Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Hoe verder met Traumaseksualiteit

Hallo iedereen,

Een half jaar terug is naar voren gekomen dat ik ben misbruikt op hele jonge leeftijd door mijn opa. Mijn lichaam herinnert zich dit duidelijk en mijn geest amper (alleen wat vage beelden, die ik niet persé herinneringen wil noemen).

Ineens wordt ik mij langzaam bewust van de vraag vind ik seks wel fijn of heb ik het altijd maar gewoon gedaan. Dit in combinatie met een gevoel van genot en walging tegelijk. Ook andere gevoelens leiden mij naar traumaseksualiteit.

Wie heeft hier ervaring mee en hoe ben je er bovenop gekomen?

Ik ben er echt kapot en mega verdrietig van dat het hier nu ook invloed op heeft :(. 

 

Bezig met laden...

14 Reacties *

30 oktober 2022
Hi Céline, toen ik nog met mijn ex had, kwam ik er door haar achter dat wat een andere ex had gedaan, verkrachting was. Ook ik heb dat mijn lichaam reageert (nogsteeds) op deze ervarining. Na het beseffen dat het was gebeurd, heb ik af en toe aan gegeven naar mijn ex (des tijds vriendin) dat ik niet op mijn gemak was. Het fijt dat ze zo enorm veel respect voor me had zorgde er voor dat wanneer ik wel op mijn gemak was, we enorm konden genieten van intiem zijn samen Het zal voor iedereen anders zijn, al kan ik nog genieten van zolang de ander maar accepteert dat ik soms niet wil. Het is niet lang geleden dat het uit is gegaan met die goede relatie, ik heb het dus nog niet kunnen verwerken. Al heb ik dankzij die relatie geleerd dat het helpt als de ander het ziet wanneer je niet wilt. Ik lees nu je laatste bericht, ik ben blij dat dit voor jou ook helpt. Jongens die zo denken zijn zeldzaam dus ik raad aan, wil niet te snel, en blijf eerlijk tegenover jezelf. Als je een keer niet op je gemak bent dat zal hij het (moeten) accepteren
25 oktober 2022
Bedankt iedereen voor de reacties. Ik had nog een gesprek aangeknoopt met mijn psychotherapeut en ik heb waarschijnlijk geen last van traumaseksualiteit. Dit was mijn eigen idee in eerste instantie. Wat blijkt.. omdat ik nu voor het eerst een stabiele en langdurige relatie heb komt er tijdens de seks ineens ruimte voor gevoelens. Waar ik normaal dissocieerde en over mijn grenzen ging is er nu een persoontje in mij die zich afvraagt: maar vind je dit eigenlijk wel fijn? Het is dus heel mooi en positief en aan mij om continue naar mijn gevoel te luisteren en mijn grenzen te respecteren.
24 oktober 2022
Bemoedigend!!!
24 oktober 2022
Vroeger heb ik "het" ook altijd maar gedaan omdat het van me werd verwacht en om meer schade/geweld te beperken. Ik voelde me een speen, een artikel om de man in mijn leven op dat moment koest te houden. Naarmate ik ouder werd en meer besef kreeg van de mate en gevolg van de onrecht wat mij is aangedaan is het gaan kantelen. Ik ging scheiden en ging voor het eerst mijn eigen seksualiteit onderzoeken. Later mijn huidige man ontmoet en met hem heel veel ups en downs binnen de traumaseksualiteit eindelijk aangpakt. Het viel soms echt niet mee en onze relatie heeft vaak aan een draadje gehangen. Het is goed gekomen doordat wij allebei zielsveel van elkaar houden en dat als uitgangspunt hanteren bij alle problemen. Nog steeds merk ik dat ik weleens denk: dat hele seks mag me gestolen worden. Maar anderzins, ik ben o.a traumaseksuoloog in opleiding en ik vind dat ik recht heb op een gezonde seksualiteit en kan nu intens genieten van seks. Gezien mijn forse misbruik achtergrond ben ik hier enorm blij om. Kortom, waar het op neerkomt is werken aan jezelf en de tijd nemen om te groeien en te helen.
Standaard profielafbeelding
T
23 oktober 2022
Hey Céline, Ik herken me voorkomen in het verhaal. Het heeft voor mij echt tijd (en traumabehandeling) nodig gehad voor ik weer intiem contact durfde aan te gaan. Het heeft mij ontzettend geholpen om het te delen dat ik het moeilijk vond waarop hij weer ontzettend goed reageerde door te zeggen dat ik echt ieder moment stop mag zeggen. Daarnaast heeft het boek ''van geen zin naar weer zin'' ook onwijs veel handvaten gegeven. liefs
23 oktober 2022
Hoihoi, Ik herken dit heel erg! Ik ben misbruikt in mijn jeugd en ik vind intiem zijn met een man ontzettend moeilijk. Ik kan er van genieten maar tegelijkertijd voel ik ook walging. Dit terwijl ik er wel over kan fantaseren. Hierdoor durf ik mij al helemaal niet open te stellen voor een relatie.
23 oktober 2022
Hoi Jenny, Graag gedaan. Ik dacht dat ook heeel veel jaren. Maar moet het voor mezelf even op een rijtje zetten met feitelijke antwoorden van seksuoloog. Hopelijk helpt mij dat. Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een lotgenoot waar ik over zulke dingen over kan delen die in hetzelfde schuitje zit. Iemand enig idee hoe je iemand buiten deze pagina kan berichten? Of hier nou m’n 06 of e-mail te zetten is niet echt mijn bedoeling . Dus Jenny of Celine? Misschien iemand van jullie toevallig?
23 oktober 2022

