Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Datingfraude met wereldster

Ik ben mede slachtoffer van datingfraude. Ik woon samen met mijn vriend (55 jaar) en onze kinderen. We zijn meer dan 23.000,- kwijt aan fraudeurs. Ik kwam er begin september achter dat mijn vriend een 20.000,00 euro over had gemaakt van onze gezamenlijke spaarrekening aan een buitenlandse advocaat. Ik belde in paniek de bank op om rekening te blokkeren maar kwam er al snel achter dat mijn vriend het geld zelf overgeboekt had. Hij gaf aan dat het geld snel met 10 % rendement bij ons gebracht zou worden. Bij mij gingen alle alarmbellen af. Ik was plotseling in een nachtmerrie beland. De grond zakte onder mijn voeten weg. We hadden alles net mooi voor elkaar naar altijd heel hard te hebben gewerkt. Ik herpakte me en ondernam acties richting bank etc. Dagen later was het geld nog niet gebracht maar mijn vriend bleef zeer optimistisch en hij begreep mijn achterdocht niet. Even later kwam ik er achter dat hij al een paar weken met een bekende wereld artieste contact had. Eerst via Tik Tok en daarna via Google Chat. Dit zou eerst vriendschappelijk zijn geweest maar al snel waren ze soulmates en verliefd. Hij is ervan overtuigd dat hij met haar een leven in Amerika op gaat bouwen. Zij valt op hem omdat hij rustig is etc. Ze appen veel en hij krijgt info over concerten eerder dan anderen etc. zegt hij. Dit is voor hem bewijs dat ze echt is. Wij zijn van geen betekenis meer voor hem zo lijkt het. Hij kiest voor zich zelf nu geeft hij aan. Hij heeft zijn hele leven hard gewerkt voor mij etc. Mijn aandeel in het opbouwen van ons leven/vermogen wordt niet genoemd/erkend. Ik kan niet tot hem doordringen met opmerkingen dat een bekende artiest echt niet met een veel oudere Nederlander gaat trouwen of contact zoeken via Instagram etc. Dat er hele teams achter deze artiesten zitten die alle pr doen. Dat ze verloofd en gelukkig is met haar vriend en leven. Zie alle filmpjes op insta/Tik Tok, artikelen online etc. Maar nee hij was en is nog steeds er heilig van overtuigd dat het voor hem allemaal goed komt. Zij gaat scheiden en hier is geld voor nodig. Ze is in het dagelijks leven niet eens getrouwd maar verloofd. Maar hij geloofd haar. Haar huidige man heeft haar geld vastgezet en er staat een kist met geld bij de grens. Als dat geld vrijkomt kunnen ze verder samen!!!!! Maar dan moet er eerst wel geld overgemaakt worden door mijn vriend want zij heeft nu tijdelijk niets. Hij praat regelmatig openlijk over de relatie met de artieste. Houdt over het algemeen geen rekening met mijn gevoelens.

Wanneer ik hem te veel op de huid zit met vragen etc. wil hij vluchten en/of dreigt met zelfmoord.

Ik heb aangifte gedaan bij de politie. Maar eigenlijk moet hij dit zelf doen dan kunnen ze pas echt actie ondernemen. Huisarts is geinformeerd. Gesprekken voor hem geregeld etc. Vangnet voor hem gecreëerd etc. Van alles gedaan om hem te helpen incl. oude vrienden benaderen etc. Hij blijft cadeaukaarten voor haar/hen kopen omdat ze anders niet muziek kan streamen. Hoezo??? Dat kan gewoon via de Wifi???Ze weten hoeveel geld wij hebben omdat hij dit heeft verteld incl. foto's van onze bezittingen. Ze zullen niet snel stoppen er is genoeg te halen. Ze dringen aan op een scheiding. 

