Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van whatsapp-fraude

Ik schaam me zo omdat ik me zo heb laten misleiden

Ook ik wil mijn verhaal met iedereen delen. Ik ben ook slachtoffer geworden en ik wil hiermee zo veel mogelijk mensen waarschuwen tegen dit soort praktijken en leed voorkomen.

9 januari 2023 kreeg ik uit het niets een sms dat “mijn dochter” haar bedrijfstelefoon was gevallen en met het nieuwe leen toestel kon ik haar toevoegen op mijn whatsapp. (Mijn dochter werkt op een dierenkliniek en doet daar de inkoop en administratie). Dit heb ik gedaan en er volgde een berichtje dat heel het beeldscherm stuk was. Daarna zaten er een aantal uren tussen voordat er via “haar” whatsapp een berichtje kwam. Of ik even tijd had. Het was rond etenstijd en ik zei dat ik even druk was. Later die avond kreeg ik een nieuw berichtje dat “mijn dochter” met een probleem zat. Ze moest een internetbetaling doen voor een bepaald tijdstip maar kon niet inloggen met haar bankapp. Of ik het even wilde voorschieten en het zou snel weer teruggestort worden op mijn rekening. Het ging om een bedrag van € 2894,55. Omdat ik in de veronderstelling was dat het een bedrijfsmatige factuur was, heb ik nergens naar gevraagd en het bedrag via een link (betalingsverzoek) overgemaakt. Er werd naar een bevestiging gevraagd en ook deze heb ik gestuurd. Ook makkelijk voor mezelf dacht ik.

Er volgde wat appjes dat het gelukt was en dat “ze” het bedrag ontvangen hadden maar dat er nog een factuur open stond van € 2053,82 en of die ook betaald kon worden. Geen moment twijfel dat het niet om mijn dochter ging heb ik ook aan dit verzoek voldaan. Ik moest zelf de andere dag heel vroeg op i.v.m. mijn werk en ben met een laatste appje dat alles snel weer teruggeboekt zou worden op mijn rekening naar bed gegaan.

De volgende dag werd er pas laat in de middag weer contact met me op genomen. Ik was zelf net klaar met werken en dacht dat ik mijn dochter wel zou spreken in de loop van de dag. Er kwam nog een verzoek om een allerlaatste factuur even voor te schieten. Ik stuurde mijn dochter dat ze me kon bellen om toch even uit te leggen waar deze facturen allemaal over gingen, maar was zelf nog onderweg van mijn werk. Toen ik thuis was zag ik op mijn telefoon verschillende oproepen van het nieuwe telefoonnummer van haar. Ik belde terug maar kreeg natuurlijk geen respons aan de andere zijde. Toen werd er druk gezet via whatsappberichtjes. “Mijn dochter” was even heel druk en had het bedrijf dat geld verschuldigd was aan de lijn en deze laatste factuur moest voor 15.00 uur betaald zijn. Het ging nu om een bedrag van € 3860,00. Dus uiteindelijk heb ik ook snel gereageerd door de betaling voor te schieten.

En toen begon het langzaam een beetje onwerkelijk te worden. Ik belde mijn dochter nogmaals maar kreeg geen gehoor op haar privé-nummer. En weer kwam er een betaalverzoek van de bedrijfstelefoon van mijn dochter.” De aller allerlaatste” en het moest snel gebeuren want “het bedrijf wacht op bevestiging”. Het ging nu om een bedrag van € 1100,00.  Dit bedrag heb ik uiteindelijk niet betaald.

Ik appte nu mijn dochter op haar privé-telefoon en ze belde me meteen. Gelijk actie ondernomen en contact met de ING-Bank gemaakt. 

Alles doorgenomen met mijn bank , afdeling fraude, en het advies aangifte bij de politie te doen. De fraude-bankmedewerker zou zijn best doen het laatste overgemaakte bedrag tegen te houden, omdat er een korte tijd tussen het overmaken en contact met de bank was geweest.

En nu komt het: Ik werd nog geen half uur later opgebeld door een man met buitenlands accent die me verder wilde helpen met het rechtmatig terugkrijgen van mijn geld. Of ik 1 euro over wilde maken naar een willekeurig familielid, zodat ik zou kunnen zien of ze mijn bankrekening intussen al geblokkeerd hadden.  Ik heb gelijk de verbinding verbroken en de ING ingelicht. Bleek inderdaad geen telefoonnummer van de ING.
Helaas heb ik van ING niets meer gehoord daarna. Uiteindelijk heb ik na een aantal dagen zelf gebeld met de ING met de vraag of het laatste bedrag nog teruggeboekt kon worden .Het antwoord was… nee helaas, u heeft het zelf overgemaakt….

