Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van whatsapp-fraude

Whatsapp fraude

Ik ben door een uitzendbureau benaderd voor een baan via Whatsapp. Ze hadden dringend personeel nodig ivm toenemende drukte. Ik ging daar op in. Ze vroegen om een kopie van mijn id en bankpas. Dit vond ik niet vreemd aangezien ik nog geen week daarvoor een baan had geaccepteerd. Ik zou op zaterdag een telefoongesprek hebben, Op vrijdagochtend had ik zo'n onderbuikgevoel. Ik ging kijken op de website van het uitzendbureau, had ik die dag daarvoor ook gedaan, toen stonden er 2 namen die niet werkten voor dat uitzendbureau en dus fraudeurs waren. Heb gelijk de politie gebeld en ik moest op zondag aangifte komen doen. Had inmiddels mijn bankpas geblokkeerd en het geld overgeschreven naar een andere rekening. Afspraak gemaakt bij de gemeente  om een nieuwe id-kaart aan te vragen. Zaterdag zocht zij weer contact via Whatsapp om de afspraak te verzetten en dat het werk pakket er nog lag en of ik dan die 1 cent nog een keer wilde betalen via de link. Heb ik natuurlijk niet gedaan. Ook inmiddels erachter gekomen dat er een telefoonabonnement op mijn stond. Die is inmiddels geblokkeerd en word verder onderzocht door een speciale afdeling van de provider.

Bezig met laden...

4 Reacties *

25 januari 2024

Heey,

dit is ook bij mij gebeurt. Hoe heb je dat verder gedaan? Er werd bij mij een abonnement afgesloten met een telefoon op mij naam ik weet niet wat ik moet doen ik heb ondertussen het geblokkeerd.

Groetjes,

29 november 2022
Heel herkenbaar; ik voel precies hetzelfde. Het gevoel slijt uiteindelijk wel iets, maar er zal altijd wat blijven knagen. Graag gedaan. Door dit met elkaar te delen, weet je dat je niet alleen bent en er niet alleen voor staat!
29 november 2022
Ik moet je zeggen dat het vertrouwen in de mens wel is gedaald. Toen ik hier een uitnodiging voor kreeg moest ik toch wel ff kijken of het echt was. Ik ben wel achterdochtiger geworden De politie doet geen onderzoek, te weinig informatie of te weinig aanwijzingen. Ook dat is frustrerend, maar goed ze zullen ooit wel eens tegen de lamp lopen. Dank je voor je medeleven.
29 november 2022
Wat een vreselijke lui zijn het toch en zó doortrapt! Fijn dat je je verhaal met ons deelt en goed dat je naar je onderbuikgevoel hebt geluisterd. Dat heb ik toentertijd niet gedaan en ik kan mezelf nog steeds voor m'n hoofd slaan ............. wilde gewoon vertrouwen hebben ............ Ik wens je veel sterkte met de afhandeling!