Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Vertrouwen beschaamd

Ik heb iemand online leren kennen. We hebben een paar keer via video call contact gehad en verder veel via whatsapp gepraat. Op een gegeven moment vertelde hij dat hij voor zijn werk naar Turkije moest. In Turkije aangekomen bleken zijn bankpasje gestolen te zijn. Hij heeft toen zijn bank in Canada(waar daar kwam hij vandaan vrtelde hij) geinformeerd en die hebben toen zijn pasjes geblokkeerd. Hji vertelde toen na enige tijd dat hij nog geld van een klant moest krijgen en vroeg toen of het op mijn bankrekening gestort kon worden. Ik vond het best eng maar na enig aandringen heb ik toch ingestemd. Nadat ik het geld had ontvangen heb ik het via Coinbase naar hem overgemaakt. Dat is in juni gebeurd. Twee weken geleden werd ik door mijn bank gebeld met de mededeling dat zijn uit het buitenland bericht hadden gekregen dat het gestortte geld via opichting was verkregen. Mijn bankrekening is nu geblokkeerd en ik ben reeds twee keer naar de politie geweest om aangifte te doen. Volgens de politie is dat niet mogeljk omdat ik het geld zelf heb overgemaakt. De bank geeft aan dat de politie verplicht is de aangifte te doen. Ik weet niet wat ik moet doen en ik kan mij voorstellen dat mijn verhaal verward klinkt maar dat ben ik ook. Ik schaam mij diep .

Bezig met laden...

6 Reacties *

10 oktober 2022
Beste Rajae, Wat een ontzettend vervelende situatie waar je nu in verkeerd. Bedankt dat je dit met ons wilt delen. Allereerst wil ik zeggen dat er voor jou geen reden is om je te hoeven schamen, dus probeer het zoveel mogelijk van je af te zetten, ookal snap ik dat dat heel moeilijk voor je is... Net als Nar zou ik aanraden om dit met je contactpersoon van de bank te bespreken. Wellicht kunnen ze een brief opstellen met het dringende verzoek aan de politie om jouw aangifte te laten plaatsvinden. Misschien kun je contact opnemen met het juridisch loket of met slachtofferhulp om jou situatie te bespreken en hebben zij nog tips die je kunt gebruiken of kunnen zij samen met jou contact opnemen met de politie om jouw aangifte te steunen. Ik wens je veel succes en sterkte toe! Liefs, Larissa
06 november 2022

Als antwoord op door 79929a1fb70945…

Goedemorgen, Het is alweer een tijd geleden dat ik gereageerd heb. Ik ben met vakantie geweest want dat was reeds lang van te voren gepland. Jammergenoeg kan slachtofferhulp mij niet helpen. Ik heb reeds met ze gesproken Omdat ik het geld niet onder dwang heb overgemaakt kan ik geen aangifte doen bij de politie. Volgens de politie is er geen strafbaar feit gepleegd. Het is voor mij erg verwarrend want ik heb met een advocaat gesproken en die zei dat ik wel aangifte kan doen ook iemand van de fraude helpdesk zei hetzelfde. Ik weet dat ik het zelf heb gedaan maar in de veronderstelling dat ik iemand hielp. Ergens vind ik het oneerlijk dat ik nu gestraft wordt ervoor. Ik zit echt met mijn handen in het haar. Ik ben van plan de bank morgen te bellen maar ben doodsbang wat ik te horen zal krijgen. Ik weet niet of iemand nog suggesties heeft. Alvast bedankt
04 oktober 2022
Beste Nar, bedankt voor de suggestie en je lieve reactie.
Standaard profielafbeelding
Nar
04 oktober 2022
Ik zou ook echt niet weten wat de oplossing is helaas. Kun je de politie vragen contact met de bank op te nemen zodat ze beseffen dat je een aangifte nodig hebt? Misschien weet iemand van slachtofferhulp raad?
Standaard profielafbeelding
Nar
04 oktober 2022
Hoi Rajae, Wat een vervelende situatie. Ik lees echter niets waar jij je voor zou moeten schamen, je hebt niets verkeerds gedaan, je bent gebruikt. Extra rot voor je dat de bank en de politie allebei iets anders zeggen tegen je. Sterkte!
04 oktober 2022

Als antwoord op door 51ee74e4b98f40…

Dankjewel. Ik vibd het ook vervelend dat ik tegenstrijdige berichten krijg van de bank en de politie. Ik weet echt niet wat ik moet doen. Mijn bankrekening is grblokkeerd en ik sta geregistreerd als fraudeur