Ik vroeg of ze dan een procedure konden starten om de NAW-gegevens te achterhalen van de oplichters, en of ik eventueel in aanmerking kon komen voor een coulanceregeling maar dan moest ik maar contact opnemen met de serviceafdeling de volgende dag, terwijl ik die juist aan de lijn had. ING doet weinig voor gedupeerden, begrijp ik nu.

Een en ander is nu in werking gezet om toch te proberen het verloren geld te verhalen, totaal hebben de oplichters mij € 8808,37 afhandig gemaakt.

Het hele gebeuren blijft maar in mijn hoofd malen.: Waarom heb ik het niet doorgehad dat het om oplichterij ging? Waarom heb ik niet alles eerst geverifieerd bij mijn dochter? Waarom heb ik niet even de tijd genomen en me op laten jagen door deze criminelen... En telkens kom ik bij dit antwoord uit: Ik dacht dat ik mijn dochter hielp…..

 

 

Bezig met laden...

20 Reacties *

19 januari 2023
[~4411] heb je al antwoord van de ABNAMRO? Als dat traject is gelopen rest alleen nog KIFID. Dat is de club die wonderbaarlijk genoeg volgens het door mij geplaatste artikel, de bank een keer in het ongelijk gesteld heeft. "ING moet een echtpaar dat slachtoffer werd van ’spoofing’ toch vergoeden, omdat de gedupeerde klanten „niet grof nalatig” zijn geweest. Dat heeft de geschillencommissie van financieel klachteninstituut Kifid bepaald." Het gaat om nuances maar deze mensen kregen hun geld terug. Geen garantie, maar toch... het heeft allemaal wel tijd nodig dus je zal geduld moeten hebben.
19 januari 2023
Nieuwe contract adres van ING voor klachten over oplichting is Fraude@ing.nl
18 januari 2023
Dank je wel Henk
18 januari 2023
Dank je wel Henk voor je reactie. Ik heb wel mijn rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld maar de juriste bleek ook tegen veel tegenwerking van de ING op te lopen. Alleen het boven water halen van de NAW gegevens bleek heel lastig of ondoenlijk. Het lijkt soms wel of de criminelen beter beschermd worden. Een soort van omgekeerde wereld. Ik heb het zelf na veel schuldgevoel en verdriet besloten achter me te laten en er geen energie meer in te steken. Wens anderen wel heel veel succes!
18 januari 2023
Lees mijn bericht van 17 januari nog even. Daarin staat precies het traject beschreven wat ik bij de ING doorlopen heb. Vragen? Stel ze gerust.
17 januari 2023
@Joos net nog eens je verhaal gelezen. Om op de lijn van Emma te blijven, het is frustrerend dat banken blijkbaar op ieder geval anders reageren. In het ene geval wel coulance, in het andere geval een bot nee. Dat terwijl we weten uit de cijfers, dat het aantal incidenten (lees verwoeste levens) blijft toenemen. Slachtofferhulp heeft nog genoeg te doen. Als ik daar als ambassadeur een steentje aan kan bijdragen, graag. Update: Ik geloof niet in toeval. Maar dat is een ander onderwerp. Na het bovenstaande te hebben gepost lees ik net dit nieuwsbericht. Hoezo met twee (of meer) maten meten? https://www.telegraaf.nl/financieel/1980567215/echtpaar-trapt-in-spoofingtruc-ing-moet-schade-van-5495-toch-vergoeden
18 januari 2023

Als antwoord op door 2f86341e0e8247…

Henk, ik ben de man van Emma, Ik heb net de aflevering van Radar bekeken, echt schrijnend deze verhalen allemaal. Onbegrijpelijk dat dit allemaal zo maar kan gebeuren en dat er vanuit hogere instanties niets aan gedaan is tot nu toe, en waarschijnlijk nog lang gaat duren vooraleer en wel iets aan gedaan gaat worden. Ook ik wil een steentje bijdragen op wat voor manier dan ook om dit te stoppen of tegen te gaan. Ik heb tegen mijn vrouw gezegd dat we door gaan tot we niet verder kunnen, niet zo zeer om de centen terug te krijgen die ze ons afhandig hebben gemaakt (als zelf je eigen bank niet mee wil werken zal dat een zeer lastige opgave zijn) maar meer om deze criminelen te stoppen, en mensen ervoor te behoeden om in deze doortrapte praktijken mee te gaan. Wij gaan zeker een klacht indienen bij de ING bank, en verder ons beraden op welke vervolg stappen we kunnen nemen. Mocht iemand tips hebben of een idee hoe een en ander aan te pakken, dan houden wij ons zeer zeker aanbevolen.
19 januari 2023

