Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Eindelijk heb ik het gedurft

Hoi allemaal, 

Een tijd geleden heb ik hier het een en ander met jullie gedeeld. Ik ben de afgelopen maanden in therapie gegaan. Ik vond het moeilijk om de stap te zetten. In eerste instantie was het moeilijk om de ‘dingen’ te benoemen maar het moest wel. Het gaf me veel onrust en het waren zware dagen na een sessie. Maar wat een opluchting is het geweest! Toen het eerste moeilijke woord was uitgesproken, volgde het volgende. Ook zaken die ik niet had verwacht ooit hardop uit te spreken, kwamen er op een gegeven moment uit. 
het was zwaar, ik moest terug naar ‘toen’, maar nu voelt het als een enorme opluchting!

het is niet voorbij, nog lang niet, misschien ook nooit. Maar het uitspreken heeft me iets meer lucht gegeven. 
Als je er klaar voor bent: go for it. Maar wel op je eigen moment! 

Bezig met laden...

4 Reacties *

08 februari 2023
Ik herken dit zo! 3 jaar geleden heb ik ook de stap gezet om naar een professional te gaan. De eerste 2 sessies waren het moeilijkst vondt ik. Maar hoe verder ik er in kwam, hoe makkelijker het ook werdt. Sta nu zelf ook veel sterker in m'n schoenen. Behalve in bepaalde dingen niet. Helaas. ?
02 februari 2023
Hoi Tom-123, wat goed om van je te horen. Heel veel respect dat je met de therapie bent begonnen. Dat is het grootste cadeau dat je jezelf kunt geven in deze situatie m.i. De stap er naar toe is inderdaad mega-lastig. Ik heb er zelf achteraf zo'n 30 jaar over gedaan. In die jaren altijd het gevoel gehad "iets" te moeten delen/bespreken, maar niet weten wat. Er nog niet aan kunnen. Toen de tijd rijp was, trof ik een geweldige therapeut die me stap voor stap dingen liet herinneren én verwerken. Je schrijft onrust! Goh dat weet ik nog zo goed. Je staat helemaal op z'n kop. Weet niet meer goed wat onder en boven is. Alles rammelt. En inderdaad, kleine stapjes. Kleine hoeveelheden informatie, leiden tot meer. Herinneringen van het een, triggeren iets anders. En als je dat, onder begeleiding, de ruimte kunt geven en een plek kunt geven, dan ben je aan het helen. Dat voelt dan niet zo, maar het is wel zo. De hele film moest afgespeeld worden en dat is een hels karwei. Ik snap zo goed waar je midden in zit en heb heel veel bewondering voor je. Hou vol en pak je traject op jouw manier, in jouw tempo en gun jezelf de kans om weer licht toe te laten. Heel veel sterkte en fijn om van je te horen! groet, Edwin
02 februari 2023
Het gaat ook over heel intieme persoonlijke dingen en dat is zo kwetsbaar
01 februari 2023
Wauw, wat super goed van je! Ik was al zo benieuwd hoe het met je ging! En wat fijn dat het lukte om er over te praten