Huidige situatie. Ik probeer lijntje met hem te houden en neutraal niet beoordelend te reageren al is dit heel moeilijk. Hij woont weer bij ons na even weggeweest te zijn. Verder geven we hem veel positieve aandacht zodat hij dit online hopelijk minder nodig heeft. Dit is niet moeilijk omdat het besef dat hij evt. er niet meer zou zijn ons wel heeft doen schrikken. We willen hem niet missen. Zo nu en dan komt de boosheid over wat onze kinderen en mij aan wordt gedaan wel weer naar het oppervlak. Hier kan hij niet mee omgaan al probeer ik het uit te leggen waarom dit gebeurt en dat dit niet zomaar voorbij is. Hij twijfelt zo nu en dan een beetje lijkt het. Heeft iets meer begrip voor onze reacties. Benoemd dat hij verkeerd bezig is. Wil geen relatie meer met mij. Zij heeft ook haar best gedaan mij zwart te maken noemde me zelfs een duivels persoon. Ik heb alles fout gedaan en hij maar een paar dingetjes. Kortom geen inzicht. Geen zelfreflectie. Hij koopt nog steeds kaarten. Vertoont het gedrag van en verslaafde. Liegen/bedriegen, meepraten mooipraten, soms gehaast/opgefokt, pubergedrag, onze kinderen verschrikkelijk benaderen. Ik heb geregeld dat hij niet meer bij ons geld kan komen. Dit vind hij ook verschrikkelijk uiteraard. Maar ik ook. Ik kon altijd op hem vertrouwen en nu niet meer. Ik had steeds hoop dat het goed zou komen maar deze is bijna verdwenen. Ik heb steeds meer mensen in onze omgeving (deels) op de hoogte moeten brengen i.v.m. geld lenen/stelen etc. Kortom een nachtmerrie. Ik houd het vol door er aan te denken hoe hij altijd was. Alleen hoe echt was dat????

Bezig met laden...

19 Reacties *

30 december 2022
@Emma51 je vroeg "Bijv. Filmpje krijgt hij en 5 min later staat het op insta. ( ben nog aan het uitzoeken hoe dat werkt/ tijdsverschil?) misschien weet jij dit Henk?" Dat zal bewust gebeuren. Ook in mijn geval kreeg ik fotos die ik niet op internet kon vinden. Dat werkt vertrouwen. Tot je blijft checken en de fotos een paar dagen later wel online staan. Ze zijn zo gehaaid!
02 januari 2023

Als antwoord op door 2f86341e0e8247…

Bedankt voor het meedenken en meehelpen. Helaas is de situatie nog niet gewijzigd. Wel is traject met de therapeut positief. De scammers houden het lang vol en mijn vriend blijft positieve gevoelens houden t.a.v. het contact. Ik hoop dat ik het vol kan houden. Het wordt iedere dag lastiger. Mentaal lukt het nog wel maar mijn lichaam geeft regelmatig aan dat het genoeg is.
30 december 2022
Bijzonder om te lezen hoe je dit aanpakt met je partner. Ik weet van Scamhatersunited dat zij ook slachtoffers helpen, met ze in gesprek gaan en aantonen dat er oplichters achter deze artiest/actrice zitten. Zij hebben van veel beroemde mensen allerlei bewijsmateriaal verzameld dat ook zij zelf slachtoffer zijn van deze ellende. Je kunt deze hulp inroepen via de Messengerknop op Facebook of door te mailen. Zo kan je partner langzaamaan de waarheid onder ogen gaan zien.
02 januari 2023

Als antwoord op door 4609bc1f68d747…

Bedankt voor de tip. Ik zal het op gaan zoeken en hopelijk kan ik er wat mee en hoeft het niet vanuit mijn vriend te komen want hij is nog steeds blind en van het padje af. Hij zal niet met ze in gesprek willen op dit moment. Hij wil ook de fraude helpdesk niet bellen om met hen te bespreken of hij evt. met fraude te maken heeft. Hij blijft overtuigd van de echtheid van het contact.
21 december 2022
Ik kan de grondige en tegelijkertijd respectvolle manier waarop je het hebt aangepakt enorm waarderen. Ik zit met mijn zus in een soortgelijke situatie. En hoewel ik het liefst m’n zus d’r telefoon en laptop zou willen afpakken, aan dr haren naar de politie zou willen slepen, haar helemaal verrot zou willen schelden doe ik het niet. Ze is al slachtoffer en ik wil dat ze haar eigenwaarde houdt. En bovendien werkt het averechts. Ik vraag me alleen af wat ik nog meer zou kunnen doen. Ik wens je alle wijsheid en sterkte.
21 december 2022