Als antwoord op door 2f86341e0e8247…

Beste Henk, ik weet eigenlijk niet zo goed welke stappen ik zou kunnen ondernemen. Ik heb aangifte gedaan, de gegevens díe ik had doorgegeven aan de politie en aan de ABNAMRO.
17 januari 2023
Ook in mijn geval zijn de oplichters niet te traceren. Het enige dat ik weet is dat mijn geld ergens in Spanje rondwaart. Ik ben zelf lid bij de ABNAMRO-bank. Zij hebben wel redelijk op tijd in de gaten gehad dat er te grote bedragen van mijn rekening werden geschreven en mijn rekening geblokkeerd, maar ik ben toch €2500 armer. En omdat ik, in mijn goedgelovigheid (lees: naïviteit) mijn gegevens zelf heb gegeven, krijg ik geen cent terug. Opgelicht of niet…. En terwijl ik dit beschrijf borrelt mijn gevoel van stommiteit en schaamte toch weer op. Grrrrrr!
17 januari 2023
Helemaal mee eens. Maar er zijn oplichters die niet te traceren zijn. Zoals in mijn geval. Kreeg vanuit deze community de tip om de uitzending van Radar terug te kijken. Naar aanleiding van dit programma contact opgenomen met de advocaat. We gaan met vier slachtoffers een zaak starten. Dit was die uitzending: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/fraudeurs-hebben-vrij-spel-op-illegale-cryptobeurzen-door-gebrek-aan-toezicht-van-dnb/
17 januari 2023
Beste Emma, "Mogelijk een organisatie oprichten die de banken gaat verplichten om actie te ondernemen tegen dit soort oplichting." Ik volg de ontwikkelingen op dit gebied nauwgezet. Zo weet ik dat men bezig is met een verandering van handelen door de banken. Maar op welke termijn? Dat is slechts gissen. Maar dat het steeds meer in de belangstelling staat is een ding wat zeker is.
17 januari 2023

Als antwoord op door 2f86341e0e8247…

Mijn man en ik hebben de afgelopen week veel gelezen over de fraude ontwikkelingen. Het programma van Kassa afgelopen jaar is een aanzetje. Wij vinden het gewoon belachelijk dat er op zo'n manier misbruik gemaakt kan worden van mensen die hun geld met hard werken bij elkaar gespaard hebben, en er totaal geen manier bedacht is om geld wat onterecht ontvangen is door de oplichter terug te vorderen is binnen een bepaald tijdsbestek. Hopelijk gaan er veel mensen die dit meegemaakt hebben in opstand komen.
17 januari 2023
Lieve Emma, wat een verhaal. Er spreekt veel liefde voor je dochter uit; onvoorwaardelijk! Daar maken fraudeurs misbruik van; daar heb jij geen schuld aan. Het geld wat je kwijt bent is een zure bijwerking en je vertrouwen in de mensheid loopt een deuk op. Ikzelf ben, op een andere manier dan wel, goedgelovig in het verhaal van anderen getrapt en ik had zelfs nog een raar onderbuik gevoel. Maar goedgelovigheid stond bovenaan en in jouw geval, als het om je kind gaat, is het helemaal niet meer dan logisch! De schaamte slijt. Ik kon het niet geloven, maar het is waar. Nooit helemaal, maar je leven wordt weer leefbaar. Ik wens je enorm veel kracht en sterkte!
17 januari 2023
Beste Emma, ik weet het, het is een open deur, maar schaamte is nergens voor nodig en ondermijnt alleen je gezondheid. En banken, met name de ING....? Waardeloos! Bij mij ging de oplichting wat anders maar ben uiteindelijk €50.500 kwijtgeraakt. En waar schermt de ING mee, na net als jij jaren klant te zijn? Tja, u heeft het zelf overgemaakt, dus hoeven we niets te doen. Geen coulance, geen hulp. Vecht je verder, dan komen ze na de fraudeafdeling met het adres van de directie. Die overigens op dezelfde manier reageren. Om het je lastiger te maken, men neemt 6 weken de tijd om op je meldingen te reageren. Je moet dus een lange adem hebben. Volgend station is het KIFID. Zogenaamd een onafhankelijke club, maar daar heb ik zo mijn twijfels over. Te veel zaken worden afgedaan in het belang van de desbetreffende bank. Kortom, het is slikken, maar ga er van uit dat het geld weg is. Een harde les maar jezelf iets kwalijk nemen helpt ook niet. Ik wens je oprecht veel sterkte, Emma.
17 januari 2023

