Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Getriggerd door partner

Meer dan 10 jaar geleden ben ik verkracht. Dat heb ik heel lang onderdrukt en nu ben ik daar sinds ongeveer 10 maanden heel druk mee aan de slag om dat te verwerken. Ik heb emdr gehad en regelmatige behandelingen bij de psycholoog. 
 

Gisteravond wilden mijn partner en ik seks hebben en gaf ik een paar keer aan dat ik een bepaald iets niet wilde, maar hij luisterde niet heel goed naar mij (vond ik). Nu voel ik me enorm getriggerd. Ik weet dat hij het niet zo bedoelde en tegelijkertijd vind ik dat hij beter moet luisteren en ben ik eigenlijk enorm boos op hem. Hij is heel erg verdrietig en vind tegelijkertijd dat ik ‘wel heel gevoelig ben’. 
 

Ik weet nu gewoon niet zo goed wat te doen. Eigenlijk wil ik de hele tijd alleen maar huilen 

Bezig met laden...

6 Reacties *

30 oktober 2022
Hoi Susana, wat fijn om te lezen dat je zulke fijne reacties van andere vrouwen ontvangt. Dat is wat ik zelf als werkelijke ondersteuning heb ervaren als ik getriggerd werd in mijn intieme relatie. Even troost zoeken bij de vrouwen en dan weer terug naar de partner voor gesprek. Als het jullie lukt om erover te praten, dan is dat al een mooie cadeau. Want hoe mooi is dat je in je liefdes relatie ook je nare ervaring zou kunnen helen! Als het niet lukt, dan is er misschien meer tijd nodig en wat begeleiding van buiten af. Je hebt zoiets vreselijks mee gemaakt, dat vraagt om jouw aandacht en bewust omgaan met jezelf in je relatie. Sterkte en geef jezelf de nodige tijd en ruimte om te herstellen.
26 oktober 2022
Hoi Susana, Bedankt voor het delen van jouw verhaal. Wat goed dat je aan de slag bent gegaan met jouw verwerking door middel van EMDR-therapie en het gesprek aan bent gegaan met een psycholoog. Het is natuurlijk logisch dat jij hier niet gelijk vanaf bent en dat het tijd nodig heeft. Omdat je alles zolang hebt weggestopt, zul je misschien gedacht hebben dat je de hele situatie al onder controle had (althans zo heb ik het toen ervaren). Hierdoor kan het voor jou (net als bij mij toen) soms als een verrassing komen dat je door sommige dingen getriggerd wordt. Doordat je in het verleden een hele nare ervaring hebt gehad met seks, kan dit later opeens weer de kop op steken. In het begin van mijn huidige relatie had ik weinig last en eigenlijk geen triggers wanneer ik seks wilde hebben met mijn vriend. De laatste jaren gebeurde dit ineens wel. Mijn vriend begreep toen niet goed waarom het juist toen telkens gebeurde dat ik verdrietig en terughoudend werd. Het is aan de ene kant wel logisch dat iemand anders, die dit zelf niet heeft meegemaakt, zich moeilijk in kan leven in wat er bij iemand gebeurd die dit wel mee heeft gemaakt. Desalniettemin mag hij nooit over jouw grenzen heen gaan en dat is wel gebeurd in de situatie die jij beschrijft. Misschien kun je in een gesprek met jouw partner proberen te vertellen en uit te leggen wat er met jou gebeurd wanneer jij ineens getriggerd wordt en wat jij daarbij voelt. Het is heel belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven en jullie gevoelens op tafel te leggen. Hierdoor kunnen jullie voor elkaar een stuk begrip hebben en samen zoeken naar een goede oplossing in jullie relatie en het (dan wel niet) hebben van seks. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.. Veel liefs, Sharon
25 oktober 2022
Hoe gevoeliger hoe beter!!!!! Hij zou blij moeten zijn met deze eigenschap van jou. Zeker hij zal als man moeten leren dat hij ondanks graag vanuit hem, het toch niet kan, en dat dit niet betekent dat jij niet van hem houdt
25 oktober 2022
Hallo Susana, Wat goed dat je gevoel heb gedeeld met je partner, maar ook jammer dat hij zo reageert zoals je beschrijft. Ik ben ook van mening dat hij beter had moeten luisteren naar wat JIJ wil of juist niet wil! Ik begrijp dan ook heel goed dat je boos bent, want niemand heeft het recht om over je grenzen te gaan. Het heeft dus niks te maken of je wel of niet gevoelig bent. Niemand heeft het recht om voor jou te bepalen/oordelen hoe jij je voelt. Hij zou jou juist moeten steunen en ervoor je zijn. Het is vervelend dat hij zich verdrietig voelt, maar het gaat nu om wat jij voelt en wat het met je doet. Kan je met hem hierover praten? Want het is belangrijk dat jullie elkaar goed kunnen aanvoelen. Jouw gevoel mag er dus zijn en dat mag je ook toelaten en laten zien!
25 oktober 2022
Wat naar voor je, Susana dat je op zo'n manier werd getriggerd. Het zal wellicht vaker gebeuren in jouw leven. Helaas, hier moeten we allemaal mee leren leven. Van jouw verhaal lijkt het dat jouw partner jouw signalen niet heeft opgepakt, ondanks dat je het een paar keer hebt aangegeven. De emoties zijn hoog op dit moment. In tegenstelling tot jouw vriend vind ik jou niet "heel gevoelig" maar begrijpelijk reageren omdat je volgens jou al een paar keer aangaf iets niet te willen. Wat maakte dat hij jouw Neen niet hoorde? Is hij voldoende op de hoogte over hoe trauma werkt en over consent en grenzen? Probeer met elkaar gauw opnieuw in gesprek te gaan hierover. Niet in de slaapkamer. Ergens waar het niet mogelijk is om ruzie te maken, zoals bij een koffiezaak. Vertel elkaar wat er volgens jou misging en waarom en hoe je je nu voelt. Vertel ook aan elkaar wat voor jou belangrijk en fijn is wat seks betreft en wat een absolute NoGo is. De NoGo's vallen niet te onderhandelen en moeten te allen tijde gerespecteerd worden. Ze behoeven ook geen uitleg. Communicatie en elkaar's Ja en Nee kunnen horen en er naar handelen is waar het omgaat. Heel veel troost en liefde toegewenst. Xxx
25 oktober 2022
Hoi SuSana, Allereerst wat knap dat je je verhaal verteld. En inderdaad kan ik de gedachte naar je vriend toe voorstellen, maar nee is nee. Ik zou eens samen als je echt tijd hebt praten. Want volgens mij heeft hij niet in de gaten wat het werkelijk met iemand iet als je misbruikt bent. En dat je op het ene moment zin kan hebben en op het andere moment in een keer paniek krijgt. Het is namelijk niet de bedoeling dat hij herhaaldelijk over je grenzen gaat. En laat die tranen gewoon de vrije loop dat is juist goed. Ik stop alles weg en dat is ook niet de oplossing. Het is al heel goed dat je er al iets van gezegd hebt. Hoop dat je er wat aan hebt. Sterkte groetjes Jenny