Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

slachtoffer online fraude

 

Wat is mij kortgeleden overkomen.

Ik ben in contact met iemand op snapchat in contact gekomen genaamd max_investeren. Hij helpt zogenaamd mensen met het beleggen van crypto en leert hun hoe ze het moeten doen.

Ik was hiermee geintereseerd geraakt en wilde hier meer van weten.

Ik moest van hem als eerst een crypto wallet aanmaken genaamd crypto.com en dat allemaal op een crypto adres en email aanmaken die hij heeft aangegeven. 

Nadat ik dat had gedaan, moest ik nu bankrekeningen aanmaken bij de volgende banken Rabobank,Knab,Revolut,Bunq,triodos De volgende stap was dat hij geld op die rekeningen zou storten en dat we met die geld zouden oefenen met het beleggen en traden van crypto.

Met alle goeie bedoelen had ik nooit gedacht en verwacht dat iemand mij zo erg in de maling aan het nemen was.

Tot mij schrik en verbazing ben ik er naar mij weten op tijd achter gekomen doordat ik van de ING een brief heb ontvangen. Waar uit blijkt dat de geld die is overgemaakt afkomstig is van fraude.

Ik heb niemand toestemming gegeven om dit te doen met mij of mij te gebruiken voor dit soort fraude zaken. De banken waar hij dus zijn zogenaamde crypto geld heeft gestuurd die ik van die persoon moest openen het ik gelijk geblokkeerd.

Ik heb gelijk aangifte gedaan en alle informatie die ik heb betreft de situatie heb ik aan hun gegeven en werk zo goed mogelijk mee zodat dit niet met nog meer mensen overkomt en de persoon die dit heeft veroorzaakt gepakt wordt.

Ik merk dat de situatie waar ik nu in zit veel meer met me doet dan ik had kunnen bedenken. Ik krijg er slapeloze nachten van en merk dat ik hulp nodig heb. Hierom stuur ik jullie mijn verhaal en hoop dat jullie mij kunnen helpen op dit moment ben ik helemaal radeloos en weet ik niet meer wat ik moet doen.

 

 

Bezig met laden...

13 Reacties *

28 december 2022
Wat fijn Sunshine. Het snel handelen en alles blokkeren etc heeft jou veel geholpen zie ik. Gelukkig wordt je als slachtoffer gezien. En dat je enkel op ivr lijst staat. Ieders verhaal en situatie is anders. Bij mij is het anders gelopen. Ik had het bedrag op mijn rekening ontvangen en dacht dat het voor belleggen was bedoeld. Deze overgemaakt naar de bitcoin account. En vanuit daar hebben ze het gepakt en is er niets meer te traceren. Politie doet niets met mijn aangifte. Ik zit er echt doorheen. Wat de gevolgen zullen groot zijn.
28 december 2022

Als antwoord op door b6c78cd686ab48…

Ja bij mij is het ook zo gegaan ik kreeg geld gestuurd naar de rekeningen die ik moest maken en met dat geld zouden we oefenen met beleggen alles wat ik nu weet van de banken is dat ik alleen op ivr sta bij ing voor de rest niks. En ik zou ook opgeroepen worden door de politie ok met de officier van justitie te praten maar nog niks gehoord wat ik ook weet is dat ze gestopt zijn met mijn onderzoek. Ze zeggen dat ze niet weten in welke richting ze moeten zoeken en het beste is je moet gewoon je verhaal uitleggen en dan komt alles goed het enige wat je dus krijgt is gewoon die blokade bij de banken
28 december 2022
Hoe gaat het nu met jou? Ik las net je verhaal. Ik zit in precies dezelfde situatie. Heeft Ing aangifte tegen jou gedaan? Ben je geregistreerd door hun? Fijn dat de politie je aangifte heeft onderzocht.
28 december 2022

Als antwoord op door b6c78cd686ab48…

Nee de benadeelde persoon heeft aangifte gedaan en nu zit ik in het ivr voor een periode van 2 jaar ik heb alle banken laten weten en een email gestuurd met mijn aangifte als pdf en heb ik ze laten weten dat ik slachtoffer ben het bank triodos zou me laten weten waneer er meer bekend is tot het heden gelukkig nog niks gehoord ik voel en besef ook dat ik nu gelukkig in een herstelfase ben dus gelukkig alles komt goed en soms spannende gevoelen en een beetje slaapliosheid maar voor de rest gaat het prima?
03 december 2022
Was er al geld overgeboekt naar Crypto.com of andere platforms zoals Bitvavo, Coinmerce, Binance en FTX? De Nederlandse platforms moeten vaststellen wie de klant is, maar Crypto.com zit in Hongkong, dus Europese regels mbt preventie van witwassen worden niet toegepast.
03 december 2022

