Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Gebruikt als geldezel

Ik ben als geldezel ingezet voor een groot netwerk op social media. Ik heb een bedrag betaald om te beleggen, er is een bitcoin cripto app/account voor mij aangemaakt. Vervolgens hebben ze een bedrag op mijn rekening gestort die ik door moesten storten naar mij account. Toen hebben ze het bedrag doorgeboekt en het is niet te traceren naar wie of wat. Ze hebben iemand opgelicht en het geld op mijn rekening laten storten.

Mijn rekening is door de bank geblokkeerd. Nu zijn ze onderzoek aan het doen.

Iemand die in zo'n soort situatie heeft gezeten? Wat voor straf heb je  als geldezel gekregen?

Bezig met laden...

26 Reacties *

18 maart 2023
Vraagje kan je die basisrekening of convenant rekening gewoon aanvragen dan of moet dat via een hulporganisatie wie weet dat?
19 maart 2023

Als antwoord op door 0d827ec2edd04c…

Je kan een basis bankrekening aanvragen. Maar ikzelf heb gelukkig een bewindvoerder kunnem vinden die me wou helpen. Die helpt mij nog nu 7 jaar. En met 6 jaar gaan wr proberen een eigen rekening teopenen
09 januari 2023
Na wie heb je een prive bericht gestuurd
09 januari 2023

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Naar de nieuwe deelnemer in de groep.
09 januari 2023
Goedenavond, Jouw verhaal lijkt heel erg op mijn verhaal. Ben benieuwd of we door dezelfde persoon zijn opgelicht. Vreselijk hoe ze met mensen omgaan en doen alsof wat ze doen goed is. Ik ga ook aangifte doen en mijn rekeningen zijn ook geblokkeerd. Heb ook kinderen. Ik moest ook eerst swissborg downloaden en toen werd het kraken. Deze hebben ze vervolgens helemaal leeg gehaald en account gewist.
09 januari 2023

Als antwoord op door 8ee5b90ad95f49…

Hoi, ik heb je een privé bericht gestuurd. Vreselijk zijn ze.
12 januari 2023

Als antwoord op door 8ee5b90ad95f49…

wat een verhalen, niet te geloven hoe mensen zo kunnen zijn.
27 december 2022
Evr is niet levenslang. Ook meestal 8 jaar, maar in veel gevallen wordt het verkort naar 6. Ik wacht op reactie van de bank nog. Als ik jullie verhalen lees, denk ik dat ik ook een evr registratie krijg. Ik baal hier zo van. En durf het met niemand hierover te hebben
27 december 2022
Oh dat wist ik niet eens, alleen inderdaad dat ivr 8 jaar duurt en evr levenslang is. Ja kon het ook niet geloven en nja het ziet er nog steeds wel diep in maar uiteindelijk leer je ermee omgaan ;) zijn er nog vorderingen bij jou geweest? groetjes!
27 december 2022
Hoi Cath, bedankt voor je reactie en toelichting. Hetzelfde verhaal als ik. Alleen mijn app was Swissborg. Ik ben benieuwd of ik de betalingen kan traceren. Zelf heb ik ook betaald om mee te doen. Jij ook?Had je nog bewijs van de communicatie tussen jou en de oplichter? Bij welke bank zat je als ik vragen mag?
27 december 2022

Als antwoord op door b6c78cd686ab48…

Ik heb niks betaald. Die gene heeft het altijd op mijn rekening gestort. Dus niks was van mij. Ik heb alle communicatie foto's van gemaakt. En toendertijd naar mijn advocaat gestuurd. Ik gebruikte toen de grip app via abn geen idee of die nog bestaat
27 december 2022
Hallo, Ik ben zelf bijna een jaar geleden als geldezel gebruikt. Maar dan via iemand via instagram. Hij gint accounts voor mij aanmaken via litebit bitcoin en ga zo maar door. De gene die mij heeft gebruikt. Heeft ook iemand anders gebruikt. En geld van die gene gestolen hoogst waarschijnlijk en op mijn rekening gezet. Want er werd aangifte gedaan tegen mij. Terwijl ik het niet had gedaan. Lang verhaal kort. Zelf kunnen traceren door een app die je kan downloaden om je uitgaves bij te houden. Kwam ik er dus achter dat hij geld had gepint in amsterdam. Aangifte is nu wel ingetrokken. Omdat ik via toen nog de bank het geld heb laten terug storten. En zelf wat heb bijgelegd. Geen schulden gelukkig. Maar sta wel tot me 29ste op de zwarte lijst. Ben nu 23.5 jaar. Ik kon wel een speciale rekening aanvragen. Maar heb er zelf voor gekozen om onder bewind te gaan. Voordeel ik verdien goed. Dus kan sparen voor een huurplekje ( want je kan dus geen hypotheek aanvragen) en meestal als ik bijv iets wil drinken met vriendinnen kan ik dat vragen voor geld. Puntje bij paaltje ben ik er heel goed van afgekomen. Een hele domme fout waar ik zeker goed van heb geleerd. Want had de aangifte wel doorgezet geweest had ik misschien me baan wel kunnen verliezen i.v.m. VOG. En ik raad je aan. Doe je verhaal NIET bij de krant. Heb ik ook gedaan. Na een jaar is het nog niet gepubliceerd. En hij had wel een stukje toegestuurd hoe het werd. Maar zelfs daarin herkende ik me soms niet echt. Is wel annoniem en een fake naam. Als je iemand wil hebben om te praten. Voel je vrij om een berichtje te sturen!
27 december 2022