Als antwoord op door 2f86341e0e8247…

Beste Henk, zeer zeker een harde les, ik zat al te denken om een klacht in te dienen bij ING. haalt waarschijnlijk niets uit, maar toch. Mogelijk een organisatie oprichten die de banken gaat verplichten om actie te ondernemen tegen dit soort oplichting. Groet Emma
17 januari 2023
Dank u wel voor jullie reacties. Het zal zeker tijd nodig hebben om dit alles achter me te laten. Het blijft maar in mijn hoofd spoken dat er zulke gewetenloze mensen bestaan die gewoon wachten tot ze beet hebben en nog schaamteloos na het overmaken van het geld van hun slachtoffer durven bellen, zich dan voordoen als een medewerker van de ING bank en nog meer geld proberen los te peuteren. En dan de ING bank zich afdoet met " U heeft het zelf overgemaakt! We kunnen weinig voor u doen " Bouw een veiligheidsconstructie in het betalingsverkeer zodat er altijd een bedenktijd is om geld terug te vorderen, denk ik dan. Maar dat zal wel te simpel gedacht zijn van mij. Het weg zijn van het geld is natuurlijk erg, maar als ik eerlijk ben is het gevoel hier ingetrapt te zijn veel nog vele malen drukkender. Tijd heelt alle wonden wordt er gezegd, maar gelukkig kan ik ook relativeren en blij zijn dat ik en mijn dierbaren gezond zijn en we eerlijke mensen zijn. De maatschappij zal nog maar moeten bewijzen of er ook rechtvaardigheid bestaat.
17 januari 2023
Goedemorgen Emma9, Allemachtig wat erg weer! Nu komt alles ook weer bij mij boven. Dit is mij nl ook overkomen. Weet precies hoe je je voelt en dat is niet 123 over. Stond ook voor mijn pensioen, dus spaarcentjes verdwenen.? Wens je ook sterkte!
16 januari 2023
Hallo Emma, Ik heb ongeveer een jaar geleden ongeveer hetzelfde meegemaakt. Ik heb ook via de ING 2 keer een bedrag overgemaakt naar de SNS en de KNAB bank. Totaal ruim €4.000 zogenaamd voor mijn zoon die problemen had die snel opgelost moesten worden. Daar zit het gevaar in. Als moeder reageer je direct en dan treedt het oerbrein in "kind in nood dus direct actie". Ik was heus wel op de hoogte van allerlei zaken en vind mezelf niet dom maar het is toch gebeurd. Voel je vooral niet schuldig, het kan iedereen overkomen. Ik had veel moeite met het krijgen van de NAW gegevens en heb uiteindelijk besloten om hem te laten zitten en achter me te laten. Dat is een keuze maar begrijp ook dat je door wilt vechten. Wens je sterkte! Hartelijke groeten, Thalia
16 januari 2023
Beste Emma, heel veel sterkte, heb dit ook meegemaakt in 2020, 4500€, had meer kunnen zijn, gelukkig had ik een dag limiet en in paniek wist ik niet hoe ik het moest verhogen, gelijk gebeld met de INGbank, tot op heden niets gekregen. Je bent niet de enige en je hoeft je niet te schamen, zij moeten zich schamen dat zij ons “moeders” zo oplichten. Succes met alles en groetjes van mij
16 januari 2023
Beste Emma, Ik voel zo met je mee. Heb een soort gelijk verhaal Veel geld over gemaakt en gedacht dat het voor mijn zoon was. We zijn gewoon kwetsbaar als moeder Heb mij zo lang geschaamd en machteloos gevoeld. Ben er lang mee bezig geweest en dat heeft uiteindelijk zijn vruchten afgeworpen. De daders zijn voor de rechters gekomen. Heb de zaken gewonnen Maar nog geen cent terug gezien. Dat gaat ook nog een lange weg worden We blijven geduldig Veel kracht en sterkte gewenst Het komt goed Warme groet Van Marja