Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Diagnose C PTSS

Ben erg van slag door de diagnose die ik van de week kreeg C PTSS. Is dit een rare reactie of zijn er meer mensen die daar van schrokken dat ze die diagnose kregen.

Groet Jenny

Bezig met laden...

6 Reacties

18 oktober 2022
Moed houden hè. Herbeleven kan heel naar zijn en goede begeleiding helpt jou hier door heen. Het zal best een tijd duren en let op ; bagatelliseren drukt het weg. Ook dat mag en is soms nodig om jezelf te beschermen. In alle gevallen: probeer je zelf te accepteren. Nare dingen komen op ons pad om er van te leren. Vooral ondanks alles van jezelf gaan houden. Je bent niet voor niets geboren!!!! Hou dat svp toch voor ogen! Uiteindelijk komt er licht
13 oktober 2022
voor mij was het wel erkenning, maar ik kan mij voorstellen dat jij je veroordeeld voelt of minderwaardig. dat is niet zo; het is een medische term en het kan helpen om de juiste hulp te krijgen, we moeten allemaal leren om te aanvaarden dat we het niet alleen, niet in isolatie kunnen maar dat we de moeite waard zijn. ik deed alles zelf omdat ik mij niet gezien voelde van huis uit, totdat mijn lichaam zo duidelijk aangaf dat ik het steeds verborg, dat gevoel dat ik niet de moeite waard was. nu, stap voor stap, ga ik geloven in mijzelf
18 oktober 2022 (bewerkt)
Hoi Pieterse, Sorry voor de late reactie. Maar inderdaad door het een tijdje tot bezinning te laten komen ben ik er anders naar gaan kijken. En herkenbaar dat we altijd alles zelf moeten doen. Maar ik ga proberen om nu ook hulp te accepteren en niet meer te denken dat ik het niet waard ben om hulp te krijgen. Bedankt voor je reactie. Gr. Jenny
13 oktober 2022 (bewerkt)
Hoi Jenny, dank je dat je dit schrijft. Ik ben als kind misbruikt, en wist tot voor kort niet dat ik symptomen van PTSS had. In een lotgenoten groep kwam ik erachter, en ik schrok ervan. 6 jaar geleden zei een collega tegen mij: “ het is niet normaal hoe jij schrikt hoor”. ( als iemand me aanraakte op mijn schouder). Die boodschap bleef hangen maar het duurde tot een paar maanden geleden dat ik het herkende als Ptss. Ik ontdekte hierdoor dat het me veel energie heeft gekost om zo te leven als ik doe. Bijvoorbeeld dat ik me niet goed zelfstandig durfde op te stellen in het leven, op mijn werk, in mijn relaties. Ik ben nog bezig met een soort van zachtheid naar mezelf toesturen: “ het is oké om de stressstoornis te hebben, het is oké dat ik niet wist dat ik die had”. Mijn zelfbeeld bijstellen, in dat proces ben ik nog. Het komt bovenop de realisatie dat het misbruik heeft plaatsgevonden. Ik ben wel erg blij met de zelfkennis hoor! Heb ik iets om mee verder te gaan, ik ben er niet zwaarmoedig van geworden. Hoop voor jou dat je het kunt zien als een opstap in jouw proces, dat het een deel van jou mag zijn zonder oordeel.
13 oktober 2022 (bewerkt)
Dank je voor je reactie. Dit helpt me wel om er wat anders naar te gaan kijken. Ik vind mijn problemen nooit zo erg en heb ze dan ook 30 jaar weggestopt, maar was altijd wel vaak angstig en veel nachtmerries, dissociëren. Dus het verklaart wel een hoop. Denk dat ik mezelf het vooral niet waard vind om gezien te worden. Heb me altijd vrolijk voorgedaan zodat niemand mij echt zag. En dan is dit even een bom wat gedropt wordt. Jij ook sterkte en knap hoe je er mee omgaat. Lieve groetjes Jenny
13 oktober 2022
Hallo Jenny, Ik was niet geschrokken omdat ik na mijn verkrachting meteen hulp kreeg van Slachtofferhulp en de psychologe. De dader was eerst nog niet gepakt en daardoor heb ik nog een tijdje met een alarm om buitengelopen als ik met de hond liep. Dit omdat hij mij zou vinden wanneer ik de politie in zou lichten. Ik kende hem niet maar op mijn hoede in en buiten huis. Daardoor PTSS ontwikkeld. Voelde mij vrijer toen hij was opgepakt. Ik wist zelf toen dat ik stijf stond van de stress en slaapproblemen. Ik scande de hele omgeving. Dankzij gesprekken en EMDR voel ik me stukken beter. Maar nog wel triggers. Ik snap dat het je overvalt maar met de juiste hulp zul je je beter voelen. Veel sterkte gewenst. Ik ben er sterker uitgekomen. Liefs Chamilla