Als antwoord op door a929b3d42ecd47…

Hoi Cath, Ik heb wel een bedrag moeten betalen voor het doen van ''beleggen' (bitcoins). Naar een ing rekening, waarschijnlijk is deze rekening ook van een geldezel. Ze zijn nog steeds actief op social media. Ze hebben een paar dagen geleden nog gepost. Het doet mij veel pijn dat ik in deze situatie zit en niet meer terug kan draaien. Ik zit bij een andere bank. Ik hoop dat ik deze bank kan behouden.
24 december 2022
Ik kan me ook helaas vinden in dit verhaal maar wel in een andere setting. Mijn neef liet mij geld pinnen wat ik dan van hem kreeg zodat hij het later bij me op kon halen, waren geen heftige bedragen (40,80,100,500) dus zag er niks crimineels achter. Tot dat in gebeld werd door de ing dat er iemand had gebeld ivm met fraude en dat mijn rekening werd geblokkeerd.. ze raden mij aan om naar de politie te gaan en aangifte te doen tegen mijn neef dus zo ge zegt zo gedaan, ik heb mijn verhaal gedaan en gelukkig is de zaak geseponeerd. Ik had dan wel geen zaak maar het kosten mij wel heel veel moeite weer een rekening te mogen openen. kosten mij in totaal 6 maanden dit allemaal te regelen, ik sta dan ook op de IVR lijst en mag 8 jaar geen rekening openen, hypotheek aanvragen en een spaarrekening hebben, als je als geld ezel bent gebruikt mag je idd nergens een rekening openen, maar je mag wel een aanvraag doen voor een convenante rekening (gewoon een rekening zonder spaar) want elke Nederlander moet recht hebben op een rekening. na afwijzing van andere banken verzameld te hebben heb ik dus na maanden genoeg bewijs kunnen leveren van de nood van mijn rekening aangezien openstaande rekeningen natuurlijk gewoon doorgingen en dus schulden opgebouwd heb. Ik kan niet anders zeggen dat het een eindeloze rit is van stress, zorgen en verdriet want je word toch beperkt, maar wat ik wel weet is dat het hoe dan ook goedkomt! ik zag door de bomen ook even het bos niet meer maar het komt echt allemaal goed! groetjes, kenza
25 december 2022

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Hoi Kenza, bedankt voor je reactie. Wat heftig. Je eigen familie brengt je in problemen. Maar je schrijft ivr. Bedoel je evr? Want alleen met een evr lukt het niet om bij een andere bank rekening te openen of hypotheek aan te sluiten.
24 december 2022
Oh wat erg zeg. En heeft het zo lang geduurd voordat je een oproep van de politie kreeg? Welke bank was het trouwens? Ik moet kijken hoe het bij mij gaat lopen. Ik heb alle communicatie nog en betaalbewijs. Ik ben nog jong en een kind. En wil graag een huis kopen etc vandaar dat ik die 8 jaar wil aanvechten. Moest je ook het bedrag terugbetalen aan de mensen? Sorry dat ik veel vragen stel Ann. Ik ben 24/7 hiermee bezig en heb mijn omgeving nog niet ingelicht. Ik schaam me dood. Ik wacht nog op iemand van slachtofferhulp. Elke keer wordt de afspraak verzet.
24 december 2022

Als antwoord op door b6c78cd686ab48…

De bank heeft aangifte gedaan en toen heb ik de politie gebeld en ze konden het gelukkig nog staken ik zou als ik uw was nog de politie bellen want als ze eenmaal bezig zijn met het onderzoek kunnen ze niet staken en ik de bank waar ik zat was abn amro en ing de abn amro doet het niet meer ik sta op de externe lijst en ik heb gelukkig nog steeds me ing
24 december 2022

