Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Geld terug?

Hallo allemaal. Ik ben slachtoffer van datings fraude. zelf heb ik het ver laten komen met financiële hulp tot zo ver dat ik nu schulden heb. De politie zegt wij doen niks en de bank zegt je hebt het vrijwillig overgemaakt. Het zal een civiele procedure worden. Ik heb niet eens het geld dat op te starten. Mijn vraag is. Wie van jullie heeft er wel geld terug gekregen en op welke manier? Of wie van jullie is bezig om een zaak te starten of zit er midden in? Ik ben zo gestresst steeds omdat ik zoveel moet regelen en van een redelijk bestaan naar armoede ben gegaan. Ik weet niet waar ik moet beginnen. Heb aangifte gedaan en de bank weet er van. Ze willen het geld terugvorderen maar dat doet de waarschijnlijk tussenpersoon niet. Voor andere fraude is nu wel een coulance wet dat het vergoed moet worden door de bank maar natuurlijk onder vele voorwaarden. Het is tegen beter weten in misschien… Maar ik heb van mijn 18 gespaard voor mijn geld ( nu 43) en die geen pakt het binnen een paar maanden van mij af. Het voelt oneerlijk. Al krijg ik de helft maar terug ben ik al blij. Kortom wie kan mij advies geven of heeft ervaring? Dank jullie wel. 

Bezig met laden...

22 Reacties *

18 februari 2023
Hi, ik heb 3 jaar geleden ook hetzelfde meegemaakt. Ook ik ben geld kwijt geraakt, maar niets terug gekregen. Je hebt het geld zelf overgemaakt dat is een feit. Sterkte.
17 februari 2023
Hallo. Het is heel erg. Het voelt als straf. Je denkt goed bezig te zijn omdat je wilt helpen en denkt liefde te hebben gevonden. Het is zoveel meer dan alleen het geld. Ik ben heel gestrest. Ik heb net als jij ook maar 200 per maand. Had ook al een brief van de bank dat als ik nog iets overmaakte ik geen klant meer was. Wel pas na alles te hebben over gemaakt en aangifte te hebben gedaan. Daarvoor deed ik nooit zulke bedragen. Ik hoop dat de banken mensen gaan bellen als ze dit zien. Vind het heel erg dat jij dit ook hebt meegemaakt. Ik hoop dat wij er uit gaan komen. Ik probeer positief te blijven. Ik weet vaak alleen niet hoe. Hoe ga jij ermee om?
17 februari 2023

Als antwoord op door 43c9fe7ba37847…

De banken zitten er nu veel meer op. Ze hebben nu speciale fraude afdelingen. Dus de bedragen naar het buitenland worden extra gecontroleerd. Niet dat wij er wat aan hebben maar toch. Mijn bank heeft nog geprobeerd om mijn geld terug te halen uit Zwitserland, wat niet gelukt is. Wel is het ze gelukt om geld tegen te houden wat ik overgemaakt had naar iemand in Turkije. En ja ze willen ons beschermen dus moeten ze maatregelen nemen, want het is echte fraude.
17 februari 2023