Als antwoord op door 707017719ac24c…

Beste Galatea, ik weet niet hoe lang het bij jullie al duurt. Als het lukt de geldstroom te stoppen richting diegene(n) die je zus bedriegen stopt het misschien vanzelf. Bij ons loopt het helaas nog steeds. Proberen uit te leggen dat het contact niet echt is en bewijzen leveren maakt dat mijn vriend zich meer afweert van ons gezin en mij. Wat we ook doen we dringen niet tot hem door. Dus nu is het voor alle partijen beter er niet meer tegen in te gaan. We hopen dat contact minder wordt en hij van ons voldoende waardering en aandacht krijgt waardoor hij contact met de wereldster niet meer nodig heeft. Verder hebben we therapie. Misschien heeft je zus ook extra aandacht/waardering nodig die ze niet vindt in haar contacten met andere mensen. Terecht of onterecht zij ervaart het wellicht zo. Heel veel sterkte.
17 november 2022
Er is tegenwoordig een nieuwe vorm van zwendel, namelijk investeringszwendel via romantische dating. De oplichter maakt reclame voor investeringsproducten bij het slachtoffer nadat hij zijn/haar vertrouwen heeft gewonnen via online daten en zorgt ervoor dat het slachtoffer investeert in het zwendelplan dat is ontworpen door de oplichter. De oplichter laat het slachtoffer geloven dat ze samen in hun toekomst investeren. Deze zwendel vormt een bedreiging voor de samenleving als geheel. die geweldig werk leveren bij het volgen van de betalingen die naar deze oplichters zijn verzonden en ze boeken veel vooruitgang met hun inspanningen en expertise.
10 november 2022
[~5738] , in antwoord op de reactie van [~5513] vraag je "Ben heel benieuwd waarom je reageert/ ingaat op een verzoek/vraag van een voor jou onbekend iemand. Dat je toch denkt zou het waar zijn? Maar misschien is deze vraag ook wel niet te beantwoorden." Ik denk van wel. Als ik naar mezelf kijk, ik gebruik Social Media niet alleen om contact te hebben met bekenden, maar juist ook om nieuwe mensen te ontmoeten. Helaas, en dat kunnen veel mensen op deze site beamen, is dat ondertussen levensgevaarlijk geworden. Levensgevaarlijk als in verlies van geld. Criminelen op het internet zijn ondertussen zo professioneel en gehaaid dat ze (bijna) iedereen kunnen inpalmen met hun mooie praatjes. Al waarschuwde ik al heel lang voor dit soort praktijken, zelf ben ik er in een onbewaakt ogenblik ook met open ogen ingetuind. Net als bij jou wakkerde dat wel aan dat ik nog fanatieker op dit soort zaken let. Het is ook een van de drijfveren geweest om me aan te melden als ambassadeur. Je man is nog steeds onder invloed van dit persoon. Ik hoop oprecht dat de gesprekken gaan helpen en dat bij je man toch het kwartje valt. Realiseer je dan wel dat je dan in de situatie komt dat het verlies van het geld een voldongen feit blijft waar mee te leven valt. Wat veel langer zal blijven knagen is de emotionele schade. En ik kan je vertellen, dat duurt lang en zal ook pijn doen. Je klinkt als een sterke, nuchtere en liefhebbende vrouw. Samen komen jullie er wel uit, maar dan moet je man wel 'wakker' worden uit deze boze droom. Je mag me altijd contacten als daar behoefte aan is.
12 november 2022