Als antwoord op door 367f170474134e…

Ja ik moest van hem als eerst crypto.com aanmaken en daar werd ook geld op gestort
03 december 2022
Ik had gisteren al een reactie opgesteld, maar door een bug in de website (na 15 min inactiviteit uitloggen, typen wordt blijkbaar niet als activiteit gezien. Is al gemeld bij beheer) Terug naar je verhaal. Je lijkt een integere, eerlijke maar goedgelovige jongeman te zijn waar misbruik van gemaakt is. Hoewel je je verhaal plaatste onder een alias had je naam en zelfs contactgegevens geplaatst. Op o.a. mijn advies heb je die gelukkig verwijderd. Je zit niet te wachten op meer ellende, denk ik. Het is een goede zet geweest om aangifte te doen waar je openheid van zaken gaf. Uit het WhatsApp contact dat we gisteravond hadden, liet je blijken bang te zijn als dader te worden gekenmerkt. Zelf denk ik eerlijk gezegd dat dat niet zo'n vaart zal lopen. Je bent gebruikt als geld ezel. Heel waarschijnlijk voor witwas praktijken van die max_investeren. Je geeft aan dat de rekeningen bij meerdere banken op je eigen naam zijn gezet en dat max_inversteren daar de gegevens van had. Heb je daar nog bewijs van in de vorm van mails of screenshots van online gesprekken? Dat zou je enorm helpen in je zaak. Gezien het feit dat je zelf aangifte hebt gedaan en volledig meewerkt zal dat zeker in je voordeel spreken. Zoals al aangegeven werd, we zijn hier om te helpen waar mogelijk. Schroom niet om ons op de hoogte te houden. Je gaf al aan door ons gesprek al wat rustiger te zijn geworden. Hoop dat je eindelijk weer eens goed geslapen hebt. Hou ons op de hoogte en neem contact op wanneer je daar behoefte aan hebt.
03 december 2022

Als antwoord op door 2f86341e0e8247…

Heel erg bedankt henk en ja gelukkig heb ik argumenten met max en heb ik ze gestuurd naar de politie
02 december 2022
Maar er was blijkbaar ook al geld overgemaakt. Want anders had ING geen brief verstuurd. Ik veronderstel dat ook ING aangifte doet en degene die gedupeerd was in de oorspronkelijke fraude op de hoogte brengt. Dus jij had eigenlijk geen andere keuze dan jezelf te melden bij de politie. ING weet immers niet wat jouw rol is. Ben je zelf de dader of ook een slachtoffer? Je bent vast niet de enige die voor andermans karretje gespannen wordt, want zo'n scam werkt alleen op grotere schaal. Ik ben benieuwd hoe het afloopt, want als je eenmaal als geldezel op een lijst staat kun je geen bankrekeningen meer openen of krediet aanvragen - om een nieuw mobieltje te kopen bijvoorbeeld. Houd ons op de hoogte, dat is ook leerzaam voor andere slachtoffer (en mensen die nog niet door hebben dat ze misbruikt worden).
02 december 2022
Hallo Furkan, Jij bent ingeschakeld om als geldezel oftewel money mule te fungeren. Dat heeft je geen geld gekost. Waarschijnlijk heeft Max_Investeren jou een deel van de winst beloofd. Is het niet iemand uit je eigen kennissenkring, want hoe komt hij/zij aan jouw teefoonnummer? Of zit je in een whatsapp groep? Heb je die rekeningen op je eigen naam geopend? Had Max_Investeren ook de toegangscodes? Ik vraag dat, want we moeten jouw leeftijdsgenoten uitleggen hoe dat werkt. Hoe het kan dat je van de ene dag op de andere geldezel bent en dus waarschijnlijk handlanger van een crimineel - ook al besef je dat niet. Daarom is het belangrijk dat we snappen wat er precies gebeurt. Allerlei scholieren en studenten worden benaderd met tips om 'makkelijk geld' te verdienen, met steeds weer nieuwe babbeltrucs. Er zijn in Nederland al zo'n twee miljoen mensen die crypto kopen en verkopen, en daar zijn waarschijnlijk veel geldezels bij. Wat gebeurt er nu? Je hebt een verklaring afgelegd bij de Politie, maar het heeft verder geen gevolg. Of kun je nou geen bankrekening meer openen?
02 december 2022

Als antwoord op door 367f170474134e…

Hallo ja ik heb de rekeningen op mijn eigen naam geopend maar hij had er wel volledig toegang in want dat had hij nodig om zijn zogenaamde crypto geld op mijn rekening te storten en daarna zouden we gaan oefenen met beleggen en traden van crypto. Maar gelukkig heb ik aangifte gedaan bij de politie en zijn ze nu met een onderzoek gestart nee en hij heeft mij ook geen geld beloofd echt alleen puur die crypto traden
02 december 2022
Ik ben het met Erika eens. Schaam je niet, praat erover met mensen die je kunt vertrouwen. Ik zou ook oppassen hier met je afres en telefoonnummer. Dit is een publieke groep, waar iedereen bij kan... Verder sterkte, gelukkig was jij er op tijd achter gekomen... Groet, Jen
02 december 2022
Hoi Furkan, wat vreselijk voor je. Wat goed dat je hulp vraagt. Ik begrijp het helemaal hoor dat je na het hele gebeuren er door heen zit. Zo werken onze hersenen nou eenmaal bij stress. In de eerste schrik van wat je overkomt ga je in de regel en oplosstand , nu pas realiseer je je wat je overkomen is. Piekeren en stress door zoiets ergs is heel normaal. Maar het gevoel vast te lopen dat je nu hebt is ook zwaar. Heb je iemand in je omgeving ( ouders, docent, tante) ik roep maar wat. Waar je je verhaal kwijt kan zodat een volwassenen ook met je mee kan kijken naar oplossingen en je kan steunen? Of anders met iemand die je niet kent? Soms helpt een gesprek met een buitenstaander ook om je gedachten op de rit te krijgen . De vrijwilligers van slachtofferhulp kan je zeker bellen voor een gesprek. Om gewoon je hart te luchten maar ook om te kijken naar oplossingen. Heel veel sterkte !!! Warme groet, Erika