Als antwoord op door 43c9fe7ba37847…

Hoi! Ik kreeg ook bericht van mijn bank dat als ik nog een keer geld overmaakte , dat ik geen klant meer was, dat ze mijn rekening zouden verwijderen. Ze hebben me meerdere keren gebeld en ik heb alles verteld. Er werd wel begrip getoond, maar ik werd gewaarschuwd dat ik absoluut geen geld meer mocht overmaken. Ik vind het heel moeilijk om ermee om te gaan. Ik kreeg grote ruzie met mijn man en mijn zoon hierover. Mijn man weet niet alles, alleen dat al ons geld weg is. Ik krijg het elke dag nog te horen. Hij vergeeft en vergeet het nooit meer. Mijn zoon van 40 heeft een half jaar niet met mij gesproken, terwijl we een heel goede band hebben normaal. Vreselijk triest. Nu gaat het gelukkig wat beter. Ik heb er nog steeds nachtmerries van. Ik probeer afleiding te zoeken en er niet teveel meer aan te denken. Alleen elke maand zit ik te rekenen hoe ik alles moet betalen. Ik zit nog zeker 6 maanden in de schuldhulp. Afgrijselijk. Gelukkig heb ik een fijne begeleider met wie ik goed kan praten en die mij helpt met geldzaken en bemiddelt met boze instanties voor mij. Ik heb me opgegeven als vrijwilliger in de bibliotheek als taalmaatje. Daarvoor ben ik in opleiding gegaan en heb veel nieuwe leuke mensen ontmoet. Dat heeft me goed gedaan. Mijn advies aan jou is ook: zoek iets wat je afleiding kan geven. Heel veel sterkte!
17 februari 2023
Ik denk dat je je hoop wel in zee kan gooien. Er is niks wat je kan doen of kan vragen. Ik ben ook veel geld kwijt geraakt door mijn goedgelovigheid vertrouwen etc. Het blijft je eigen verantwoording hoe ku… het ook is. Ik heb hier ook heel veel moeite mee en ben super depressief en zie het leven zo nu en dan totaal niet meer zitten. Gelukkig in deze community kan ik het kwijt en word je niet veroordeeld. Er begrijpen elkaar en geven elkaar steun. Ik hoop echt dat jij hulp mag krijgen en wie weet zijn de wonderen de wereld nog niet uit en zie je een mogelijkheid om je geld terug te krijgen. Mocht dit zo zijn dan hoor ik het graag. Net als alle anderen. Nogmaals sterkte en hoop dat jij, ik en alle anderen die dit is overkomen toch weer wat positiefs in het leven gaan zien. Het is niet jouw schuld dat dit is gebeurd! Dat is een gezegde dat ik hier las en op mijn netvlies hou. Ik hoop jij ook!
17 februari 2023
Hallo, die v mij gebruikt foto's v een ander. Kan niet videochatten ik heb met iemand anders gezocht op instagram en blijkt dezelfde foto's te zijn onder een andere naam. Ik kwam uit in Bangladesh niet in Chicago. Vanaf toen heb ik geen e cards meer gestuurd. Steeds op een andere naam, ook vreemde namen. Ik confronterende hem hiermee en hij was zo verdrietig en boos. Dat ik niet meer naar hem moest zoeken op het net. Beetje bij beetje komt alles uit. Maar nog steeds de goede hoop dat ik het terug krijg. Mvg sabina
17 februari 2023
Hoi Acelya, ik ben ook slachtoffer van datingfraude. Ik herken alles in jouw verhaal. Ik ben ook van geld hebben van een erfenis naar schuldhulp verlening gegaan. Boze telefoontjes van mijn bank die denken dat ik aan crimineel ben dat ik zoveel geld naar het buitenland heb gestort. Boze telefoons van bedrijven en woningburo die willen dat ik achterstallige rekeningen betaal. Ik leef nu van € 200,- in de maand. Alles gaat naar de rekeningen. Het is vreselijk triest dat ik hier in getrapt ben. Ik geloofde echt dat ik mijn geld terug zou krijgen, maar heb nog nooit één cent terug gehad, ondanks vele beloftes. Niemand die je kan helpen. Ik hoop dat ik het op een dag mezelf kan vergeven.
17 februari 2023

Als antwoord op door ebbea2c0874240…

Vind het zo rot voor je. Herken alles wat je zegt. Zoveel stress er nog bij terwijl je verdriet ook hebt en jezelf wel voor je kop kunt slaan. Wij kunnen niet eens wat beginnen omdat we geen geld meer hebben. Dat dit vandaag de dag nog mogelijk is om zo onbekend te blijven in de wereld. Veel sterkte
17 februari 2023
Het zijn zelfs gewoon call centers, die elke vrouw bellen die gevoelig is. Hier staan heeeeel veeeeel van deze verhalen. Ikzelf was er op tijd bij, die van mij betrapte ik gelijk al op een leugen.. Collega is verder gaan wroeten en vond vele dingen zoals fake accounts ed. Helaas 2 jaar terug weer gevallen voor een bandiet een Nederlander, veel geld en goederen kwijt. Deze zaak loopt nog pfff. Ze zijn zo geraffineerd ?. Ik hoop dat je het een plekje kan geven. Moeilijk ik weet, maar laat je niet gek maken en zoek hulp bij slachtofferhulp.
17 februari 2023
Ik weet niet wie die man is. En daarom weet ik niet waar ik moet zoeken. Hij gebruikte foto’s van een ander en kwam zogenaamd uit Zwitserland. Maar ik denk dat hij gewoon uit Nigeria kwam. Hoe ik hier mee ben omgegaan!!! Ik heb professionele hulp gezocht, niemand in mijn omgeving weet hier vanaf. Schaamte en hoe kon ik toch zo stom zijn!! Het duurt lang voordat je dit te boven bent, want je vertrouwen is erg beschadigd. Maar stapje voor stapje gaat het wel iets beter, maar voor mij geen datingsites en geen social media meer.
17 februari 2023

