Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online seksueel misbruik

Sexting en bedreigingen via Snapchat

Hoi allemaal mijn naam is Lisa,

aan het einde van de tweede ging het mentaal niet zo goed met mij en kwam ik aan de praat met de ex van een vriendin van mij via Snapchat. Het was heel gezellig en ik voelde me een stuk minder alleen. Op een gegeven moment wou hij toch meer dan alleen appen en stelde hij dat heel voorzichtig voor. Zonder gezicht, alleen foto’s en alles goed en lief praten. Ik was toen heel onzeker en had een beginnende eetstoornis waardoor zijn aandacht en complimentjes me weer goed lieten voelen. Hij wou telkens meer maar ik durfde niet en wou het echt niet. Toen begon hij met dreigen dat hij de foto’s naar mijn hele klas en al mijn vrienden en vriendinnen zou sturen. Ik wist dat hij ze kon bereiken want hij was de ex van een vriendin uit mijn klas. Het dreigen ging door en het werd alleen maar erger en toen heb ik het uiteindelijk tegen een andere vriendin gezegd en die heeft hem toegevoegd op Snapchat, is heel boos geworden en toen zei hij dat het allemaal maar een grapje was en dat hij niks van mij had opgeslagen. Ik was zo opgelucht en had hem gelijk verwijderd. Ik was 12/13. 

toen ik in de derde zat werd alles erger en erger en ik voelde me super hopeloos. Via snel toevoegen voegde “een meisje” me toe op Snapchat en we begonnen te praten. In eerste instantie zei ze dat ze vriendinnen wou worden, maar daarvoor moet je wel naakt beelden gestuurd hebben anders kan dat niet zei ze. Ik was net uit de situatie met de ex van een vriendin en legde aan haar uit dat ik dat absoluut niet wou. Ik kende haar niet eens. Zij begreep het wel zei ze, maar ze begon me te manipuleren en over te halen door dingen te zeggen als “maar ik ben geen jongen hé, ik ben anders, dit is anders!” Uiteindelijk kreeg ze me zover, maar dit was veel erger dan dat ik ooit had kunnen bedenken. Het begon weer lief met lieve berichtjes en complimentjes, maar na een aantal foto’s wou ze niet stoppen zoals ze belooft had. Ze wou meer foto’s en vooral video’s waarin ik allemaal handelingen moest uitvoeren die zij wou. Toen kon ik al niet meer terug want ze had alles opgeslagen en gescreen shot zonder dat ik dat wist. Ze was me 24/7 aan het chanteren en aan het dwingen dat ik meer zou sturen, want anders zou dit naar iedereen die ik kende gaan. Ook zei ze dingen als “als je het niet doet ga ik zelfmoord plegen” en “als het niet doet laat ik je vermoorden”. Op dit moment was ik zo moe van alles doen dat ze wou en mijn dagelijks leven leven met de mentale stoornissen die ik had, dat ik er klaar mee was en het op gaf. Ik heb in totaal in de paar weken dat ze mij in haar greep hield 3 zelfmoordpogingen gehad, omdat ik niet dacht dat dit ooit goed zou komen. Met smoesjes en afstandelijk doen is het contact uiteindelijk opgehouden. Ik heb geen idee of dat persoon de foto’s en video’s nu nog heeft, maar ik heb al een hele lange tijd niks meer ervan gehoord of gezien. Ze heeft uiteindelijk 3 maanden lang misbruik van me gemaakt. Ik was toen 14.

nu gaat het redelijk goed met me. Ik ben af en toe nog eens bang dat ik die foto’s ergens tegen kom maar dat is tot nu toe nog niet gebeurd. Ik heb uiteindelijk therapie gekregen voor mijn mentale problemen, maar hier heb ik het nooit met iemand over gehad. Ik schaam me er nog steeds voor. Ik voeg nooit meer iemand toe via Snapchat als ik die niet echt persoonlijk ken en ben een stuk voorzichtiger met mijn leven. 

Bezig met laden...

4 Reacties *

Standaard profielafbeelding
jan
13 oktober 2023

Hoi lisa,
ik ben ook slachtoffer geworden van sextortion en zo ben ik bij je verhaal terecht gekomen. ik vind het echt heel erg voor je.
het is niet te beschrijven maar ik zit huilend achter me computer toen ik je verhaal las. ik hoop echt heel erg dat het beter met je gaat en je leven vrolijk kan oppakken.
hoop ook heel erg dat je dat je geen verdere zelfmoord pogingen hebt gedaan.
voor wat het waard is, vind ik het super stoer dat je je verhaal hebt gedeeld. laat de gebeurtenissen in het verleden je toekomstplezier niet beinvloeden!

03 november 2022
Wat ontzettend fijn om te lezen! Dankjewel voor je kracht!
27 oktober 2022
Hoi Lisa..03, Wat ontzettend dapper dat je je verhaalt hier wilt delen. Dat laat zien hoe ongelofelijk sterk je bent! Mijn hart breekt bij het lezen van je verhaal. Ik herken heel goed. Mijn foto's zijn uiteindelijk in de groepsapp van de schoolklas terrecht gekomen. Ik ben van de opleiding af gegaan. Ik schaamde mij zo. En het gekke is, ik was toen, net als jij, minderjarig. Hartstikke strafbaar dus. Iets wat ik mij toen helemaal niet goed realiseerden, helaas. Ik wou dat ik toen net zo dapper was als jij bent. Wat fijn dat je een vriendin in vetrouwen hebt durven nemen en dat zij je geholpen heeft. Je hoeft dit nooit alleen te doen! Toen ik las dat ook een vrouw je zo heeft gemanipuleerd, brak mijn hart. Juist de zin "Ik ben geen jongen maar een vrouw" is heel vals en verwarrend. Ik kan mij goed voorstellen dat je daar andere verwachtingen bij had dan toen bij die jongen. Wees alsjeblieft niet boos op jezelf, je bent in de maling genomen. Dat kan de beste overkomen. Onderaan je bericht schrijf je dat je niet meer iemand zomaar toevoegt op snapchat. Wat sterk van je! Dat is een hele goede manier om jezelf in bescherming te nemen tegen dit soort nare mensen. Dat doe je goed. Op snapchat en alle andere kanalen waarop iemand je zomaar kan benaderen. Blij dat het nu redelijk goed met je gaat. Zoiets heeft tijd nodig. En zeker de angst waar die fotos nu zijn, maakt het spannend. Dat begrijp ik. Maar vaak, als ze iets hadden willen doen met die foto's, hadden ze dat direct gedaan. En als het toch ooit aan het licht komt, staan wij allemaal achter jou en zullen je helpen en steunen. Dankjewel voor het delen van je verhaal Lisa. Je bent een inspiratie voor velen. Liefs, Ro
28 oktober 2022

Als antwoord op door 6c385d9c55554d…

Dankjewel voor dit lieve berichtje. Het neemt echt een hoop schaamte weg! Ik twijfelde eerst of het wel verstandig was om mijn verhaal hierop te zetten, maar dit laat zien dat het de moeite waard was. Jouw verhaal heb ik ook gelezen, wat heftig en ook dat niemand er wat aan doet of je helpt, zelfs de docenten niet! Je bent heel sterk en mag trots op jezelf wezen! X Lisa