Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

De impact van een oplichting is groter dan alleen het verlies van geld

Na te zijn opgelicht en daarna actief te worden als ambassadeur van Slachtofferhulp kan het niet anders dan dat je je gaat inlezen. Na vele verhalen, nieuwsberichten en persoonlijke contacten ontplooit zich een groot maatschappelijk probleem. Een probleem dat als zodanig niet voldoende wordt onderkent. Wel merk ik dat het besef heel langzaam maar zeker begint te komen, maar zoals ik zeg, heel langzaam. Voor slachtoffers té langzaam.

Mensen die de moed hebben opgebracht om hier, al dan niet anoniem hun verhaal te doen, zijn in mijn ogen helden. Het vergt namelijk de nodige moed om dit kenbaar te maken ook al verschuil je je nog achter een alias. Vaststaand feit, je bent geld kwijtgeraakt aan schorem. Andere bewoordingen mag ik niet gebruiken, maar ik heb er nog een paar. Wist je dat schorem een begrip uit het Joods is? Het is Jiddisch en betekend zoveel als sjkorem 'leugens, leugentaal, leugen', dat ontleend is aan Hebreeuws šəqārím 'leugens'. En dat is waar ze goed in zijn. Door middel van leugens en bedrog je vertrouwen winnen en dan genadeloos toeslaan. Hoe hoog het bedrag ook is dat je kwijt bent geraakt, voor jou is het een vermogen.

Maar zoals ik in de titel al aangaf, de impact is vele malen groter en pijnlijker dan het verlies van geld. Eens kom je tot het besef, "het is maar geld". Sterker nog, daar groei je langzaam wel overheen. Maar waar je soms later nog last van kan hebben is de schaamte en het verloren vertrouwen in de medemens. Geloof het of niet, maar daar is een remedie voor. En de helden van deze groep zijn op de goede weg.

Praat er over! Schrijf het van je af!
Echt, het is het begin van het herstel. Je zult merken dat wanneer je je verhaal in de openbaarheid gooit, of in je familie of vriendenkring je verbaasd zult staan hoeveel van je familie, kennissen of vrienden schoorvoetend zullen toegeven dat het hun ook is overkomen. Ik spreek uit ervaring. Het praten over het gebeuren zal opluchten. En weet je, als je dat nog niet gedaan hebt omdat je bang bent voor reacties als "jeetje, wat stom van je," of "ik had je slimmer geschat..." Ik was daar ook bang voor. 
Na het mijn familie, vrienden en kennissen te hebben verteld kreeg ik aan dat soort negatieve reacties... geen een!

En zou jij die mogelijk wel krijgen? He, sta daar boven. Jij weet beter en bent je verhaal kwijt.
Maar naast schaamte is er ook het verlies aan het vertrouwen in de medemens.
Het helingsproces na een dergelijk voorval waarbij schaamte en het verlies van vertrouwen meespelen is een langdurig proces. Maar het gaat je lukken. Alleen of met behulp van de leden hier en de ambassadeurs, Je staat niet alleen. Maar prop het niet op, hoe sterk je ook denkt te zijn dit kan je sneller de baas worden door erover te praten of te schrijven. En weet je, het klinkt makkelijk, zeker wanneer de wonden nog vers zijn, maar het is slechts geld. Hoeveel het ook was, voor jou is het een vermogen. Wat rest is je doorzettingsvermogen, je familie-, vrienden- en kennissenkring. Gun de daders niet dat ze je leven kapot maken. Werk daar ook niet aan mee. Accepteer dat het geld waarschijnlijk weg is. Zodra je die gedachte omarmt zal je zien dat je anders naar de situatie gaat kijken en je mogelijk op andere ideeën komt. Je gaat weer denken in mogelijkheden. Het zal een lange weg naar herstel zijn, maar zet vandaag de eerste stap. Kijk maar eens achterom, wij lopen met je mee. Tot slot, je zal het ooit gaan vergeten, maar vergeven zal je het de daders nooit. En dat mag.

Bezig met laden...

