Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

anydesk

Ik werd gebeld door naar ik dacht een bankmedewerker dat iem, trachtte 1300 euro op te nemen via Ideal in Antwerpen..Dat veroorzaakte enige paniek en ik zou worden teruggebeld later als ik thuis was bij een compute.r ICT medewerkers van de bank (KNAB) zouden het probleem wel oplossen. Duurde 4 uur en ik dacht steeds met bankmedewerkers van doen te hebben- er ging vreemd genoeg geen alarmbelletje bij mij rinkelen. Ik  zou nieuwe bankrek krijgen en de volgende dag worden teruggebeld om 1 uur door bankmanager..

Bankrek geplunderd ca 100000 euro bleek later

Bezig met laden...

9 Reacties *

17 september 2023
Hier precies hetzelfde gebeurd, afgelopen week. Ik ben er letterlijk ziek van, maar het delen met lotgenoten helpt mij Het geeft je het gevoel niet zo'n sukkel te zijn. Begrijp me niet verkeerd. Ik vind niemand van de slachtoffers sukkels. Uiteindelijk is het een heel geraffineerde truck waarbij je gewoon overtuigd bent dat je de bank aan de lijn hebt. Ik kan alleen maar hopen dat de daders gevonden worden en je he geld terug krijgt.
26 december 2022
Dat is weinig, maar waar hangt het vanaf of vergoeding hoger wordt?
25 december 2022
Dit verhaal komt mij bekend voor, hebt u al geld terugontvangen van Knab?
26 december 2022

Als antwoord op door 649908b145784e…

1/10van het bedrag na ca 10 dgn dus niet veel.Ik weet niet wat ik kan verwachten ,Ze zouden 'ermee bezig zijn'
19 november 2022
[~5551] , die functie heet Hulp op Afstand of Quick Assist. Op sommige Windows 10 versies staat nog een oude versie. Men zal dan vragen om de nieuwe versie uit de Microsoft Store te downloaden. Let wel, dit is legaal. Het is bedoeld om mensen die niet zo bedreven zijn met de computer te kunnen helpen. Maar het wordt nu wel heel makkelijk om systemen over te nemen. Het enige dat men moet intikken is een 6 cijferige code die men dan van de andere partij krijgt. Daarna zal de persoon aan de andere kant volledige controle vragen, wat uiteraard gevraagd zal worden toe te staan. Gebruik dit dus alleen bij mensen die je goed kent en zeker niet bij banken, leveranciers etc. Gevalletje een gewaarschuwd mens....
19 november 2022
"Overigens hou ik als IT'er mijn hart vast nu ook Microsoft binnen iedere Windows 10 en 11 versie een soortgelijke functie heeft ingebouwd om een systeem over te kunnen nemen." Leg eens uit Henk. Waar gaan toekomstige scammers om vragen? Wat moet je dus nooit doen? Nou ben ik benieuwd JanF. Heb je zelf laten uitzoeken naar wie dat geld is overgemaakt, of heeft KNAB (misschien de politie) dat gedaan? Was het een money mule, oftewel een geldezel? Bij een ton verlies verwacht je toch serieus onderzoek...
19 november 2022
Verzoeken om programma's als Teamviewer of Anydesk o.i.d. te installeren moeten een rode vlag worden. Met deze tools kunnen IT'ers je systeem overnemen. Als hulpverlenende IT'er gebruik ik zelf ook een module van Teamviewer waar ik overigens dik voor moet betalen. Wanneer ik dit laat downloaden valt het me inderdaad op hoe makkelijk vrijwel iedereen dat doet. Laat staan wanneer je je voordoet als een medewerker van je bank. Er is dan tenslotte al een vertrouwensband waar men misbruik van maakt. Hopelijk is het beleid bij KNAB zo, dat men in dit soort gevallen restitutie geeft. Gelukkig heeft u de stappen politie en Fraudehelpdesk ook al genomen. Nu wordt het afwachten op het besluit van de bank. Overigens hou ik als IT'er mijn hart vast nu ook Microsoft binnen iedere Windows 10 en 11 versie een soortgelijke functie heeft ingebouwd om een systeem over te kunnen nemen. Mensen, blijf alert!!!
19 november 2022
ja, gek is dat he, dat er geen belletje gaat. Dat komt door de omstandigheid waaronder het plaats vindt. Heel vervelend. Misschien kun je nog wat terughalen. Politie, Fraudedienst, bank alles in beweging zetten. Geneer je niet, het overkomt ons allemaal vroeger of later, behalve als je het al eens meegemaakt hebt, dan weet je hoe gemeen het spel wordt gespeeld. Sterkte! JLintje
26 december 2022

Als antwoord op door 7e1c213be51c44…

Het is heel vreemd want ik ben goed thuis in financiele zaken (beleggen en zo) en sta vrij sceptisch in het leven