Als antwoord op door abbd84abb3db4f…

Hallo. Ja dat is de ellende. Zeker als niks echt is. Ik denk ook hetzelfde. Scheld mezelf elke dag uit. Het is niet de eerste keer dat ik zoveel deed voor een man dat ik mezelf verloor. Dit keer niet alleen mijn hart vertrouwen en tijd. Nu ook mijn geld en het voelt voor mij ook mijn toekomst. Ik kan niks meer en door de Wajong zal ik ook nooit meer spaargeld hebben. Het zal zeker tijd kosten. En ik moet positief blijven. Wij dames en misschien ook heren kunnen er weer bovenop komen. Denk ook dat het verstandig is van datings sites af te gaan en sociale media. Zins die man mij benaderde via insta word ik nu wekelijks benaderd door rare mannen. Ik heb het nu door en ga ook nergens meer op in.
17 februari 2023
Wat erg dat deze oplichters zo leven, moet vreselijk zijn dat ze zo in die wereld zijn beland!
17 februari 2023
Van hem klopte ook weinig informatie. Hij verspreidde ook veel leugens. Zijn naam was juist maar zijn leeftijd niet. Waar hij zei dat hij woonde, klopte ook niet. Hij bleek zelfs gewoon nog getrouwd te zijn.
17 februari 2023

Als antwoord op door b2468e88bdbc43…

Jee wat heftig. Gelukkig dat je je geld nog terug kan krijgen. Al heb jij ook meegemaakt bedrogen te zijn. Ik weet niks van mijne. Hij zei dat hij voor op missie te zijn gegaan zijn huis te hebben verkocht en zijn kinderen bij oma ondergebracht in Mexico. Hij kon de naam niet zeggen omdat het Spaans voor hem moeilijk Was. Hij zou het adres aan oma vragen en die werd ziek we kregen er steeds ruzie om etc. Heb wel met hem gevideochat dus dacht het is de man van de foto. Dan zouden ze hem moeten traceren via de computer. Ook had hij meerdere bankrekeningen. Nu klinkt dat dom. Maar toen klonk het logisch dat het naar verschillende bankrekeningen moest. Wel Allemaal IBAN en van de ING en RABO. Ik Zal dan via een advocaat de gegevens moeten opvragen en die bankhouders aansprakelijk moeten stellen. Die mogen dat weigeren om De gegevens aan mij te geven. De politie wilde er niet eens een proces-verbaal van maken. Dat heeft de bank voor mij geregeld. De politie wil er niks verder mee doen en de bank kan niks meer doen zeggen ze. Dus het is ingewikkeld en mijn geld is meer dan op. Dan moet ik het zelf betalen. Ik weet het echt niet bedankt voor jou verhaal
16 februari 2023
Helaas ben ik ook slachtoffer van datingfraude. Ik heb aangifte gedaan waardoor het een strafzaak wordt en je geen kosten hebt aan het hele proces. Uiteraard zal dat alleen het geval zijn als er echt een strafzaak van gemaakt kan worden. Ik ben goed bijgestaan door zowel politie als Slachtofferhulp Nederland. De eerste rechtszaak heb ik gewonnen. Hij is veroordeeld tot het terugbetalen van alles wat hij mij afhandig heeft gemaakt. Ondanks dat ik dit zelf heb overgemaakt, onder dwang en valse voorwendselen. Daarnaast moet hij 3 maanden onvoorwaardelijk de gevangenis in en 2 maanden voorwaardelijk. Zelfs heb ik een bedrag aan immateriële schade toegekend gekregen. Hij is echter in hoger beroep gegaan dus ik ben nu in afwachting van die zaak. Die rechtszitting zal vermoedelijk ergens deze zomer zijn. Het gaat hier om een Nederlandse man waar ik 5 maanden een relatie mee had. Hij kwam ook bij mij over de vloer. Ik sta open voor vragen en/of contact. Je kunt mij eventueel een privébericht via hier sturen. Sterkte.
16 februari 2023

Als antwoord op door b2468e88bdbc43…

Bedankt voor je reactie. Mijne ken ik jammer genoeg niet. En al zijn gegevens zijn blijft nu nep. Wel is het naar twee NL bankrekeningen gegaan. Eventueel zou ik het op hun kunnen verhalen. De politie wilde er eerst geen strafzaak van maken. Met hulp van de bank is dat wel gebeurt. Maar als ik verder geen gegevens heb kan ik niemand aanklagen. Bedankt voor je verhaal. Ik hoop dat alles goed komt en je snel de rust terug krijgt
17 februari 2023