Als antwoord op door a59052b198e743…

Hallo Linnepin. Volgens mij kan je onder mijn berichten iemand een prive-bericht zenden. Ik weet het niet helemaal zeker omdat ik soms niet zo handig ben. Maar even bekijken. Veel sterkte gewenst en ik hoop dat jullie steun aan elkaar hebben. Liefs Chamilla
23 oktober 2022
Hey Celine, Ik herken mij helemaal in jou verhaal. Ik ga toevallig maandag weer naar een seksuoloog, om daar uit te spreken dat mijn gedachtens om mannen altijd viezig zijn en met vrouwen niet. Komt dat door het trauma? Heeft het altijd al in mij gezeten? Hopelijk krijg ik daar dan antwoord op en kan ik daar mee verder. Onze eerste opdracht was ook om seks helemaal te stoppen en elkaar helemaal opnieuw te ontdekken . Maar dat is echt kei moeilijk…. Voor mij hoeft het eigelijk allemaal niet. Maar voor mannen is dat anders….. pfff. En ik herken mij ook in de vrouw van Pieter. Ik ben ook door mijn vader misbruikt. En ik heb allemaal heftige/ stoute gedachtens over seks terwijl ik er met mijn partner niet aan moet denken. Hopelijk klinkt het allemaal logisch??? En hoop ik je te helpen dat je niet alleen bent. X
23 oktober 2022

Als antwoord op door a59052b198e743…

Hoi linnepin, Bedankt dat jij ook reageerde, want dacht dat ik altijd bijzonder was dat ik vrouwen anders bekijk. En dat ik toch ook bepaalde gedachten over seks en dat ook niet met mijn man zou willen. Ik denk wel dat het een soort van opnieuw het misbruik moeten ondergaan. Groetjes Jenny
23 oktober 2022

Als antwoord op door a59052b198e743…

Mij help je!
23 oktober 2022
Dit helpt mij te aanvaarden hoe mijn vrouw seks beleefde
23 oktober 2022
Hoi Celine, Wat naar om te horen dat je je zo voelt. En begrijpelijk natuurlijk door wat jij meegemaakt hebt dat je lichaam zo reageert. Ik ben pas met mijn verhaal ook naar buiten en ben me nu pas bewust dat ik altijd seks gehad heb, omdat ik seks zag als houden van. Ik deed dit omdat ik bang was dat mijn man anders wegging. Met andere woorden heb ik altijd seks gehad en dissocieerde ik volledig, maar dit heb ik nu pas door gekregen dat ik er dus nooit echt van genoten heb. Ik ben er dus nu mee gestopt. Om samen elkaar opnieuw te ontdekken en zo te hopen dat ik ooit ook kan gaan genieten. En heb therapie. Misschien heb je niets aan mijn verhaal, maar weet dat je niet de enige bent. Heel veel sterkte. Groetjes Jenny
23 oktober 2022
Ik weet alleen maar dat ik beter begrijpen kan waarom mijn nu drie jaar geleden overleden vrouw intens seks kon hebben met een van haar collega’s waarbij ze werd vernederd, bij mij kom ze zich niet overgeven aan lustgevoelens. Haar vader vernederde haar namelijk en misbruikte haar ook. Een tragisch leven, en ik hield het desondanks bij haar uit. Ik ben pas aan het begin van acceptatie.. dat ons leven zo getekend werd