Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Mijn vermeende NATO militair

Allereerst wil ik zeggen dat ik enorm blij ben dat ik de verhalen van deze community heb kunnen lezen die zo gelijksoortig zijn als dat van mij. Het heeft me enorm opgelucht en verdrietig gemaakt omdat het voor zoveel lieve, goedbedoelende vrouwen zo anders is gelopen.

Mijn verhaal startte begin november dit jaar op Instagram. Een foto van mij werd geliked en een chatgesprek werd gestart. Hij was een Canadese NATO militair, gelegerd in Pakistan. Als wees opgegroeid in kindertehuizen, op straat gewoond,  opgekrabbeld en opleiding gedaan, weduwnaar geworden met een zoon van 14. Zijn vrouw was tijdens de geboorte van zijn 2e kind overleden. De baby ook. Hoeveel verdriet kan een mens verwerken!!

We chatten over dagelijkse dingen. Hij over zijn leven in het leger en dagelijkse patrouilles en ik over mijn dagelijkse bezigheden, mijn werk wat ik ging koken, dat soort dingen. Het was puur vriendschappelijk. Een van de eerste dingen die ik hem vertelde is dat ik getrouwd ben en moeder van 2 volwassenen kinderen.
Na een paar weken zinspeelde hij over een bezoek naar Nederland. Hij had verlof aangevraagd. Enigszins in paniek heb ik hem nogmaals gezegd dat ik getrouwd ben en hij mij dus niet kon komen bezoeken. Ik denk dat toen plan B werd uitgevouwd. Hij moest op een dodelijke missie naar het noorden van Pakistan. Omdat hij zich zorgen maakte over aanslagen op het basiskamp vroeg hij mij of hij ersoonlijke bezittingen naar mij mocht sturen. Hij wilde zijn minderjarige zoon niet ongerust maken (snapte ik) en had verder niemand anders, alleen mij, die hij vertrouwde. Met de familie van zijn overleden vrouw was geen contact. Op mijn vraag wat hij me wilde toesturen zei hij dat het persoonlijke documenten en wat gouden kettingen waren. Natuurlijk heb ik getwijfeld om mijn adres en email te geven. Hij vroeg ook om mijn ID maar daarvan heb ik gezegd dat me dat niet noodzakelijk leek (thank God dat ik dat niet heb gegeven)
Vorige week woensdag kreeg ik een email van een vervoersbedrijf. Of ik mijn kolonel kende en mijn gegevens wilde checken op fouten. Dat heb ik gedaan en binnen no time was er een pakket onderweg.
Nu wil het geval dat ik een goede vriend over mijn contact met de kolonel had verteld. Deze vriend had wat research gedaan en wist me afgelopen vrijdag te vertellen dat mijn kolonel een scammer is en gebruik maakt van foto's van een inmiddels gepensioneerde 'Navy Sailor'. Deze man, Steve Murphy, is al jaren lang slachtoffer van persoonsfraude. Hij is niet langer zelf actief op sociale media.
Mijn paniek was enorm. Ik heb de politie gebeld en melding gemaakt van mijn verhaal. De politie adviseerde me mijn whatsapp, instagram en telefoonnummer te blokkeren voor de kolonel en bij mijn buren briefjes in de brievenbus te doen om vooral geen pakketten voor mij in ontvangst te nemen. De vervoerder heb ik gemaild met mededeling dat ik geen pakket van de kolonel wens te ontvangen. De vervoerder liet me weten dat ik laat was met mijn bericht, dat er al voor het pakket was betaald en dat het pakket onderweg was naar Nederland. Als ik het terug wilde sturen moest ik 2.000 dollar betalen en het adres geven van de afzender...dat had ik natuurlijk niet. Het laatste bericht van de vervoerder laat zien dat het pakket nu 'on hold' staat in Duitsland. Daar staat het, toen ik net met track and checkte, nog steeds. Ik heb de mails van de vervoerder aangemerkt als spam. Ik geloof het niet dat de vervoerder een echt gerenommeerd bedrijf is.
Op instagram is het account van mijn kolonel er nog steeds...hij heeft alleen ineens geen volgers meer en volgt zelf ook niemand meer??
Jullie snappen dat ik enorm blij ben dat de voornoemde vriend me op het scammen attendeerde en zo erger heeft weten voorkomen. Ik was gelukkig niet verliefd om de kolonel. Voel me wel naïef en verdrietig omdat mijn vertrouwen is geschaad.

Op fb is een pagina 'Internet Valkyrja English'. Op deze pagina staan foto's van personen wiens beeltenis is misbruikt om in contact te komen met (voornamelijk) vrouwen, een amoureuze aan te gaan om deze verliefde vrouwen te verleiden tot betalen van geld voor vliegtickets, pakketten etc. Ik hoop dat ik met mijn verhaal vrouwen die nog twijfelen over hun geliefde de ogen kan openen en kan behoeden voor nog meer verdriet en verlies van (grote sommen) geld

Bezig met laden...

