Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Mijn verhaal

Ik had een bijbaantje gezien, online via google gevonden, om vanuit huis te werken. Website zag er goed en betrouwbaar uit. Communicatie ging eerst per e-mail (zelfs een sollicitatieformulier moeten invullen).

Sinds 6 december 2022 deed ik dat werk. Het bedrijf (Centrale Tradework) zegt dat alles wit is, en ook niets met witwassen of crimineel geld te maken heeft. De taak was: bedrijf stort geld op mijn bankrekening en ik mocht een deel ervan houden en van de rest moest ik bitcoins kopen via Bitpanda en dan doorsturen naar het adres dat ze me gaven.

Ik ben erin getrapt. Mijn rekening is door de Rabobank geblokkeerd. Ik kan er nog steeds niet bij dat ik er met mijn voeten ben ingetrapt. Ik voel me dom en heel stom. Ik schaam me ook erg. Ik ben erg van streek. En als iemand er iets van zegt, kan ik meteen beginnen te huilen. Ik slaap 's nachts niet veel meer, en het spookt de hele tijd door mijn hoofd.

Heb vanmorgen telefoon gekregen van de politie omdat ik aangifte wil doen tegen dat bedrijf… waarschijnlijk kan ik geen aangifte doen omdat er een onderzoek loopt (ik ben slachtoffer en schuldige). Dat is tegenstrijdig. Wel is er en afspraak gemaakt, en dan wordt er gekeken wat ze wel voor mij kunnen doen.

Bezig met laden...

5 Reacties *

18 januari 2023
Ik wordt heel vaak gebeld uit de hele wereld maar zogauw ze over bitcoins beginnen gooi ik op en blokkeer het nummer. Ze bellen nu alleen ook met 06 nummers dat is wel heel vervelend die neem je op. Ik trap er niet in oplichters.
18 januari 2023
Wat erg voor je, ik zit in een soortgelijke situatie en wens je heel veel sterkte ? hoop dat je toch aangifte kan doen!!
16 januari 2023
Hoi Jolein, Wat vreselijk voor je. Ik kan me voorstellen dat je hier heel erg van baalt. Ik hoop dat je er snel weer bovenop komt. Heel veel sterkte toegewenst
16 januari 2023
"Website zag er goed en betrouwbaar uit." Welke website was dat? "De taak was: bedrijf stort geld op mijn bankrekening en ik mocht een deel ervan houden en van de rest moest ik bitcoins kopen via Bitpanda en dan doorsturen naar het adres dat ze me gaven." Waarom dacht je dat dat werk was? Dat geld was waarschijnlijk afkomstig van mensen of bedrijven die opgelicht zijn. Jij fungeert vervolgens als zogenaamde money mule. Je levert immers hand- en spandiensten voor witwassen, dus logisch dat de politie je aanvankelijk als verdachte of medeplichtige ziet. Vertel je verhaal waar maar kan, om andere mensen te waarschuwen.
16 januari 2023
Wat verschrikkelijk Jolein. Ik snap je gevoelens heel goed. Tegenwoordig zijn ze zo goed hierin. Eigenlijk niets is te vertrouwen. Ik ben bang voor alles nu. Heel veel sterkte.