Als antwoord op door 2f86341e0e8247…

Beste Henk, dank voor je fijne reactie. Het is wel heel bijzonder dat hij ondanks dat iedereen zegt dat het niet waar vasthoud aan zijn eigen idee/mening. Soms is er een beetje twijfel. Hoe langer het duurt hoe moeilijker het wordt voor hem maar ook voor ons. Als ik er aan toe ben zal ik je zeker contacten. Ik kan mij er maar niet bij dat je het volhoud dat je gaat trouwen als oudere man met een wereldster van 38 met de levensstijl die daar bij hoort op basis van veelal nietszeggende berichtjes en wat weetjes die hij eerder weet dan anderen. Bijv. Filmpje krijgt hij en 5 min later staat het op insta. ( ben nog aan het uitzoeken hoe dat werkt/ tijdsverschil?) misschien weet jij dit Henk? en dit blijft voeden door kaarten te blijven kopen. Het werkelijke leven wordt zo steeds lastiger op te pakken of het kan zelfs niet meer.
10 november 2022
Bedankt voor de reactie. Hij heeft me trots enkele foto's laten zien als bewijs voor mij. Ze gebruiken gewoon foto's van de zangeres. Hier heb ik hem mee geconfronteerd. Screenshots met data's erbij van een foto van haar met een handdoek om haar haar net uit de douche van 14 jaar oud op verschillende sites. Waarna hij direct aan de zangeres vroeg waarom stuur je mij een oude foto? Waarop zij reageerde met ik wilde je weer blij maken. Een andere foto was bewerkt waarbij ze een kaart in de handen houdt waarop zijn naam staat en dat hij van haar is. Overduidelijk een bewerkte foto en het duurde twee dagen voordat hij het bewijs kreeg. Maar hij ziet het niet. Geen prive foto's, beeldbellen of bellen uiteraard want dat mag niet van het management.
10 november 2022
Er zijn al 3 artiesten die via Facebook geprobeerd hebben mij in te palmen. Omdat ik 1 x gescamd ben geweest zoek ik de foto's op die ze gebruiken en dan blijken het allemaal acteurs te zijn. Dit vertel ik ze dan ook dat ze ongelofelijk aan het liegen zijn. Nou dat vinden ze niet leuk. Ik ben dan gek en gestoord maar ik blokkeer ze dan onmiddellijk en dat was alleen vorige week dan heb ik hetnog niet over al die andere maanden dat ze het proberen. Ga kijken of je de foto kunt vinden dan heb je de juiste naam en weet je of het klopt. Want een Amerikaanse artiest moet niets van mij.
09 november 2022
Zo herkenbaar, althans omdat ik het zelf ook heb meegemaakt. Via Instagram benaderde mij een vrouw Sophia Jinpei, die beweerde dat zij voor het Amerikaanse leger gestationeerd was in Somalië. Zei stuurde wisselde fotos van haarzelf die niet altijd consistent waren. Zij wilde mij dolgraag bezoeken in Europa en gaf mij zelf de gegevens van een 'hoge' militair waaraan ik het verzoek kon doen om Sophia over te laten komen naar Europa. Ik moest dan wel $1240 overmaken waarvan ik, bij haar aankomst, $840 terugbetaald zou worden. Heb deze Sophia zo drie weken aan het lijntje kunnen houden totdat zij mij een belnummer gaf van een vriendin die haar terwille wilde zijn omdat haar communicatie ' gemonitoord zou worden door het Amerikaanse leger. Het nummer heb ik op Internet gegoogled en het bleek een telefoon nummer in Nigeria te zijn. Het scenario van Sophia was zeer geraffineerd in elkaar gezet. Geen Euro heb ik verloren, wel een illusie armer. Conclusie beter ten halve gekeerd dan ten volle (financieel) gedwaald.
10 november 2022