14 Reacties

20 december 2022 (bewerkt)
Er over praten met mensen die je niet veroordelen lucht op. Niemand heeft er iets aan om alleen maar te horen dat je dom of naïef bent geweest. Dat verwijten we onszelf al genoeg. Ik prijs je juist om jouw dapperheid om ermee naar de politie te gaan! Ik ben vooral opgelucht om mijn eigen verhaal in de verhalen van anderen te herkennen. Dit geeft me kracht zonder veroordeeld te worden voor iets wat ik zelf echt ook al wel had bedacht. Een schop na is zo niet nodig!
20 december 2022
ik heb ooo melding gedaan , toen ik voor 1000 euro op gelicht was barste in tranen uit , mijn man ging mee , normaal is ze eerlijk , verteld ze mijn alles wat ze nu vertelde wist ik ook niet ? ik had haar beter in gaten moeten houden .....op haar moeten letten ! ..... ben ook beetje blij dat ik ..... hier een beetje mijn verdriet ,hart kan luchten , ik praat er niet met vrienden over, ze beoordelen meteen ! .....ik zit er ook nog steeds beetje vol van ? ook die poolse militare ?? hoe boos vernedert ,comanderen , dat hij deedt doet mijn nog pijn ?
20 december 2022
gelukkig gaat nu beter , ik heb alles weer beetje onder controle , maar het blijft nog door mijn kop spoken , ..... ook verhaal wat ik hier neer zetten , stalken militare jemen ?? pool .....dat ik 6.000 euro borg moest staan , navo/vn nato noemt hij het ! .....en dat zijn zoon ook van 13 probeert contact te zoeken ! .....en ook weer een militare duitse afkomst ....werkt frankrijk zoekt ook contact , of ik 500 euro kon geven voor eten ! ...... had al dagen niet geeten ! ..... nee maak niks meer over ! ..... is misschien heel bot , gemeen , heb van de week een crematie .....een oom van mijn man overleden 92 jaar ? ...... is niet fijn ...... maar zo merk ik dat hele toestand even op zij word gedrukt ......ik ben meer bezig .....met mijn schoonouders ! .....ik bleef ook maar malen , hij dwong iedere keer steamkaarten sat hij sneller internet heeft , hij wil steeds meer ! heb die viber whats app eruit gegooit ! ..... io had met kerst ook rust willen hebben ? soms dwaal ik nog even af ! ...... heb zoiets .... van moet dit nu voor kerstmis allemaal ? ...... die ellende van oplichters ze zijn weer actief ! .....hoop na jaar wisseling ,kerst weer beetje rust te krijgen ? ......ben eigenlijk wel blij dat ik hier toch even mijn ellende kwijt kan ! .....ik weet dan ben ik weer probeer iemand te helpen , maar ik vertrouw bijna niemand meer ! .....vooral mannen niet meer
20 december 2022
Dankjewel voor je reactie . Zoals ik al zei voel je je zo dom en nu zit ik er even helemaal wel fijn dat je hier je verhaal een beetje kwijt kan,dan wordt je teminste begrepen en niet alleen dom verklaart, ik hoop na de aan gifte vrijdag me wat beter te voelen.
Dank voor het lezen.
20 december 2022
Beste ing508.
Dit is ongeveer ook mijn verhaal,alleen ben ik nog niet zover om het allemaal op te schrijven,zit er helemaal doorheen en het heeft me zoveel geld gekost. Bovendien komen nu ook nog de feestdagen er aan wat het voor mij ook niet zijn. Heb vrijdag een afspraak op het politiebureau om alles uit de doeken te doen. Je voelt je zo verschrikkelijk dom,dat je erin getrapt bent. En krijg je natuurlijk ook nog het nodige van je kinderen over je heen. Misschien ben ik volgende week zover om het hele verhaal op te schrijven hoop het.
Beste Olga, voor mezelf sprekende heeft het mij geholpen om mijn verhaal hier te delen. Ik heb het op deze manier voor mezelf op een rijtje kunnen zetten. De herkenning die ik voelde bij de verschillende trieste verhalen heeft me gesterkt. Ik was niet de enige, en jij dus ook niet. Heel veel succes vrijdag op het politiebureau. Die stap heb je al gezet en is misschien wel de grootste!
19 december 2022
Lieve ing508. Wat fijn dat het je gelukt is om verdere narigheid te voorkomen. Goed gedaan. Wat mij bezighoudt is hoe erg het is dat zoveel , met name vrouwen, in deze oplichterspraktijken verzeild raken. Er worden wel documentaires gemaakt, maar hoe dan ook, vind ik, te weinig bekendheid met het gebeuren. Mij werd enerzijds gezegd, laat hij maar veel foto's sturen, nou dat deed hij. Ontzettend veel informatie over achtergrondgebeuren. Mijn vraag is, hoe kunnen wij, man, vrouw, dit soort misbruik voorkomen zonder zoveel schade te ondervinden als geldverlies, gezondheidsverlies.
