Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Slachtoffer Identiteitsfraude

Op 2 november 2022 heb ik iemand leren kennen via snapchat. Hij heeft mij toen hulp aangeboden om te verdiepen in crypto. Ik moest verschillende accounts aanmaken met mijn eigen persoonsgegevens maar wel met een adres en telefoonnummer van hem. Ook had hij voor mij een outlook e-mail gemaakt waar wij beide toegang tot hadden. De apps waren onderandere crypto.com, whitebit, swissborg, gate.io en BLOX. Ook moest ik een bankrekening openen, dit is gebeurd bij de ASN bank. Ik hoefde verder zelf niks te regelen, hij zou het op zich nemen.

 

Er ging een tijdje voorbij en uiteindelijk ben ik vorige week donderdag gebeld door de ASN bank dat er met de rekening op mijn naam fraude handelingen zijn gepleegd. Dit is nooit mijn bedoeling geweest en ik ben er heel erg van in shock geraakt. Er is geprobeerd telefoonabonnementen en betalingsregelingen af te sluiten. Ik heb met 1 bedrijf (mobiel.com) al contact gehad en die geven aan dat er 8 tot 10 orders geplaatst zijn waarvan er maar 1 is doorgekomen omdat ze al een vermoeden hadden van fraude.

 

De jongen had mij gelijk geblokkeerd maar heeft mij gister opeens weer toegevoegd met een ander account via snapchat. Hij geeft aan dat hij geen slecht persoon is en dat ik hem in deze situatie heb gezet en alles heb opgefockt. Hij probeert mij weer vanalles wijs te maken en vraagt of ik weer 10 cent wil overmaken naar een bankrekening op mijn naam met het begin ES60. Volgensmij duidt dit op een Spaanse bankrekening. Ik doe nu alsof mijn neus bloed maar ga natuurlijk niks overmaken. Ik houd hem alleen aan het lijntje omdat ik morgen om 20:00 aangifte ga doen. Ik heb wel van dit gesprek met het nieuwe account allemaal foto’s kunnen maken dus gelukkig heb ik dat als bewijs.

 

Hij heeft ook een kopie van mijn rijbewijs en paspoort (die heb ik overigens al wel ingeleverd bij de gemeente en nieuwe aangevraagd) maar dat baart mij ook zorgen. Ik denk dat de schade veel groter is dan waar ik nu zicht op heb, ik zie ook door de bomen het bos niet meer van wat ik allemaal moet regelen. Op de website van het CMI heb ik de formulieren al ingevuld en ik ga zoals ik zei morgen aangifte doen. En doordat ik bij 1 app mijn eigen adres heb moeten invullen weet hij die ook. Daar ben ik ook heel erg bang van. Want hij heeft gezegd dat hij bijna naar daar was gereden om chaos te zetten omdat hij zo boos was. Ik ben hier zo bang door geworden, terwijl ik al vanaf het begin heb gezegd dat ik op dat adres niet woon (dit was een leugen maar dit heeft hij wel altijd geloofd).

 

Ik ben er zo erg van geschrokken en neem het mezelf heel erg kwalijk en voel me zo stom. Voor mijn gevoel heb ik het erg zo erg verpest en leef ik nu al een week in een bubbel, ook van schaamte.

 

Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt of heeft iemand advies van wat voor stappen ik nog meer kan ondernemen? Ik zie echt door de bomen het bos niet meer en ben er echt niet goed van.

Bezig met laden...

9 Reacties *

30 oktober 2023

Dit is een soortgelijk verhaal van hetgeen mijn zoon begin 2022 heeft meegemaakt en we zitten er nu nog mee. In zijn geval ging het om een jongen die hij zelfs kende van vroeger en dus vertrouwde. Resultaat is dat hij al 1,5 jaar geen bankrekening meer heeft in Nederland, we maar blijven afwachten maar dat hij tot overmaat van ramp afgelopen weekend in Spanje is gearresteerd terwijl we daar gewoon op vakantie waren met ons gezin. De paniek en stress waren niet te overzien. Hij wilde ook steeds zwijgen uit schaamte gevoel maar dat doen we niet meer. Hij is NIET de schuldige hier, maar dat zijn gegevens nu zelfs in Spanje zijn gebruikt om fraude te plegen toont aan hoe gehaaid en medogenloos deze gasten zijn. Je loopt bij politie in NL helaas van het kastke naar de muur, want je wordt gezien als dader terwijl je slachtoffer bent. Ik ben blij dat ik deze site en groep eindelijk na 1,5 jaar heb gevonden. Doe in elk geval aangifte! Ons werd (zo raar) gezegd dat dat niet nodig was toen maar we gaan het nu met de gegevens uit Spanje toch weer doen. Deze jongen moet worden gestopt.