14 Reacties *

14 juni 2023
[~3916] Nee echt een duidelijk plekje geven is nog lastig. Naast de oplichting speelt er nog veel meer mee. Waarschijnlijk hebben alle problemen ervoor gezorgd dat ik vatbaar werd voor de oplichting. Het vertrouwen in m’n naaste blijft mager tot niets, wel kan ik er iets makkelijker over praten.
19 januari 2023
Beata45, dat kan alleen wanneer de tegenpartij bekend is. In mijn geval (en vele andere, weet ik) ging de transactie via de aanschaf van Bitcoin die toen naar het Bitcoin adres van een (niet bestaande) bank moesten worden gestuurd. Kortom, ze zijn compleet onzichtbaar door de 'bescherming' van de blockchain. En omdat de bedragen zelf zijn overgemaakt, doet de bank niets. Ik wil ovigens expliciet waarschuwen voor bedrijven die beweren Bitcoin transacties te kunnen traceren en je geld terug halen. Dat kan niet en je bent het geld voor hun 'diensten' kwijt. Dit soort bedrijven zijn in mijn ogen erger dan de daders zelf omdat ze verdienen aan jouw ellende en hoop op een goede afloop. Kijk uit!
19 januari 2023
Bent u ooit uw geld kwijtgeraakt aan een oplichter en heeft u nog steeds het bewijs van de transactie die u met de oplichter heeft gedaan? Als dat het geval is, is het nog steeds mogelijk om uw geld terug te krijgen, ongeacht hoe lang de zwendel heeft plaatsgevonden. Ik ben vorig jaar ook mijn geld kwijtgeraakt aan een niet-gereguleerde makelaar en het was door de transactie die ik met hen heb gedaan dat mijn geld kon worden teruggevorderd door een terugvorderingsbedrijf en u kunt ook contact met hen opnemen en vragen voor hun herstelhulp. Ze zijn erg goed en snel in het terugkrijgen van verloren geld van al die online oplichters.
18 januari 2023
Dankjewel Henk vororp je verhaal ik ben zoveel verloren al mijn spaargeld genoeg voor 2 niieuwe auto's. Ik begin er langzaam over heen te komen dat ik geen spaargeld meer heb. Ja net genoeg om de lekkage in mijn huis te betalen. U ook nog sterkte met verwerken.
19 januari 2023

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Dank je [~3980] , had in het begin weinig vertrouwen in clubs als Slachtofferhulp. Een mens kan zich vergissen nietwaar? Het zijn uiteindelijk, naast de positieve feedback van vriendenkring en familie, de mensen (lotgenoten) geweest die erg hebben geholpen met de verwerking. En zie daar, ben nu zelfs ambassadeur. En ja, hier ook het geld van de pensioenvoorziening foetsie. Balen, maar we leven nog en kunnen langzaam maar zeker weer door. Maar het is en blijft een pijnlijke weg waarvoor je sterk in je schoenen moet blijven staan. Dat lukt de ene periode beter dan de andere. Samen komen we er wel.
18 januari 2023
Mooie woorden Henk, voor mij is het nog heel erg vers, en wil het (nog) niet delen met mijn naasten. Waarom niet ? ik denk uit schaamte en mogelijk onbegrip. Wel voel ik me gesteund door de reacties in deze groep, nogmaals iedereen dank hiervoor.... Wie weet ooit ......................
18 januari 2023

Als antwoord op door 5679e58e39a943…

Adviezen zijn welgemeend. Maar alleen uitvoerbaar als je er 100% achter staat. Jij bepaalt wanneer dat is, niemand anders!
19 januari 2023

Als antwoord op door 5679e58e39a943…

Misschien een tip die je kan helpen als je er aan toe bent; ik heb het opgeschreven en toen verstuurd naar me vriend die naast me zat. Dat hielp heel erg! ✨
14 juni 2023

Als antwoord op door 5679e58e39a943…

[~6036], in januari maakte je ons deelgenoot van een ingrijpende gebeurtenis waar je nog niet over kon praten. Was even benieuwd, hoe gaat het nu met je?
18 januari 2023
Mooi verwoord Henk. Helaas kreeg ik in de omgeving wel te maken met negatieve reacties toen ik erover sprak. Vooral onbegrip speelde een rol. Het hele oplichtingsverhaal heeft ervoor gezorgd dat ik ook het vertrouwen kwijt ben in de mensen die dichtbij me staan… Dit komt wel weer goed, maar ik heb nog een lange weg te gaan. Ooit kan ik terugkijken op het hele verhaal en het positieve ervan inzien. Daar ben ik van overtuigd…
14 juni 2023

Als antwoord op door f490318e9a7241…

[~5776], in januari schreef je dat je geconfronteerd werd met negatieve reacties. Heb je dat inmiddels een plekje kunnen geven?
18 januari 2023
Mooi geschreven & herkenbaar. Ik liep er een jaar mee rond, ik ging eraan onderdoor, tot ik niet meer kon vertelde ik het me vriend. En tot grote verbazing vond hij me niet dom maar snapte het volkomen & steunde me direct! Zo fijn. Erna ook meerdere mensen verteld en ontving veel steun. Het delen met je omgeving & hulp zoeken en acceptatie doet wonderen!
18 januari 2023

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Mooi zo! Realiseer je wel dat het ook kan gaan zoals KatinkaJB hieronder beschrijft. Die ontving helaas geen steun. Toch blijf ik er bij dat het van je af praten of schrijven de manier is om het te verwerken. Eigenwaarde is hierbij heel belangrijk. Maar wat fijn dat jij er niet alleen voor stond. Dat gun ik ieder slachtoffer. En doet de nabije omgeving het niet, zijn wij er altijd nog voor steun of een luisterend oor.
18 januari 2023
Mooi geschreven Henk. De impact is groot. Voor sommige slachtoffers waaronder ik, zit ik voor een aantaal jaar in een financiële gevangenis. Dat is heel moeilijk mee te leven of te accepteren.