Ja Funny, het houdt mij ook bezig. Wat ik er misschien nog wel het ergste aan vind is dat ons vertrouwen is geschaad. Vertrouwen dat te voet komt en ter paard vertrekt. Het zal er zeker voor zorgen dat ik in de toekomst niemand meer onbevangen vertrouw en sceptisch ben geworden. Maar misschien is dit laatste wel goed in deze 'mad world'...
19 december 2022
nou ik heb nog steeds wat last van ? gaat nu wel wat beter met mijn ! in begin had een bestelling gedaan via bol.com , in eens kreeg paniek aanval ...... ik google postcode rechtbank den haag ? ......?? raakte zo in paniek ! ......zweten trillen , mijn man paniek gebelt ......meisje kijk eens bij bol.com heb je niks besteld ? ja inderdaad veet ....hars strips voor wenkbrauwen ! ........mijn god soms spookt het nog door mijn hoofd ! ......soms heb ik nog paniek aanvallen ! .....
Ik snap je paniek Paulina. Gister stond er een DHL busje voor mijn deur. De bezorger liep naar mijn buren. Kreeg een steek in mn buik. Dit is niet normaal. Herhaal voor jezelf als een mantra 'er is GEEN pakket'.
Probeer niet langer in angst te leven, je leeft dan maar voor de helft. Ik zeg dit ook vaak tegen mezelf. Het is nl zo zonde en we hebben er vooral ons zelf mee. Sterkte!!
19 december 2022
helaas een heel bekend verhaal , ik krijg ook met zoiets te maken richard benny onder naam , ergens in woestijn , zij vrouw overleden ,kinderen naar kostschool amerika ....maar nu komt het zomer zijn kinderen moeten naar kostschool verlaten schoonzus maria verhuist naar canada ! ....vriend ik vermoord haar ! ....hij dwong mijn op de whatss app en gmail chat ! .... hij begon aggersief te worden , het was zomer en was een dag uit ! .... iedere keer moest ik verpicht chatten hij dwong mijn ! ..... ik ben ook getrouwd ! ..... tot dat ik een heel verhaal.kreeg mail.lezen adress geven ze hadden geld gevonden teriosten 40.000 dollar en mijn vertrouwde hij en ik moest mijn adress door geven stond zo onder druk ! .....na heen en weer geappt ! ..... maakte me zo bang ! ..... ik zou ook mijn deel.krijgen dus ik had geen keuze en stond zo onder druk dat ik.999.00 euro maakte naar koerier bedrijf ! .....en toen .... de box was op shiphol aan fekomen koffer in beslag genomen ! ..... dounane ?? .....paniek brak uit , schiphol gebelt kreeg app frank davids koerier hij zat vast .....en ik moest contact op nemen deedt ik niet zo het uit de hand lopen werd gewoon bedreigd ! ......? ..... paniek politie gebelt ,bank gebelt ......mijn man gebelt ....2 dagen later kon ik melding doen , via telefoonnummer konden we achter halen ghana ! ..... oplichter bank heeft onderzoek gedaan je bent slachtoffer van fraude ! .... mijn schoonvader zei meisje ....let op vertrouw niet ik durfde niet te praten angst zat er zo in ! ..... maanden was ik alert ....bang ,onzeker ! .....hij dreigde ik ben militare en ik vermoord je ! ......nou die box is nooit aan gekomen nooit iets gehoord is nu 5 maand geleden alles geblockeert , e-mails bewaren ! ....zei politie ! ....
19 december 2022 (bewerkt)
Dankjewel voor je reactie. Ik hoop dat het nu goed met je gaat of in ieder geval beter.
Ik heb alle email met vervoerder bewaard.
Dat is een veelgebruikte oplichters truc. We noemen het de "package scam". Het pakket bestaat helemaal niet. Ze willen je oplichten met een zogenaamde koeriersbedrijf en Track&Trace gegevens. Het pakket blijft dan bij de douane steken en dan moet je geld betalen. Ik ben ook bijna zo opgelicht. Gelukkig heb ik niets betaald. En ik ben blij om te horen dat jij ook geen geld hebt verloren.
Johanna, je wilt niet weten hoe blij ik was om in deze community soortgelijke verhalen te lezen en te constateren dat de pakketten niet bestaan maar een hele linke manier is om je geld af te troggelen voor het vervoer. En thank God was ik niet verliefd op de kolonel. Had gewoon met hem te doen...