Mijn vermeende NATO militair
Allereerst wil ik zeggen dat ik enorm blij ben dat ik de verhalen van deze community heb kunnen lezen die zo gelijksoortig zijn als dat van mij. Het heeft me enorm opgelucht en verdrietig gemaakt omdat het voor zoveel lieve, goedbedoelende vrouwen zo anders is gelopen.
Mijn verhaal startte begin november dit jaar op Instagram. Een foto van mij werd geliked en een chatgesprek werd gestart. Hij was een Canadese NATO militair, gelegerd in Pakistan. Als wees opgegroeid in kindertehuizen, op straat gewoond, opgekrabbeld en opleiding gedaan, weduwnaar geworden met een zoon van 14. Zijn vrouw was tijdens de geboorte van zijn 2e kind overleden. De baby ook. Hoeveel verdriet kan een mens verwerken!!
We chatten over dagelijkse dingen. Hij over zijn leven in het leger en dagelijkse patrouilles en ik over mijn dagelijkse bezigheden, mijn werk wat ik ging koken, dat soort dingen. Het was puur vriendschappelijk. Een van de eerste dingen die ik hem vertelde is dat ik getrouwd ben en moeder van 2 volwassenen kinderen.
Na een paar weken zinspeelde hij over een bezoek naar Nederland. Hij had verlof aangevraagd. Enigszins in paniek heb ik hem nogmaals gezegd dat ik getrouwd ben en hij mij dus niet kon komen bezoeken. Ik denk dat toen plan B werd uitgevouwd. Hij moest op een dodelijke missie naar het noorden van Pakistan. Omdat hij zich zorgen maakte over aanslagen op het basiskamp vroeg hij mij of hij ersoonlijke bezittingen naar mij mocht sturen. Hij wilde zijn minderjarige zoon niet ongerust maken (snapte ik) en had verder niemand anders, alleen mij, die hij vertrouwde. Met de familie van zijn overleden vrouw was geen contact. Op mijn vraag wat hij me wilde toesturen zei hij dat het persoonlijke documenten en wat gouden kettingen waren. Natuurlijk heb ik getwijfeld om mijn adres en email te geven. Hij vroeg ook om mijn ID maar daarvan heb ik gezegd dat me dat niet noodzakelijk leek (thank God dat ik dat niet heb gegeven)
Vorige week woensdag kreeg ik een email van een vervoersbedrijf. Of ik mijn kolonel kende en mijn gegevens wilde checken op fouten. Dat heb ik gedaan en binnen no time was er een pakket onderweg.
Nu wil het geval dat ik een goede vriend over mijn contact met de kolonel had verteld. Deze vriend had wat research gedaan en wist me afgelopen vrijdag te vertellen dat mijn kolonel een scammer is en gebruik maakt van foto's van een inmiddels gepensioneerde 'Navy Sailor'. Deze man, Steve Murphy, is al jaren lang slachtoffer van persoonsfraude. Hij is niet langer zelf actief op sociale media.
Mijn paniek was enorm. Ik heb de politie gebeld en melding gemaakt van mijn verhaal. De politie adviseerde me mijn whatsapp, instagram en telefoonnummer te blokkeren voor de kolonel en bij mijn buren briefjes in de brievenbus te doen om vooral geen pakketten voor mij in ontvangst te nemen. De vervoerder heb ik gemaild met mededeling dat ik geen pakket van de kolonel wens te ontvangen. De vervoerder liet me weten dat ik laat was met mijn bericht, dat er al voor het pakket was betaald en dat het pakket onderweg was naar Nederland. Als ik het terug wilde sturen moest ik 2.000 dollar betalen en het adres geven van de afzender...dat had ik natuurlijk niet. Het laatste bericht van de vervoerder laat zien dat het pakket nu 'on hold' staat in Duitsland. Daar staat het, toen ik net met track and checkte, nog steeds. Ik heb de mails van de vervoerder aangemerkt als spam. Ik geloof het niet dat de vervoerder een echt gerenommeerd bedrijf is.
Op instagram is het account van mijn kolonel er nog steeds...hij heeft alleen ineens geen volgers meer en volgt zelf ook niemand meer??
Jullie snappen dat ik enorm blij ben dat de voornoemde vriend me op het scammen attendeerde en zo erger heeft weten voorkomen. Ik was gelukkig niet verliefd om de kolonel. Voel me wel naïef en verdrietig omdat mijn vertrouwen is geschaad.
Op fb is een pagina 'Internet Valkyrja English'. Op deze pagina staan foto's van personen wiens beeltenis is misbruikt om in contact te komen met (voornamelijk) vrouwen, een amoureuze aan te gaan om deze verliefde vrouwen te verleiden tot betalen van geld voor vliegtickets, pakketten etc. Ik hoop dat ik met mijn verhaal vrouwen die nog twijfelen over hun geliefde de ogen kan openen en kan behoeden voor nog meer verdriet en verlies van (grote sommen) geld
14 Reacties
Dank voor het lezen.
Dit is ongeveer ook mijn verhaal,alleen ben ik nog niet zover om het allemaal op te schrijven,zit er helemaal doorheen en het heeft me zoveel geld gekost. Bovendien komen nu ook nog de feestdagen er aan wat het voor mij ook niet zijn. Heb vrijdag een afspraak op het politiebureau om alles uit de doeken te doen. Je voelt je zo verschrikkelijk dom,dat je erin getrapt bent. En krijg je natuurlijk ook nog het nodige van je kinderen over je heen. Misschien ben ik volgende week zover om het hele verhaal op te schrijven hoop het.
Probeer niet langer in angst te leven, je leeft dan maar voor de helft. Ik zeg dit ook vaak tegen mezelf. Het is nl zo zonde en we hebben er vooral ons zelf mee. Sterkte!!
Ik heb alle email met vervoerder bewaard.