20 januari 2023
Ten eerste is dit niet jouw schuld. Je stopt je vertrouwen in iemand, die waarschijnlijk op een methodische wijze te werk is gegaan. Ik snap dat dit echt een shock is super stressvol kan zijn, maar het is belangrijk om te weten dat je er niet alleen voor staat. Dit overkomt heel veel Nederlanders elk jaar! Mijn advies zou zijn om aangifte op het politie bureau te doen, zo kan je opgevangen worden door een politiemedewerker. Zij kunnen ook de juiste vragen stellen om een goede aangifte op te stellen. Ik zou daarbij ook benoemen dat u zich bedreigt voelt door de oplichter omdat hij zei dat hij bijna naar u adres gereden was om chaos te zetten. Mocht er dan wat gebeuren of mocht je je onveilig voelen dan weet de politie de situatie, als u dan belt omdat u denk dat hij echt langskomt. Dan kan de politie heel snel schakelen en dan wordt het heel serieus genomen. Verder zou ik aanraden om de bank, de gemeente, de provider te informeren over wat er gebeurd is. Hiervoor is het handig om contact op te nemen met de medewerkers van slachtofferhulpnederland https://www.slachtofferhulp.nl/contact/#neem-contact-met-ons-op Dan sta je niet alleen in het proces. Het lijkt misschien momenteel niet zo. Maar dit definieert niet de rest van je leven. Door de juiste instanties op de hoogte te stellen, kan je hierbij geholpen worden. Zij kunnen erkennen dat dit gebeurt is en dat de data gelekt is, en zo verdere schade voorkomen. Tips voor omgaan met de stress en shock: https://www.slachtofferhulp.nl/emotionele-hulp/stressklachten/omgaan-met-stressklachten/ Zo kan je contact opnemen met medewerkers: https://www.slachtofferhulp.nl/contact/#neem-contact-met-ons-op
20 januari 2023

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Hi super bedankt voor uw reactie, ik heb inderdaad aangifte gedaan gister en dat luchtte heel erg op. De jongen heeft mij gisteravond en vandaag ook dreigende teksten gestuurd dat hij langs zou komen op het adres, het maakt mij zo bang maar de politie neemt het niet echt serieus. Ze zeggen dat het pas bedreiging is als je met de dood bedreigd wordt en dat heeft hij nog niet gedaan. Dit vind ik heel jammer want ik voel me echt onveilig en in paniek..
18 januari 2023
Andrees, ik snap je punt. Ik ben van alles aan het doen en regelen om nieuwe slachtoffers te voorkomen. Via deze weg wil ik je vragen om deze account te rapporteren. Als iedereen een beetje helpt kunnen we scholieren en anderen beschermen https://www.instagram.com/michelledriesen12/
18 januari 2023
Medeleven en begrip genoeg, maar tegelijk is het ook belangrijk om stapje voor stapje te begrijpen hoe deze mensen te werk gaan zodat volgende slachtoffers eerder herkennen dat er iets niet klopt. De politie doet er niet zoveel aan en banken hebben ook geen tijd om elk geval uit te zoeken, met als gevolg dat het verschijnsel steeds erger wordt. Voor middelbare scholieren is scammen bijna een geaccepteerde bijverdienste. Nave17 vertelde dat hij accounts moest openen met een adres en telefoonnummer van degene die hem/haar voor zijn karretje spande.
18 januari 2023

Als antwoord op door 367f170474134e…

Ja klopt dat telefoonnumer en adres heb ik en ga ik ook zeker doorgeven aan de politie, sorry daar heb ik u verkeerd begrepen. Maar ik vermoed dat dit niet de prive gegevens zijn van de dader, maar dat ze dit adres vaker gebruiken voor dit soort zaken.
18 januari 2023
Goed dat je je verhaal deelt hier. Echter, hoef je niet op iedereen hier te reageren. Sommige hebben snel een oordeel. Totaal geen medeleven of begrip. Ik hoop dat ze altijd scherp en slim zijn om niet hierin te trappen. Veel sterkte en succes morgen.
18 januari 2023
Hou oud ben je eigenlijk Nave17, want je naam suggereert dat je nog geen 18 bent. Gingen er niet tientallen alarmbellen rinkelen toen een wildvreemde in Snapchat voorstelde om op jouw naam in crypto te gaan handelen. Of kwam die wildvreemde binnen via een kring van bekenden? Waardoor had je er wel vertrouwen in? Blijkbaar heb je nu een adres en telefoonnummer van hem. Is dat in Nederland? Hoezo ga je morgen om 20.00 aangifte doen? Heb je een afspraak met de politie?
18 januari 2023

Als antwoord op door 367f170474134e…

Mijn naam heeft niks met mijn leeftijd te maken dat ten eerste. En ja ik weet dat ik zelf een domme fout heb gemaakt en neem het mezelf ook erg kwalijk, ik heb al van genoeg mensen gehoord dat het dom is maar het is nou eenmaal gebeurt en ik kan de tijd niet terugdraaien. De alarmbellen gingen pas te laat rinkelen anders was dit alles niet gebeurt. Ja ik heb een afspraak staan voor een aangifte. Van de dader heb ik geen adres en telefoonnummer.