Als antwoord op door b7d09ec0580645…

Bedankt voor de reactie. Ze weten het mooi te vertellen. Het wordt allemaal ook steeds geraffineerder lijkt het. Ik ben het nu al een paar weken allemaal aan het onderzoeken op internet. Soort van therapie voor mij. Ben heel benieuwd waarom je reageert/ ingaat op een verzoek/vraag van een voor jou onbekend iemand. Dat je toch denkt zou het waar zijn? Maar misschien is deze vraag ook wel niet te beantwoorden.
09 november 2022
Beste Emma, Wat een vreselijk verhaal zeg! Voor jullie allemaal. Ik weet ook niet wat ik verder kan zeggen. Ik wens je in ieder geval heel veel wijsheid en sterkte toe!! <3
10 november 2022

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Bedankt voor de reactie. Dank je wel. Ik hoop op deze wijze meer mensen te bereiken die het zelfde zijn overkomen met een bekende artiest.
09 november 2022
Beste Emma51, tijdens mijn oplichting ben ik ook 'ingepakt' zeg maar. Dit zijn meesters in beïnvloeding en na jouw verhaal te hebben gelezen kan ik niet anders concluderen dat ze in je man een wel heel gevoelig slachtoffer hebben getroffen. Deze figuren spelen met emoties alsof het niets is. Maar hoe nu verder? Wanneer je man niet tot het besef gebracht kan worden dat het allemaal fake is, kan je alleen terugvallen op professionele hulp. Probleem daarvan is, dat je man daar wel open voor moet staan. En daar is hij nog niet aan toe. Persoonlijk vind ik het verschrikkelijk naar dat ik niet op andere manieren kan bijstaan dan alleen te reageren op je post. Je omschrijft exact hoe ze werken en hoe de grip op je man is. Hou ons op de hoogte, daar zijn we voor. Weet niet of het helpt, maar heb je dit al besproken met jullie huisarts? Deze weet misschien wegen om tot je man door te dringen. Ik wens je oprecht veel sterkte.
10 november 2022

Als antwoord op door 2f86341e0e8247…

Bedankt voor de reactie. We hebben een zes weken terug samen een gesprek gehad met de persoonlijk ondersteuner gekoppeld aan de huisarts. Een hele fijne vrouw die het heel goed oppakte. Maar toen waren we nog in de fase dat we dachten dat als wij hem maar goed uitleggen dat het niet klopte allemaal hij wel tot bezinning zou komen. Maar dat gebeurde helaas niet. Inmiddels heeft hij nog een gesprek alleen met haar gehad en voor vrijdag staat er weer een gesprek gepland. Wel fijn dat hij dit oppakt al is de vraag wel waarom hij dit doet. Heeft hij er echt iets aan of doet hij dit voor de buitenwereld om te laten zien dat hij goed bezig is. Want hij voelt wel schaamte voor alles wat er gaande is. Maar goed ik ben al lang blij dat hij in gesprek gaat met een hulpverlener.
09 november 2022
Hij wordt inderdaad opgelicht. Mij is hetzelfde overkomen met een bekende acteur. Die oplichters vragen om Steamcards en Google play cards. Of je moet fancards kopen om de beroemdheid te ontmoeten.Ik werd gelukkig op tijd wakker en heb geen geld verloren.
10 november 2022

Als antwoord op door 64096c9eb10c44…

Bedankt voor de reactie. Dat kan inderdaad heel snel plaatsvinden. Vorige week de proef op de som genomen en een paar instaprofielen van/over een bekende zanger geliked. Al snel een aantal verzoeken van "mensen" waarbij één contact zocht. Al snel werd er gezegd dat ik een speciale vipkaart moest hebben om als eerste muziek te kunnen beluisteren etc. Toen ik hier niet direct op in ging probeerden ze op andere wijze mij te bespelen en kaarten te kopen etc. Erg doorzichtig allemaal dit was nog een beginner denk ik. Maar het is maar goed dat Kees vd Spek weer op tv is met zijn programma en er zou wellicht nog meer aandacht voor dit soort criminele activiteiten moeten komen om dit uit te bannen.