dan zie je dezelfde aanbeveling overal opduiken, met steeds een andere afzender.
24 maart 2023
Wat goed dat je je verhaal deelt en dat je het de oplichters moeilijk probeert te maken om nog meer mensen op te lichten. Schrijnend dat de politie niets doet, terwijl er veel meer meldingen zijn. Als je wilt, kun je dat in de pers vertellen, misschien dat ze het dan serieuzer nemen. Vaak doen ze dat als een verhaal in de pers komt. Ik kan je eventueel helpen om de media te bereiken, want ik werkte 20 jaar in de media en ik heb veel contacten. Bij kranten kan het gewoon anoniem. Als je dat wilt, mail me even naar genova@casema.nl . Ik heb ook een site gemaakt voor slachtoffers: www.cybercrimetips.nl . Misschien heb je iets aan de tips. Maar het is best lastig in dit geval, want er is al veel over de oplichters bekend, dus de politie is nu aan zet. Groetjes en sterkte! Maria