Als antwoord op door b6c78cd686ab48…

Ik heb gelukkig niks hoeven betalen want degene die opgelicht was had geen aangifte tegen mij gedaan dus gelukkig ben ik der goed mee af gekomen en ik had ook nog bewijs van alles aangifte deden ze niks mee
24 december 2022
Hoi , ik werd gebeld door de bank en diegene die opgelicht was had aangifte gedaan. Naar aanleiding van de aangifte kreeg ik bijna een jaar later een uitnodiging om bij de politie te komen. Werden vingerafdrukken en een foto gemaakt net alsof je een zware crimineel bent, maar goed dat hoort er gewoon bij. De communicatie die via Instagram liep had ik al gewist . Ik heb het niet aangevochten omdat ik zelf niet veel energie heb om dat te doen, ik heb het zo gelaten , ik heb verder toch niets nodig dan een betaalrekening en een pas om te betalen
24 december 2022
Hoi ja mijn bankrekeningen zijn geblokkeerd en opgeheven en ik sta nu voor 8 jaar op een lijst , ik heb wel een convenant rekening kunnen openen dus er is echt nog wel licht aan het eind van die donkere tunnel. Iedere Nederlander heeft recht op een basisrekening. Dus mocht je rekening opgeheven worden en ook op die fraudelijst terecht komen kan je altijd nog bij je laatste bank een basisrekening of te wel een convenant rekening openen.
24 december 2022

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Ann, kan ik je nog een paar vragen stellen om een beetje beeld te krijgen? Wie heeft aangifte tegen je gedaan? De bank? En had je geen bewijs meer van de communicatie tussen jou en de dader? En had je geprobeerd om de evr registratie aan te vechten, zodat die 8 jaar verkort kon worden? Of zo gelaten?
24 december 2022
Ik heb het zelfde gehad maar ik had 2 rekeningen eentje is voor 8 jaar lang geblokeerd en de andere werkt voor mij nog steeds en het beste is dat je na de bureau gaat en je verhaal gaat uitleggen dat heb ik ook gedaan en nu is alles goed gekomen
24 december 2022

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Hoi Sade, bedankt voor je reactie. Bij welke bank zat je? Wie heeft aangifte tegen jou gedaan dat je op het bureau bent geweest. Ik leef nu in een onzekerheid en ik kan niet eens genieten van mijn kinderen en de feestdagen
24 december 2022

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Hoi Sade, ik zag je laatste reactie. Oke, dus Ing heeft zo gelaten. Wel fijn. Abn is heel streng zeggen ze inderdaad. Bij mij is het een beetje zo. Ik heb van de politie nog geen oproep gehad. Ik ben degene die aangifte heeft gedaan tegen de oplichter. Maar politie doet niets met mijn aangifte. Weinig aanknopingspunten en de daders kunnen ze niet pakken. Ik zie wel dat ze nog actief zijn op social media. De bank wacht nog op mijn verklaring. Ik ben benieuwd wat ze gaan beslissen. In mijn geval heb ik ook zelf de overboeking gedaan. Geen pas of pincode gegegeven. Er is op dit moment niemand anders waarmee ik kan praten. Gelukkig zag ik deze optie vandaag. Bedankt voor je reactie. En sorry als ik je een beetje lastig valt met vragen. Maar ik maak me zorgen om deze situatie. Bij mij staat veel op het spel. Ik heb kinderen enzo. Het leven wordt duur en ben een alleenstaande moeder.
24 december 2022
Ik ben ook als geldezel gebruikt, dacht dat het een vriend was van mijn dochter omdat hij tussen haar vrienden op Instagram stond. Zielige verhalen dat ze geen bankrekening hebben omdat hun bankrekening geblokkeerd is en dat ze tijdelijk een rekening nodig hebben om hun inkomen te ontvangen en rekeningen te betalen, ik ben er met open ogen ingetrapt . Dacht alleen maar iemand te helpen, bleek achteraf ook dat het geld wat er bijgeschreven was ook afkomstig was van oplichting. Na misbruik van de rekening was hij overal opeens verdwenen , ook op Instagram. Ik ben uitgenodigd geworden op het politiebureau om daar mezelf te verklaren omdat ik als geldezel gebruikt was. Ik zou nog horen als de officier van justitie bepaald had wat er verder met de zaak ging gebeuren, tot op heden nog niets gehoord, het is al meer dan 1 jaar geleden. Dus ik kan je nog niet vertellen welke straf er op staat. In principe zijn wij ook slachtoffers van die criminele mensen
24 december 2022

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Hoi Ann, bedankt voor je reactie. Nog steeds niets gehoord dus? Ben je geblokkeerd van je bank en gemeld op de externe lijst?