Als antwoord op door b2468e88bdbc43…

Ik ook op zelfde redenen. Heb ook aangifte gedaan. Bij mij is Zeeman confronteerd er mee bezig omdat het bij mij ook om een Nederlander gaat. Helaas hebben ze hem nog niet gevonden. Ben eigenlijk benieuwd of het om de zelfde man gaat? Bij mij heeft hij het gewoon van mn rekening gehaald en als ik aan het werk was heeft hij alles van waarde uit mn huis gehaald. Ben ruim 15.000,00 euro aan geld en (emotionele) materiaal kwijt. Is nu ruim 2 jaar geleden en wacht nog steeds?. Bij buitenlandse mannen, Ghana bijvoorbeeld is het moeilijker. Heb ik ook ondervonden, maar voor ik geld stuurde zei een collega dat ze op internet had gezocht en dat het niet goed was. Ook zo'n zielig verhaal van vrouw overleden en kind ziek. Geen geld gestuurd en liefde van zijn kant was gelijk weg. Ben al zo vaak door zulke idioten benaderd en herken het nu wel. Maar heb mijn lesje wel geleerd
16 februari 2023
Nou ik ben vorig jaar veel geld kwijt geraakt. Maar bij wie moet ik het terug halen? De daders zijn onbekend, waar ik het geld naar overgemaakt hebt, is onvindbaar. En ik heb het zelf overgemaakt. Ik heb mijn verlies genomen, en geprobeerd om mijn leven weer op te pakken. Ik weet dat het oneerlijk is wat ze doen, ze hebben misbruik gemaakt van onze gevoelens, maar ik start helemaal niets op. Ik ben bang dat je aan het kortste eind trek en nog meer schulden krijgt. Veel sterkte met wat je ook besluit.
16 februari 2023

Als antwoord op door abbd84abb3db4f…

Hallo. Bedankt voor je reactie. Ik denk dat je gelijk hebt. Ik wil alleen dat het niemand anders overkomt. Ze worden ook steeds beter hierin. Jij ook sterkte met het herstel. Het is niet alleen het geld. Ook dat je vertrouwen is beschadigd en dat je dacht liefde had gevonden. Ik heb geleert dat ik echt eerst blij moet zijn met mijzelf en ook dat ik mijzelf eerst moet helpen voor ik dat bij een ander doe. Hoe ga jij hiermee om? Met dat stuk dat je daar ook bedonderd in bent?
16 februari 2023
Goedeavond Ik heb hetzelfde mee gemaakt in 3 jaar tijd 11 duizend euro armer. Dat ik zelfs met mijn huur achter liep. Ik zit er nog midden in want ik heb nog steeds contact in de hoop dat ik het nog terug krijg. Ik stuur nu 5 maanden geen geld meer maar, er word nog steeds om gevraagd. En hou nou mijn rekeningen bij. Ik hoop dat jij dit wel terug krijgt., suc6 ermee. Mvg sabina g.
16 februari 2023

Als antwoord op door d982f241b5f744…

Hallo. Wat een ellende. Ik heb ook heel lang contact met hem gehouden in de hoop dat ik het terug kreeg en dat ik het mis had. Maar het is echt niet zo. Ze zijn goed. Ga hem blokken. Die van mij vroeg ook steeds meer en meer en ik heb gouden sieraden verpand met emotionele waarde etc. Eerlijk hij zei steeds sorry maar ik wist het niet dat deze rekening ook nog kwam en na deze krijg je het binnen drie dagen terug. Dat wilde ik zo graag geloven dat ik ook bleef geven terwijl ik dacht ik moet stoppen. Omdat ik net als jou al achterliep en de druk van de achterstand ook groter werd. Ik Wil je echt het advies geven niks meer te geven. Mijne weet dat ik gehandicapt ben en leef van de Wajong. Het maakt hem niks uit dat ik bepaalde dingen niet kan kopen. Het zielige aan zijn kant verhaal word opeens een dreig verhaal bij mij. Geef hem aan als je blieft. Zodat hij het niet bij een ander doet. Begrijp mij niet verkeerd ik snap dat je het niet los kunt laten. Maar uiteindelijk ga je nog meer verdriet krijgen en dat zou zonde zijn
28 april 2023

Als antwoord op door d982f241b5f744…

Ik was binnen een half jaar 18000 armer. En ik Heb geen contact meer. Het is overduidelijk een oplichter die van mij. Ik heb aangifte gedaan en de bank ingelicht. Niemand kan wat voor mij doen. Of zoals ik het ervaar ik ben niet belangrijk genoeg. Eigen schuld dikke bult. De politie heeft de zaak al gesloten. Er is te veel werk zeggen ze en belangrijke zaken gaan voor. Snap echt wel dat zaken voor gaan maar op deze manier houd het nooit op. Ik zou je toch het advies geven geen contact meer te hebben. Hij moet zijn zaakjes maar zelf gaan regelen en jij eerst aan jezelf denken. Anders kom je er nooit los van.